Bisschoppen zoeken in Vaticaan antwoord op leeglopende kerken in Nederland

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ronaldus67
Forum fan

Bisschoppen zoeken in Vaticaan antwoord op leeglopende kerken in Nederland

Bericht door Ronaldus67 » 07 nov 2022 13:23

Vandaag in het nieuws op de website van de NOS:

De toestand van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland:
NOS schreef:Wereldwijd groeit het aantal leden van de katholieke kerk met miljoenen mensen per jaar. Het zwaartepunt van die toename ligt in Afrika en Azië. Niet in het oude, inmiddels breed geseculariseerde Europa.
Er is wereldwijd dus nog altijd groei. In Afrika en Azië kan de Rooms-Katholieke Kerk blijkbaar nog wel even vooruit. Ik vraag mij altijd af hoe die groei wordt gemeten dan wel tot stand komt? Het kan haast niet anders dan dat die groei grotendeels door natuurlijke aanwas wordt veroorzaakt. Immers, in genoemde werelddelen is nog altijd een enorme bevolkingsgroei.

Maar wanneer ben je in Afrika nu precies een geregistreerd katholiek? Is dit bijvoorbeeld reeds het geval wanneer er een keer een voedselpakket namens de Kerk aan je is uitgereikt? "Voor de ontvangst van het pakket bij het kruisje tekenen alstublieft." Kip ik heb je! Of wordt die aanwas veroorzaakt door oprechte bekeerlingen?
NOS schreef:In veel opzichten is het een herhaling van het toen al diep pessimistische beeld van de Nederlandse kerk uit het vorige rapport van 2013. Soms letterlijk, want enkele passages blijken in hun geheel te zijn overgenomen. Volgens het nieuwe rapport is 20,8 procent van de Nederlanders lid van de katholieke kerk, maar hun aantal daalt gestaag.
De cijfers in Nederland liegen er niet om.

Blijkbaar staan er in Nederland vandaag nog altijd 3,6 miljoen katholieken te boek (zie link kerncijfers in het artikel). Maar kijk vervolgens eens naar het aantal actieve kerkganger in 2022. Dan komt men uit op slechts 98000(!).

Afgelopen zondag zapte ik langs een eucharistieviering op de NPO. Het eerste dat opviel, was dat in die grote kerk slechts anderhalve man en een paardenkop aanwezig was. Dan zet je met de huidige gasprijzen de kachel maar beter niet aan.
NOS schreef:Geloven lijkt voor veel mensen steeds meer een privézaak. De kerk is niet of nauwelijks aanwezig in het publieke debat. De kerkelijke leer is bij veel mensen onbekend. Kerkgebouwen worden gesloten. De bisschoppen pleiten voor "nieuwe evangelisatie", maar het is onduidelijk wat dat precies inhoudt. Er lijken weinig antwoorden te zijn op de voortschrijdende secularisatie en individualisering in het verzakelijkte Nederland. Volgens sommige commentatoren kunnen de Nederlandse bisschoppen weinig meer doen dan krimpmanagement.
"Nieuwe evangelisatie, maar het is onduidelijk wat dat precies inhoudt." Dan kom je er wel zou ik willen zeggen. Niemand die het nog weet. Wat rest zijn de handen in het haar. Als je na eeuwen van nadenken nog altijd niet weet hoe het tij met een vernieuwende boodschap te keren en volledig blijft vasthouden aan aloude dogma's, dan ben je ten dode opgeschreven.

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Re: Bisschoppen zoeken in Vaticaan antwoord op leeglopende kerken in Nederland

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 07 nov 2022 14:52

Ik dacht dat men pas R.K. is als men is gedoopt.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

De kerken lopen leeg in Nederland dat is al heel lang aan de gang.
Maar dat men niet meer lid is of naar de dienst komt betekent nog lang niet dat men niet meer gelovig is.

Het lijkt me dat vooral de kerkelijke organisaties worden getroffen, het geloof zelf veel minder.

PS.
Vermoedelijk was het vroege christendom (of haar voorgangers) ook nauwelijks georganiseerd.
Het is dan meer back to the Roots. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

gerard_m
Bevlogen

Re: Bisschoppen zoeken in Vaticaan antwoord op leeglopende kerken in Nederland

Bericht door gerard_m » 09 nov 2022 10:21

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
07 nov 2022 14:52
Ik dacht dat men pas R.K. is als men is gedoopt.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Dat klopt, daarnaast wordt de keuze voor het katholieke geloof nog eens bevestigd door het "vormsel". Door deze "officiele" momenten kan men theoretisch vrij goed vastleggen hoeveel katholieken er zijn. In werkelijkheid zal dat anders liggen. Ik neem niet aan dat alle mensen die gedoopt worden in Afrikaanse dorpen vastlegt. Ook is onbekend hoeveel mensen die ooit gedoopt zijn het katholieke geloof hebben verlaten.
Het lijkt me dat vooral de kerkelijke organisaties worden getroffen, het geloof zelf veel minder.
Inderdaad, kerkelijkheid zegt weinig over geloof. Er is een groot aantal niet-kerkelijke christenen en een snel groeiend aantal niet-christelijke gelovigen (Allah, goeroes, Trump-de-Verlosser, Illuminatie, Q, ...)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie