doodskleed-van-jezus-MOGELIJK geen vervalsing

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Krautsjo

Re: doodskleed-van-jezus-MOGELIJK geen vervalsing

Bericht door Krautsjo » 31 mar 2013 09:38

doctorwho schreef:
Krautsjo schreef: Er schijnen ook behoorlijk wat stukjes voorhuid van Jezus in omloop te zijn, nu is dat al een wonder op zichzelf,
Dus de rabbi dacht deze moet ik bewaren en labelen :wink:
Met voor(h)uidziende blik, denk ik .

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 31 mar 2013 12:53

dikkemick schreef:Wat mij nu het meeste verbaast, is dat ALS blijkt dat het stukje kleed 2000 jaar oud is, dat gelovigen dat aannemen, OMDAT HET WETENSCHAPPELIJK aangetoond is.
Maar o-wee als die wetenschap iets aantoont dat niet strookt met het geloof. Dan zit de wetenschap er toch ineens mooi naast.

maar troost je, dat kleedje is niet 2000 jaar oud en zal ongetwijfeld weer een vervalsing blijken.
Mooi gezegd ! Cognitieve dissonantie heet dat
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter » 31 mar 2013 13:05

dikkemick schreef:Wat mij nu het meeste verbaast, is dat ALS blijkt dat het stukje kleed 2000 jaar oud is, dat gelovigen dat aannemen, OMDAT HET WETENSCHAPPELIJK aangetoond is.
Maar o-wee als die wetenschap iets aantoont dat niet strookt met het geloof. Dan zit de wetenschap er toch ineens mooi naast.

maar troost je, dat kleedje is niet 2000 jaar oud en zal ongetwijfeld weer een vervalsing blijken.
Hoewel het je bij de meeste gelovigen nietgaat helpen, misschien toch een debat-tip:

Christenen zeggen dat ze in Christus geloven, die zichzelf "de weg, de waarheid en het leven" noemt. Christenen zullen dus moeiteloos erkennen dat ze de waarheid geloven. Verder zal iedere christen zonder enige moeite, met een correct voorbeeldje er bij desnoods, erkennen dat iets waar kan zijn dat NIET in de Bijbel staat (mijn oma heette Mies. Staat niet in de Bijbel, is wel waar).

Je kan dan vrij makkelijk met elkaar concluderen dat er blijkbaar wegen zijn om de waarheid te kennen, buiten de Bijbel om. De verzameling van die wegen noemen we wetenschap, en het denken over hoe die wegen precies zouden moeten lopen noemen we wetenschapsfilosofie. (Hier gaan de protesten flink op gang komen, maar als je het correct brengt, zal er geen christelijke speld tussen te steken zijn).

De enig aanvaardbare conclusie voor een waarheids-aanbidder, wat christenen van zichzelf vinden, is dat de waarheid die we kennen uit de wetenschap geaccepteerd MOET worden.

So far so good, als men nog niet door heeft waar dit naar toe gaat.

Vervolgens heb je het punt dat op zichzelf iedere christen ook wel weet: je moet de Bijbel, ook als christen, interpreteren. (Nietes!!! Alles is letterlijk waar en Gods woord!!! Okidoki, ruk je dan even een oog uit zodra je een begeerlijke vrouw ziet, en hak je wat ledematen af als je dreigt te zondigen? Nee? Ah, dus toch interpretatie!). Aangezien mensen maar mensen zijn, is interpretatie altijd feilbaar, of zijn christenen soms onfeilbaar? (Nee, dat zij verre! We zijn verdorie de paus niet!)

Prima, we hebben dus een waarheid uit feilbare interpretatie van de Bijbel plus waarheid uit een systeem dat we wetenschap noemen en dat met duidelijke gradaties van zekerheid waarheden kenbaar maakt. Als nu een waarheid uit de wetenschap die verrekte vast staat strijdig is met je feilbare interpretatie van de Bijbel, wie heeft er dan gelijk? (De Bijbel, God! Nee vriend, want niet God of de Bijbel spreekt, maar jij met je feilbare interpretaties, weet je nog?)

Kortom, los van wat ik er over denk, maar iedere christen zou, op basis van zijn eigen geloof zijn interpretatie van de Bijbel direct moeten inruilen voor een andere interpretatie, als blijkt dat die eerste interpretatie strijdig was met de waarheid zoals we die via de wetenschappeljke weg kennen.

Verzet tegen de wetenschap als methode is onchristelijk.

En als je dat over de top wil jagen: christelijk geloof is in zekere zin onchristelijk.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 31 mar 2013 19:15

Het lijkt me schitterend, wanneer dit juist zou zijn, om YEC's er aan te herinneren dat "dateringsmethoden onbetrouwbaar zijn". :D
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

siger

Bericht door siger » 01 apr 2013 01:19

Heb eens gelezen dat het een middeleeuws lijkkleed zou zijn. Christenen hielden wel eens pogroms en kruisigden daarbij joden als wraak voor de dood van Big C.

JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT » 01 apr 2013 18:31

Jagang schreef:Het lijkt me schitterend, wanneer dit juist zou zijn, om YEC's er aan te herinneren dat "dateringsmethoden onbetrouwbaar zijn". :D
Ik ben bang dat de YEC's dit juist gaan gebruiken, omdat dan direct alle wetenschappelijke dateringmethoden onbetrouwbaar zijn, en de wereld dus best 6000 jaar oud kan zijn...

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 01 apr 2013 18:36

Het leukste tegenargument blijft toch dat wanneer de radioactiviteit niet constant zou zijn, er in de tijd van Adam zoveel verval zou zijn, dat de aarde ging koken en Adam geroosterd zou worden door straling.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 01 apr 2013 20:27

Jagang schreef:Het lijkt me schitterend, wanneer dit juist zou zijn, om YEC's er aan te herinneren dat "dateringsmethoden onbetrouwbaar zijn". :D
Je bedoeld dat in dat geval de bijbel - als dateringsmethode - ook onbetrouwbaar is? :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 02 apr 2013 01:55

Fish schreef:
Je bedoeld dat in dat geval de bijbel - als dateringsmethode - ook onbetrouwbaar is? :)
Nee, ik bedoel als de christenen in kwestie zich beroepen op dateringsmethoden, die zij in het evolutie"debat" hebben afgedaan als onbetrouwbaar.

(Zo proberen ze hon Jonge Aarde er vaak door te drukken.)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi » 03 apr 2013 13:59

Jezus of niet. De lijkwade an sich is een sterk staaltje technisch vernuft. Dat alleen al maakt de lijkwade een interessant stukje historie.

Velen denken dat de briljante geest van Da Vinci de maker is van dit stuk linnen.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 03 apr 2013 15:48

Wetenschappelijk gezien is het zeker een staaltje vernuft omdat niemand weet hoe de afbeelding op het kleed terecht is gekomen.
De man die gewikkeld was in deze lijkwade moet erg lang zijn geweest, misschien wel meer dan twee meter. Echter, uit sommige verhalen zou blijken dat Jezus juist vrij klein was:
http://www.mythopedia.info/jesus-dwarf-giant.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 apr 2013 22:15

lanier schreef:Wetenschappelijk gezien is het zeker een staaltje vernuft omdat niemand weet hoe de afbeelding op het kleed terecht is gekomen.
De man die gewikkeld was in deze lijkwade moet erg lang zijn geweest, misschien wel meer dan twee meter. Echter, uit sommige verhalen zou blijken dat Jezus juist vrij klein was:
http://www.mythopedia.info/jesus-dwarf-giant.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante link lanier. Deze inbreng ben ik nog niet eerder tegengekomen. Jezus als onderdeurtje.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 12 apr 2013 18:35

En? Is al bekend dat het FAKE is? Liegen mogen onze bijbel-vriendjes niet, vervalsen wel.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 14 apr 2013 20:51

dikkemick schreef:En? Is al bekend dat het FAKE is? Liegen mogen onze bijbel-vriendjes niet, vervalsen wel.
Dat is juist. In de (vroege) middeleeuwen hebben monniken zich, die als een van weinigen konden lezen en schrijven, heel heel veel landerijen en andere bezittingen toegeëigend. Zich als in - de kerk.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Plaats reactie