Maria schreef: ↑06 apr 2020 09:02
Vroeger, als kind zijnde al, kregen we na de gevolgen van ondoordachte handelingen al vaak te horen:
"Zeker geen erg in?"
Met nog soms protest tot gevolg als: "Maar dat kon ik toch niet weten."
Nee, een echte schuldvraag wil ik er niet van maken.
Wel een geval van domheid.
Maar misschien dat ook achteraf praten?
Kerkdienst in verpleeghuis lijkt coronahaard: 'Nooit gedacht aan heftige gevolgen'
Tien doden en veertig vastgestelde coronabesmettingen. En dat allemaal in één verpleeghuis op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee. Een kleine kerkdienst in Nieuw Rijsenburgh in Sommelsdijk lijkt de bron van het leed. "We hadden helemaal niets in de gaten", zegt de dominee.
Tijdens de dienst 's middags, in de kleine kapel van het verpleeghuis, wees niets hem op wat zou komen gaan. "Er waren geen zichtbaar zieken aanwezig. Natuurlijk wel voornamelijk oudere mensen, maar het ging helemaal niet door onze hoofden dat het zulke heftige gevolgen zou hebben."
Van de 39 aanwezigen is bij twee derde een coronabesmetting vastgesteld. Vijf van hen zijn overleden. Ook vijf tehuisbewoners die niet bij de dienst waren overleden de afgelopen weken aan corona.
Even maar de tijdlijn en info achter de uitbraak:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronacrisis_in_Nederland
Kijk maar even door deze tijdlijn heen, 9 maart pas eerste maatregelen voor Nederland ( geen handen schudden, niezen in elleboog, papieren zakdoeken, handen wassen, etc ) en het verzoek om zoveel mogelijk IN Noord-Brabant om thuis te werken.
Deze kerkdienst vond plaats....op 8 maart. En ze hebben daar al zoveel mogelijk maatregelen gedaan uit voorzorg ( die nog nergens officieel werden geventileerd) .
Tot 12 maart zaten overal de kerken, en andere bijeenkomsten nog bomvol. Geen verschil tussen religieuze bijeenkomsten of wat voor bijeenkomsten dan ook.Ook sport ging gewoon door. En nog een detail wat potentieel een stuk van asymmetrische uitbraak van Corona in Nederland verklaart: 11 maart was het "biddag" in Nederland. Refo's gingen die woensdag nog massaal naar de kerk ( alle refo basisscholen e.d hebben ook vrij, voor iedereen een vrije dag waarop ze 's morgens en 's avonds naar de kerk gaan). 12 Maart gingen NL voor een stukje op slot, gevolgd door de "intelligente lockdown" op 23 maart met nog verdere beperkingen.
Op mijn werk heb ik veel christelijke collega's, die vroegen mij dan ook of je naar de kerk moet gaan (weekend van 8 maart en biddag). Uiteraard heb ik dat ze met klem afgeraden. Het lastigste vond iedereen dat het nergens werd afgeraden door wie dan ook. Ook het RIVM niet. Wat doe je dan als je dat al eeuwen doet?. Oorlogen, watersnoden of wat dan ook hielden het niet tegen: je gaat gewoon naar de kerk, waarom zou je het nu dan wel doen als het ook niet wordt afgeraden? Contact gehad met RIVM in deze week van 12 maart. Aardig person aan de telefoon, maar nee hoor er was nog geen enkele reden om maatregelen voor Noord-Brabant ook in rest van NL te doen of dinger strenger te maken. Binnen een paar dagen draaide het beeld ineens.
En nog een detail wat potentieel een stuk van asymmetrische uitbraak van Corona in Nederland verklaart: zingen tijdens religieuze bijeenkomsten. Kom ik later nog op.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)