Fish schreef:
En ik had nog wel de hoop dat de bijdrage's van HankS je tot nadenken zouden brengen.
Toch maar weer men laatste post...
Fish, nee jong, het word hier maar erger en erger.
Toen ik dit forum van vrijdenkers begin van deze maand voor het eerst ontdekte had ik plezier in de onderschriften van velen, ik heb er zelfs velen van overgenomen en op mijn Facebook 'de wereld' ingestuurd.
Nu na een maand begin ik ervan te huiveren.
Het Onderschrift van Cluny gaf de doorslag:
"
God bestaat niet - Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand - Bidden is zoo kinderachtig - De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven - Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet.
Alle homeopaten zijn kwakzalvers."
Hij vertegenwoordigt daarmee eveneens de heersende mind-set hier.
Prima hoor, ieder zijn vrijheid van mening, maar 'Stichting vrijdenker-scepsis' is geen kroeg voor mij meer.
Sorry voor mijn uitspraak nu hoor, maar daar moeten jullie tegen kunnen als vrijdenkers, mijn definitie van het woord vrijdenker zoals ik het hier grotendeels ervaren heb heeft vorm gekregen in:
Een bijna ziekelijk rigide en vooringenomen mind-set van intellectueel gefrustreerde mensen'.
De laatste drie woorden heb ik de voorbije weken aanhoort van een vrij ruimdenkend Christelijk gelovige als zijn mening over vrijdenkers, toen ik hem mijn ervaring met het forum hier deelde. Ik had er mijn twijfel over, vond het een vooroordeel langs zijn kant, maar stem er nu mee in.
Het onderschrift van dikkemick: "
Geloof is de beste firewall die er is. Er komt NIETS doorheen". Is evengoed licht aan te passen in:
'vrijdenken' is beste firewall die er is. Er komt NIETS doorheen.
Maar goed, ik ken de firewall die de vrijdenker om zich heen legt in de idee dat hij zo vrij is. Dat is een genade die de gelovige zich ook toeschrijft.
Ben zelf ook ooit zo geweest. Heb hier veel geleerd, vooral herinnerd dus wel. Op zijn minst nog meer kunnen nog voorstellen wat voor een pain in the ass ik moet geweest zijn 25 jaar geleden voor mensen die niet in het nulpunt stonden waar hier zo graag naar gewezen wordt. Ik was er ook van overtuigd het bij het rechte gezonde eind te hebben. Het nuchtere gezonde rationele verstand versus de bijgelovigen in pendel, tarotkaarten, astrologie en wat voor zever ze nog allemaal mee bezig waren. Weliswaar onschuldige hobby's waar ze niemand mee kwaad deden, maar ik zou ze toch wel is wakker schudden.
Dacht daar toen het juiste boek toevallig voor gevonden te hebben, getiteld: Geneeskunde op de
zwarte markt : weerstand tegen pendelaars, magnetiseurs en paragnosten - Peter Jochems. Uitgegeven in '86. Een van de eerste boeken dat ik las, was toen al 26jaar.
Resultaat van het lezen van het boek was echter totaal omgekeerd. Ik werd beschaamd van mijn eigen vooringenomenheid, mij beroepend op het nul punt zoals hier graag gedaan word op het forum en ben me de week erop gaan verontschuldigen bij mijn hardloop-partner die zo bleek, als grote passie ook pendelen en tarot kaarten had, wat zo'n heftige discussie als gevolg had tussen hem en mij dat onze vriendschap er bijna op stuk liep.
Hij kon zijn ogen en oren niet geloven dat zo'n eerst felle discussiërende als ik - zich beroepend op het gezonde verstand, de wetenschap plots afkwam met: sorry, ik dacht het allemaal te weten maar heb iets gelezen dat me aan het denken heeft gezet over wat ik als de (wetenschappelijke) waarheid beschouwde.
dikkemick schreef:
Jammer dat je het op deze manier moet afsluiten. Wat was nou precies je bedoeling? Ons overtuigen of wilde je gewoon je (kosmisch) ei kwijt?
Niks mick, ik had geen enkele bedoeling. Ben dit topic gewoon gestart als tip van Rereformed die dit een zeer goed onderwerp vond voor een eigen topic.
Zie
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 6&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt het zelf al geschreven:
dikkemick schreef:
... Misschien heb je wel gelijk! Wie zegt dat een vrijdenker/scepticus altijd gelijk heeft? Je wilt niet weten, wat we nog niet weten...
Voilà, ik was meer dan 25 jaar een vrijdenker zonder dat ik het woord geeneens kende. Als ik erop terugkijk, was ik een arrogant baasje dat de wijsheid in pacht dacht te hebben, waarschijnlijk heb ik die arrogantie nu nog steeds, want zo kom ik over hier. Nu wil ik mensen schijnbaar hier weer van iets anders overtuigen waar ik vroeger zelf ten strijde tegen trok. Aard van het baasje dan waarschijnlijk.
Dus ik leer verder te zwijgen en te onderscheiden tegen wie ik nog praat en over wat.
Paulus de 13de Apostel was misschien ook zo'n eikel wat betreft het uitdragen van zijn plots christelijk geloof nadat hij van zijn paard gebliksemd was en de god van de christenen tot hem sprak. Op zijn minst heeft hij er (onbedoeld) voor gezorgd dat velen die zich christenen zijn gaan noemen de gesel, terroristen in de naam van hun liefdevolle god en de voorlopers van de gestapo in Europa zijn geworden voor eeuwen lang.
Zo jongens, nu laat ik jullie verder in de skepsis haven-kroeg, wachtend in onderlinge skepsis-overeenstemming op de volgende pipo als ik die daar toevallig binnen waait. Kan je weer lekker de messen bovenhalen en alles tot op het bot fileren.
Let op, want als je teveel fileert blijft er geen vis meer over om op te eten hé.
Vaar-wel, deze éénzaat stapt terug op zijn paard en rijd met een ervaring rijker verder naar de horizon.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!