Femke Merel van Kooten haar motie is aangenomen

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Femke Merel van Kooten haar motie is aangenomen

Bericht door PietV. » 03 okt 2019 20:58

Ex-PvdD. Is opgestapt omdat ze de sfeer in deze partij verziekt vond. Momenteel is ze als zelfstandig Kamerlid actief en heeft een motie ingediend die afvalligen uit orthodoxe geloofsgemeenschappen meer bescherming en aandacht moet geven. Een goed initiatief waar Inge Boscha wel een column aan gaat wijden.

@FemkeMerel

2 okt.
Mijn éérste aangenomen motie als zelfstandig Kamerlid! ☺️🎉 Ontzettend blij mee en dankbaar dat ik op deze manier iets kan doen voor geloofsverlaters in een heel kwetsbare positie, waaronder ex-moslims. Goede opvang en (rouw)begeleiding is van groot belang!
De tegenstemmen kwamen van het CDA, VVD, SGP, CU, DENK en Haga . Van enkele partijen kun je dit verwachten, maar de VVD valt me toch vies tegen. Het zal wel een aai zijn in de richting van twee christelijke regeringspartijen.

Afbeelding
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

HarrieMe
Ervaren pen

Re: Femke Merel van Kooten haar motie is aangenomen

Bericht door HarrieMe » 10 okt 2019 16:15

Ja de VVD doet dan wel alsof ze niet gebonden zijn aan enig geloof.
Toch wordt over lokaal beleid in onze gemeente door VVD raadsleden gestemd voor typisch geloofsbelangen.
Na enkele kritische vragen aan een wethouder daarover, werd geantwoord dat het dan meestal gaat om vrijheid van meningsuiting, terwijl beslist niet het geval was.
Voor mij reden genoeg om niet meer op de VVD te stemmen.
Dat geldt voor zowel lokaal als landelijk.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 okt 2019 16:44

PietV. schreef:
03 okt 2019 20:58
Een goed initiatief waar Inge Boscha wel een column aan gaat wijden.
Voor wie Inge niet kent.
https://www.freethinker.nl/artikelen/ik ... -afvallige
https://dogmavrij.nl/

Eindelijk dan eens nieuws vanuit de hogere regionen.
Het wordt tijd dat het als trauma syndroom bekend gaat worden en net als andere niet verwerkte trauma's extra aandacht gaat krijgen.

En het gaat echt niet alleen om zomaar een religieuze opvoeding, maar vooral om een sterk misvormende, waarbij kinderen opgezadeld worden met een schuldvraag die zij helemaal nog niet begrijpen, moeten aannemen en waarbij angstige fantasieën het kind verder kunnen beschadigen.
Wat niet wil zeggen dat dit altijd gebeurt, maar wel veel te vaak, daar waar kinderen extra gevoelig zijn en er ook verder geen veilige omgeving voor hen is, waarin ze kunnen praten waar ze mee zitten, begrip krijgen en werkelijke troost en niet pas voor in het hiernamaals.

Vrij van angst zijn mensen dan alleen als ze geloven wat hun kerk hen vertelt.
Zo niet, dan vallen ze in een enorm diep gat.

Ik begrijp niet, dat er mensen en partijen zijn, die niet aan kunnen nemen, dat bij veel mensen, vooral van de orthodoxe en bevindelijke richtingen een grote leegte en verlatenheidsgevoel kan ontstaan, als je je daar niet meer thuis kunt voelen en afscheid wil nemen, mede daar zij in eigen kring geen begrip vinden.
Het gaat lang niet altijd om het verliezen van godsgeloof, maar ook om het voortaan anders uitleggen en naleven van hun geloof zoals dat in hun oude kerkgenootschap vereist is.
Ook bij de buitenstaanders vinden ze vaak geen begrip, maar soms slechts oppervlakkige kort durende troost.

Zie ook
viewtopic.php?f=46&t=17881
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 okt 2019 17:59

HarrieMe schreef:
10 okt 2019 16:15
Toch wordt over lokaal beleid in onze gemeente door VVD raadsleden gestemd voor typisch geloofsbelangen.
Ik weet niet waar jij woont, maar we moeten niet vergeten, dat zitting hebben in en stemmen op VVD niet wil zeggen dat men niet gelovig is.
Denk aan middenstanders en anderen, die zakelijk afhankelijk zijn van zowel liberale wetgeving als van christelijke klanten.
En vooral in grotendeels christelijke dorpen zal de VVD daar veel rekening mee houden.
Opportunisme vind je overal.
Seculier zijn en onpartijdigheid gaan vaak niet samen met de belangen van de achterban.

Maria
Moderator

3 Negatief zelfbeeld (schuld en schaamte) - Dogmavrij.

Bericht door Maria » 11 okt 2019 12:04

Eén van de zestien artikelen met een vlog.
Voor buitenstaanders niet te begrijpen soms.
Insiders weten meestal maar al te goed waar het over gaat.
Of zij nu nog steeds gelovig zijn en zich hieraan onderwerpen.
Of dat zij zich hier absoluut niet meer mee kunnen vereenzelvigen.
Voor kerkverlaters en mensen met een traumasyndroom is dit vaak de nachtmerrie, die een leven lang doorwerkt.

3. Negatief zelfbeeld (schuld en schaamte)

Dogmavrij
127 abonnees
Dit filmpje is de derde van een serie over aangeleerde, op religie gebaseerde, belemmerende overtuigingen en de mogelijke gevolgen. Doel van deze serie is: herkenning en erkenning. Doelgroep: (onbewust) betrokkenen /slachtoffers (zowel gelovig als niet meer gelovig), therapeuten en kerkwerkers. Deze serie laat bewust het waarheidsgehalte van de overtuigingen buiten beschouwing en zoomt enkel in op de mogelijke gevolgen.
Deze mogelijke gevolgen zijn samengesteld aan de hand van meer dan 1000 reacties en mails van twijfelaars en (ex-)gelovigen. In dit filmpje worden de meest genoemde en als 'klachtengevend' ervaren gevolgen besproken.
Meer info over dit project: https://dogmavrij.nl/religieuze-blauw...
Spreker: Inge Bosscha, initiatiefnemer van www.dogmavrij.nl en coach voor kerkverlaters.

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 02 dec 2019 15:44

Begin November een artikel in Refdag n.a.v in de lucht gaan site van Inge Bosscha . Gewoonweg een neutraal en redelijk positief artikel, daar was ik wat betreft Refdag positief verrast over. Zegt ook iets over positieve instelling van Inge!

https://www.rd.nl/kerk-religie/website- ... -1.1606889
De term zingt rond onder mensen die afscheid hebben genomen van de kerk: het religieus traumasyndroom. Inge Bosscha lanceerde vrijdag een website met informatie over wat zij een „onderschat maatschappelijk probleem” noemt.

..
Met haar website wil Bosscha RTS onder de aandacht brengen. De informatie is vooral bedoeld als handreiking, benadrukt ze. „Het is mij er niet om te doen om te schoppen tegen de kerk. Ik wil ook kerkelijk werkers van informatie voorzien over RTS en de gevolgen die de stoornis kan hebben, onder de aandacht brengen. Het gaat hier om een onderschat maatschappelijk probleem.”

.....

Verhagen: Website over RTS doet appel op kerken

Theoloog en psychiater dr. Piet Verhagen (62) uit Harderwijk twijfelt er niet aan dat mensen klachten kunnen hebben als gevolg van religieuze en spirituele problemen. „Maar ik kan niet zeggen dat de klachten altijd de vorm van een posttraumatische stressstoornis hebben.”

Verhagen heeft geen cijfers over het aantal RTS-gevallen kunnen vinden. Ook niet op de al langer bestaande Engelstalige website met informatie over RTS. „Om te kunnen stellen dat RTS een onderschat maatschappelijk probleem is, zou ik adviseren om onderzoek te laten uitvoeren. Dat zou verstandig zijn, omdat dit probleem speelt onder mensen die behoord hebben tot verschillende religies. Het kan ook nuttig zijn voor mensen die te maken hebben met de gevolgen van het verlaten van een niet-religieus gesloten systeem.”
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Plaats reactie