Ronaldus67 schreef: ↑24 jun 2022 17:34
Over betrouwbare bronnen gesproken.
Je weet je flarden te herinneren uit documentaires van een jaar of tien geleden. In welke taal het was weet je niet meer. Namen ben je ook kwijt. Was het in kleur of zwart-wit?
Het is niet iets wat ik memoriseer.
Ik memoriseer de inhoud, niet het karakter van de bron.
Waartoe ook? Ik ga er geen wetenschappelijke publicatie over maken.
Aangezien ons geheugen überhaupt niet altijd even betrouwbaar is, schieten we lekker op hier. Ons brein is zelfs in staat valse herinneringen te produceren. Hoe kunnen we zeker weten dat jij hier accurate informatie brengt als we het enkel met je geheugen moeten doen?
Dat kun je nooit voor 100% dat is vrij algemeen bekend.
Het bedrieglijke van het geheugen gaat trouwens meestal over zaken die men zelf heeft meegemaakt,
niet zozeer over kennis die men heeft verworven.
Dan is voor wie het kaft van het koren weet te scheiden het internet juist een zeer waardevolle bron. Immers, jouw 'hoogkwalitatieve' ZDF-docu is daar vast ook ergens terug te vinden. En stuit je op het internet op SBS-niveau (of lager) dan klik je weg, zoals je ook bij het zappen thuis voor de buis zou doen.
Dat is het nu juist niet, er zwerft van alles op het internet tot de meest vreemde zaken aan toe.
Iedereen kan zijn standpunten
''hoe bizar ook'' wel bevestigd vinden op het internet.
Voor je het weet is er geen discussie/debat, maar slaat men elkaar om de oren met elkaars LINKS.
Zo hoorde ik eens een vrouwelijk Tweede Kamer lid zeggen: "Toch is het waar want ik heb het zelf gelezen op het internet".
Dat jij internetbronnen ongenuanceerd minderwaardig noemt, is ronduit een belachelijke opmerking. Geloof jij werkelijk dat docenten binnen het onderwijs hun studenten niet aansporen het internet op zoek naar betrouwbare bronnen te gebruiken?
Je zin loopt niet en heeft daardoor een dubbele betekenis.
Ook verdraai je de boel het Internet is onbetrouwbaar omdat er zoveel onbetrouwbaars op staat.
Je een LINK bezorgen waarin staat dat God de wereld 6000jaar gelden schiep is een koud kunstje, dus is het waar volgens jouw redenering.
Als die docenten dat zonder meer doen dan zijn het slechte docenten, ze zullen ze eerst moeten duidelijk maken hoe te schiften.
(Dat laatste gebeurt vrees ik veel te weinig)
Dat schiften is is trouwens sterk vakafhankelijk:
Ik gaf de eerste jaars vaak een beginners opdracht over het valtoestel van Atwood (verwerkt in Maple)l hoe dat toestel werkt liet ik ze op het Net opzoeken, bijkomend voordeel is dan dat je het zelf niet hoeft te doen.
Dat kan in dit geval gemakkelijk, want het is iets wat kinderlijk eenvoudig is en niet controversieel.
Met iets over evolutie zou ik ze nooit op het internet laten zoeken, maar ze naar de vakliteratuur verwijzen.