Adieu God

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: Adieu God

Bericht door Fish » 30 nov 2015 16:45

Soms lijkt het alsof er gefilterd wordt op mensen die aan het eind van het gesprek bekennen toch niet helemaal los te zijn van het bovennatuurlijke.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 30 nov 2015 17:11

Paul Witteman

Ik begon pas halverwege met schrijven, omdat veel van wat Paul Witteman zegt zo in een forum bericht hier zou kunnen staan.

Hij is in een Katholiek gezin opgegroeid, maar na zijn 15de is hij gestopt met geloven.

Ik kan zijn hele verhaal vertellen, maar dit is zo'n goede aflevering dat ik dat aan hem zelf overlaat. Ik meen het, ga deze aflevering kijken, hij is de moeite meer dan waard.

Wel heb ik wederom wat opmerkingen over Tijs:

Tijs zegt dat er in het oude testament geen leven na de dood was. Hij heeft zeker nog nooit gehoord van Sheol.

Het troost stokpaardje komt weer van stal (ligt het aan mij, of gebruikt hij die steeds minder?);

Paul heeft veel overlijdens meegemaakt, en Tijs vraagt naar aanleiding daarvan of er zoiets als troost bestaat.

Paul zegt daarop dat het wel bestaat, maar dan uit geliefden en muziek. Waar het in ieder geval niet vandaan kwam was van de mensen “die zeiden dat er in het hiernamaals nog plaats was voor de overledenen”.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 30 nov 2015 21:32

Gisteravond heb ik de uitzending met Paul Witteman ook bekeken, ik kijk trouwens elke week.
Witteman is geen man van harde woorden, hij blijft beschaafd. Maar toch was voor mij onder de beschaafde toon wel een snoeihard oordeel over het christelijk geloof te horen. Het is derhalve zeker een aanrader om die aflevering te gaan bekijken.
Overigens zou ik in "Adieu god" wel eens iemand willen zien, die wel in meedogenloze bewoordingen afrekent met dat geloof, ik hou wel van een beetje vuurwerk.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 30 nov 2015 22:25

Interessant interview Paul Witteman is welbespraakt maar het ging mij soms teveel over de dood. Tijs had moeite om de regie te houden en liet hem eigenlijk maar praten over de katholieke kerk, het koor en het orgel. Het was dit keer echt een interview waar je een beetje onderuit kon zakken. Vond het steekspel tussen almachtig wel één van de hoogtepunten. Tijs de draaier had een andere invalshoek over almachtig maar daar liet Witteman hem niet mee gaan. Even kwam Jezus weer in beeld althans het beeld zit constant in beeld. Maar dit noemde Witteman één van de minst aansprekende punten van het geloof. En dan gaat Tijs weer zeuren stel...... Jammer dat hij daar niet wat ruimte had gegeven voor kritiek op dit deel.
Het steekje los daar draaide Witteman zich uit, dat was alleen van toepassing op zijn rationele omgeving als er iemand gelovig zou worden. Hans Teeuwen had dit niet gedaan, die had dat steekje los gewoon laten gelden voor alle gelovigen niet voor atheïsten die gelovig worden. Interessant dat Witteman de logica naar voren bracht daarmee ontstijgt hij een aantal voor hem die nare ervaringen hebben met de kerk en een dierbare moesten verliezen. Het emotionele deel daar hecht hij weinig waarde aan en het bewijs tegen een god is aanzienlijk groter dan de minuscule kans dat er nog ergens een god bestaat. Kortom een leuke uitzending.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 17 jan 2016 22:52

Ik zie net dat in de volgende aflevering van de serie (op 24 januari) Pia Douwes te gast is (of is Tijs te gast? Ik raak altijd in de war als het wordt gefilmd op een plek die belangrijk is voor de gast, of in hun huis).

Ik laat me verrassen.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 jan 2016 06:17

PietV. schreef:Interessant interview Paul Witteman is welbespraakt maar het ging mij soms teveel over de dood.
Ik denk dat de dood een zeer belangrijke rol speelt in het Christendom. Het geloof pretendeert namelijk dat Jezus, door op te staan uit de dood, deze overwonnen heeft, en de mogelijkheid tot eeuwig leven heeft geschapen. De onsterfelijke ziel verliest al haar betekenis als de dood niet zou bestaan. Derhalve vraag ik me af of het wel mogeijk is om Christen te zijn, zonder dit aspect aandacht te geven. Het onjuist zijn vam de idee van een leven na de dood, is dan ook een zeer belangrijke reden om het geloof vaarwel te zeggen. Belangrijker waarschijnlijk dan wat dan ook.

Dit geldt eerlijk gezegd niet voor mijzelf. De dood heeft voor mij nooit zo'n belangrijke rol gespeeld. MIjn kinderlijk geloof betrof "onze lieve heer" die zou garanderen dat het goede het kwade zou overwinnen. Een welhaast even grote misvatting. Als wij het kwaad willen overwinnen, dan zullen wij dit zelf moeten doen. Maar voor vele andere (ex)gelovigen is het oordeel over de dood, vaak beslissend voor hun (on)geloof in God.

Een derde - verwante - reden om het geloof vaarwel te zeggen, vormt het bestaan van het kwaad in de wereld. DIt strookt absoluut niet met het bestaan van een almachtige, alwetende, algoedwillende God. Maar dit probleem wordt des te groter als het kwaad niet na de dood gecompenseerd kan worden.

Tot zover miin gedachtegang naar aanleiding van de eerste zin van de reactie van PietV op het interview met WItteman.
Ik wens u alle goeds

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 25 jan 2016 10:56

I'm not touching this one.

Ik meen het, ik heb weinig te zeggen, behalve dat het er niet op lijkt dat ze "adieu god" heeft gezegd, en dat ze ook niet echt "adieu kerk" heeft gezegd, behalve dan dat ze er niet komt (nee, dat is niet hetzelfde als vaarwel zeggen). Het lijkt er meer op dat ze iets religieuzer is dan de gemiddelde burger, maar minder religieus dan het gemiddelde EO lid.

Het meest opmerkelijke dat ik kan zeggen is dat ze hoopt dat er een hiernamaals is, wat suggereert dat ze het niet zeker weet. Dit in scherp contrast met Tijs, maar ik denk dat ze verder enorm lijkt op de gemiddelde kerkganger.

Kort: Ze is geen kerkverlater zoals je zou verwachten van een programma als "Adieu God?", waardoor dit gesprek meer ging over hoe ze haar geloof invult dan over waarom ze bepaalde dingen niet gelooft.

Volgende keer Jandino Asporaat, en ik ben nieuwsgierig.

Douglas Adams

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 25 jan 2016 11:58

Ik ben ook benieuwd naar Jandino. Zelf heb ik nog een nogal gekleurd beeld van Antillianen er lopen nogal veel rond die zijn aangesloten bij evangelische bewegingen en waar het kennisniveau mbt religieuze zaken richting nul gaat.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 01 feb 2016 01:32

Het interview met Jandino begint met de vraag of hij vandaag heeft gebeden. Het antwoord is "Ja", waardoor de aflevering meteen al niet meer zo interessant werd als ik had gehoopt. Gelukkig bleken mijn zorgen enigszins onterecht.

Jandino bidt voornamelijk in de auto, maar ook bijvoorbeeld dat hij plezier zal hebben tijdens de voorstelling, en dat het publiek het ook leuk zal vinden.

Hij vindt het arrogant als mensen leven alsof het hiernamaals belangrijker is dan het leven hier en nu.

"Je bent hier op aarde gekomen, dit is een prachtige plek, en nu moet je het doen. Misschien word je tachtig, misschien tien, twaalf, ik weet niet hoe lang god jou heeft gegeven, maar in dat tijdsbestek dat jij er bent moet je er alles aan doen om alles er uit te halen."

Ook zegt hij dat hij daarom zelf hard werkt en alles aanpakt, waarna hij zegt dat "god bepaalt voor mij tegen die tijd, als mijn tijd om is, dat het genoeg is. Maar daar tussen ben ik degene die de weg leidt."

Jandino vertelt over het ontvangen van de heilige geest. In de kerk waar hij toendertijd heen ging kwamen de mensen naar voren, de priester raate hun hoofd aan, ze sloten hun ogen en vielen achterover (men had de geest ontvangen).

Hij wilde niet achterblijven, dus hij ging ook naar voren. De priester raakte zijn voorhoofd, en... er gebeurde niets.

Maar hij besefte dat als hij bleef staan, dat hij dan (voor de andere mensen) bij "die andere club" hoorde.

Dus hij sloot zijn ogen, liet zich toch maar vallen, en stond een paar seconden daarna weer op. Daarna is hij niet meer naar voren gegaan (of naar die kerk, dat was me niet geheel duidelijk).

De niet gestelde vraag is natuurlijk; hoeveel andere mensen in die kerk voelden niets, maar lieten zich toch vallen?

Oh dear. Jandino denkt dat we allemaal energieën zijn, en onze collectieve energie is wat we god is. Ik ben maar al te bekend met dat idee, en het is zo vaag dat het bijna geen betekenis heeft.

Zijn houding tegenover god is nooit veranderd, enkel zijn houding tegen de noodzaak van een kerk.

Tegen het einde komt wel door dat hij Jezus en god als een eenheid ziet. Hoe hij dat rijmt met het idee dat onze energie god is zou ik niet weten, maar ik wens hem er succes mee.

Niet de slechtste aflevering die ik heb gezien, maar na Kluun moet je veel doen om onder aan mijn (imaginaire) lijstje te komen.

Ik blijf het zeggen (ja, ook dat gedeelte van de zin);

Dit programma heet "Adieu God?". Waarom dan zoveel gasten die enkel "Adieu kerk" hebben gezegd? Er zijn al veel interessante niet-gelovige gasten voorbij gekomen, en die afleveringen hebben vaak de meest interessante discussies, niet alleen maar het verhaal van hoe ze de kerk verlieten.

De toespraak die Tijs een tijd geleden heeft gegeven met als basis dit programma (Link naar mijn beschrijving. Link naar het artikel) liet duidelijk zien dat Tijs op zoek was naar de redenen waarom mensen niet meer naar de kerk gaan. Het is haast alsof hij niet zozeer geinteresseerd is in het wel of niet geloven van de persoon, maar in de manieren waarop kerken zichzelf beter kunnen afstemmen op potentiële klanten... ik bedoel kerkgangers. Dat mensen daardoor hun geloof niet verliezen lijkt bijzaak. Marktonderzoek, zogezegd.

Douglas Adams

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 feb 2016 08:17

Interessant verhaal het eind komt weer dicht in de buurt van de intentie van het programma men wil het adieu verbinden aan het instituut kerk. En vanuit deze insteek kun je het zelfs zien als een evangeliserend programma. Onder het motto het geloof dat leeft nog steeds buiten de kerk. De titel begint steeds meer te wringen bij dit programma.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 01 feb 2016 12:57

Marktonderzoek, treffende kwalificatie voor dat programma.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 01 feb 2016 21:35

PietV. schreef:Interessant verhaal het eind komt weer dicht in de buurt van de intentie van het programma men wil het adieu verbinden aan het instituut kerk. En vanuit deze insteek kun je het zelfs zien als een evangeliserend programma. Onder het motto het geloof dat leeft nog steeds buiten de kerk. De titel begint steeds meer te wringen bij dit programma.
Ik denk dat ik een keer ga tellen hoeveel van de gasten daadwerkelijk adieu god hebben gezegd. Zal niet zo veel zijn als ik denk, en ik denk al niet dat het er veel zijn.

Douglas Adams

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 feb 2016 23:04

Het begrip lijkt mij weleens een dubbele lading te bezitten. Er staat bijvoorbeeld tot ziens/vaarwel of groet god.
http://www.encyclo.nl/begrip/adieu" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter van Velzen
Moderator

L

Bericht door Peter van Velzen » 02 feb 2016 17:12

PietV. schreef:Het begrip lijkt mij weleens een dubbele lading te bezitten. Er staat bijvoorbeeld tot ziens/vaarwel of groet god.
http://www.encyclo.nl/begrip/adieu" onclick="window.open(this.href);return false;
Letterlijk staat er "tot god" Adieu heeft voor de gelovige de betekenis "tot na de dood", veronderstellend dat de mens na zijn dood een ontmoeting met zijn schepper heeft. Voor de ongelovige betekent het uiteraard "voorgoed afscheid", want die veronderstelt dat dat nimmer zal gebeuren. Praktisch hetzelfde, maar in theorie iets ander.
Ik wens u alle goeds

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 08 feb 2016 15:36

Deze week is Arthur Japin te gast.

Als kind werd Arthur gepest, en als hij thuis was voelde hij troost bij Jezus. In het begin bad hij niet (het waren eerder gesprekken in zijn hoofd), maar toen hij leerde te bidden kreeg dat al gauw iets dwangmatigs.

Als hij er maar 20 deed, dan was het wel goed, en daar ontspoorde het al. Het kreeg iets angstigs.

Tijs: "Dan werd het een bezweringsformule bijna"
Arthur: "Ja".

Grappig om te horen hoe clueless Tijs is op dit soort momenten. Als buitenstaander ziet ieder gebed er uit als een bezweringsformule.

De botsing tussen hoe Tijs over goed en kwaad denkt (Natuurlijk bestaat het goede en het kwade) en hoe Arthur er over denkt (Mensen doen over het algemeen niet moedwillig kwaad) vond ik interessant. Tijs is ervan overtuigd dat er letterlijk een "kwaad" is, terwijl Arthur eerder van mening is dat mensen handelen naar hun goeddunken, wat kan leiden tot lijden.

Arthur stelt dat Tijs waarschijnlijk niet denkt; "Weet je wat, ik heb zin om eens iets kwaad te doen, maar ik doe het niet omdat mijn geloof dat van me vraagt"

Tijs: "Ja, en soms weerhoudt mijn geloof me daar van"
Arthur: "Echt waar?"
Tijs: "Dat is dan uiteindelijk niet wat ik wil"

Hij wil soms iets kwaads doen, maar doet het niet omdat zijn geloof hem ervan weerhoudt, waardoor hij het toch niet wil doen.

Was die middenstap wel nodig, of had Tijs toch wel tot de laatste stap gekomen?

En dat is dan ook precies Wat Arthur zegt. Hij denkt dat we dat best zelf kunnen reguleren.

Tijs vraagt waar Arthur vergeving uit haalt. (Eindelijk, het was al zo lang geleden dat hij dit gebruikte).

Arthur noemt "overleven" op. Je kunt wel boos blijven op mensen, maar dan blijf je daar in vast zitten, en daardoor kun je niet verder met je leven.

In de discussie over religie en liefde (het verschil tussen de twee) is er een moment waarop Tijs "Maar dat klinkt allemaal ontzettend Christelijk" zegt. Voor de context raad ik aan de aflevering te kijken. De uitspraak "Paard achter de kar spannen" kwam bij mij naar boven.

Wat mij het meest is bijgebleven uit deze aflevering is dat religie voor een flink minderwaardigheidscomplex kan zorgen. Niet revolutionair op dit forum, maar voor de EO kijkers kan het niet kwaad om dit zo nu en dan te horen.

Nogmaals, deze zou ik aanraden.

Douglas Adams

Plaats reactie