De toestand van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland:
Er is wereldwijd dus nog altijd groei. In Afrika en Azië kan de Rooms-Katholieke Kerk blijkbaar nog wel even vooruit. Ik vraag mij altijd af hoe die groei wordt gemeten dan wel tot stand komt? Het kan haast niet anders dan dat die groei grotendeels door natuurlijke aanwas wordt veroorzaakt. Immers, in genoemde werelddelen is nog altijd een enorme bevolkingsgroei.NOS schreef:Wereldwijd groeit het aantal leden van de katholieke kerk met miljoenen mensen per jaar. Het zwaartepunt van die toename ligt in Afrika en Azië. Niet in het oude, inmiddels breed geseculariseerde Europa.
Maar wanneer ben je in Afrika nu precies een geregistreerd katholiek? Is dit bijvoorbeeld reeds het geval wanneer er een keer een voedselpakket namens de Kerk aan je is uitgereikt? "Voor de ontvangst van het pakket bij het kruisje tekenen alstublieft." Kip ik heb je! Of wordt die aanwas veroorzaakt door oprechte bekeerlingen?
De cijfers in Nederland liegen er niet om.NOS schreef:In veel opzichten is het een herhaling van het toen al diep pessimistische beeld van de Nederlandse kerk uit het vorige rapport van 2013. Soms letterlijk, want enkele passages blijken in hun geheel te zijn overgenomen. Volgens het nieuwe rapport is 20,8 procent van de Nederlanders lid van de katholieke kerk, maar hun aantal daalt gestaag.
Blijkbaar staan er in Nederland vandaag nog altijd 3,6 miljoen katholieken te boek (zie link kerncijfers in het artikel). Maar kijk vervolgens eens naar het aantal actieve kerkganger in 2022. Dan komt men uit op slechts 98000(!).
Afgelopen zondag zapte ik langs een eucharistieviering op de NPO. Het eerste dat opviel, was dat in die grote kerk slechts anderhalve man en een paardenkop aanwezig was. Dan zet je met de huidige gasprijzen de kachel maar beter niet aan.
"Nieuwe evangelisatie, maar het is onduidelijk wat dat precies inhoudt." Dan kom je er wel zou ik willen zeggen. Niemand die het nog weet. Wat rest zijn de handen in het haar. Als je na eeuwen van nadenken nog altijd niet weet hoe het tij met een vernieuwende boodschap te keren en volledig blijft vasthouden aan aloude dogma's, dan ben je ten dode opgeschreven.NOS schreef:Geloven lijkt voor veel mensen steeds meer een privézaak. De kerk is niet of nauwelijks aanwezig in het publieke debat. De kerkelijke leer is bij veel mensen onbekend. Kerkgebouwen worden gesloten. De bisschoppen pleiten voor "nieuwe evangelisatie", maar het is onduidelijk wat dat precies inhoudt. Er lijken weinig antwoorden te zijn op de voortschrijdende secularisatie en individualisering in het verzakelijkte Nederland. Volgens sommige commentatoren kunnen de Nederlandse bisschoppen weinig meer doen dan krimpmanagement.