Geloofscultuur in de voormalig Oost Europa.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Geloofscultuur in de voormalig Oost Europa.

Bericht door Maria » 04 apr 2019 12:50

Het lijkt alsof de gelovigen in het voormalige Oost Europa 100 jaar menselijke ontwikkeling en evolutie in hun denken hebben gemist door het afgescheiden zijn van de rest van de wereld.
Het sterk atheïstische karakter van het voormalige communistische bewind heeft de goedgelovigheid onderdrukt, maar het lijkt in versterkte mate weer aan de oppervlakte te komen
We weten dat in Rusland de sociale uitsluiting van de homofiele mens sterk gepromoot wordt.
De laatste decennia lijken mensen steeds geloviger te worden, maar ook bijgelovigheid gaat hier gelijk mee op.

Nu ook een serieus nemen van het duivelse karakter en de invloeden van de Harry Potter verhalen en (primitieve) geloofs- en kunstuitingen uit andere dan christelijke gebieden.
Door het op de brandstapel gooien zou men dat kunnen afremmen?
Polen: Harry Potter komt op brandstapel terecht
Enkele Poolse priesters hebben in de Noord-Poolse stad Kaszalin tijdens een bizar ritueel, dat herinneringen oproept aan de middeleeuwen, een reeks voorwerpen verbrand die ze des duivels noemen. Onder meer boeken van Harry Potter van de Britse succesauteur J.K. Rowling, maar ook een Afrikaans houten masker, een boeddhabeeld en beeldjes van olifanten kwamen op de brandstapel terecht. De priesters hadden hun gelovigen gevraagd om voorwerpen die volgens hen kwade krachten bezitten mee te brengen naar de zondagsviering.
Ook in Nederland hebben we geloofsrichtingen, die dit sterk geloven, maar ik had dit het minst verwacht van de RK Kerk.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

axxyanus
Moderator

Re: Geloofscultuur in de voormalig Oost Europa.

Bericht door axxyanus » 04 apr 2019 18:55

Maria schreef:
04 apr 2019 12:50
Nu ook een serieus nemen van het duivelse karakter en de invloeden van de Harry Potter verhalen en (primitieve) geloofs- en kunstuitingen uit andere dan christelijke gebieden.
Door het op de brandstapel gooien zou men dat kunnen afremmen?
Polen: Harry Potter komt op brandstapel terecht
Enkele Poolse priesters hebben in de Noord-Poolse stad Kaszalin tijdens een bizar ritueel, dat herinneringen oproept aan de middeleeuwen, een reeks voorwerpen verbrand die ze des duivels noemen. Onder meer boeken van Harry Potter van de Britse succesauteur J.K. Rowling, maar ook een Afrikaans houten masker, een boeddhabeeld en beeldjes van olifanten kwamen op de brandstapel terecht. De priesters hadden hun gelovigen gevraagd om voorwerpen die volgens hen kwade krachten bezitten mee te brengen naar de zondagsviering.
Ook in Nederland hebben we geloofsrichtingen, die dit sterk geloven, maar ik had dit het minst verwacht van de RK Kerk.
Ik meende nochtans opgevangen te hebben dat de RKK sinds een tijdje weer meer exorcisten aan het opleiden is. Dus zo onverwachts lijkt het me ook niet dat dergelijk bijgeloof ook bij de RKK voorkomt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Maria
Moderator

Re: Geloofscultuur in de voormalig Oost Europa.

Bericht door Maria » 04 apr 2019 20:27

axxyanus schreef:
04 apr 2019 18:55
Ik meende nochtans opgevangen te hebben dat de RKK sinds een tijdje weer meer exorcisten aan het opleiden is. Dus zo onverwachts lijkt het me ook niet dat dergelijk bijgeloof ook bij de RKK voorkomt.
Klopt.
Maar waar komen die invloeden vandaan, nadat de RK kerk toch ook met hangen en wurgen zich wat aanpaste aan modernere tijden?
Veel meer apostolisch gericht en minder van kaft tot kaft Bijbels en vasthoudend aan de oude letter, dan orthodox protestanten
Maar misschien heeft een Poolse Paus toch meer invloed gehad en toch een flinke zet richting primitieve geloofskwesties gegeven, dan gedacht.
De RK Kerk richt zich met zijn beleid duidelijk niet op de door afvalligheid geslonken West Europese bisdommen en parochies.
Ga eens zoeken bij de gelovigen in Afrika en Midden en Zuid Amerika.
Nog vol van en beïnvloed door de oude natuurgodsdiensten.

Wat Polen betreft.
Polen is veel katholieker dan de rest van de Oost Europese landen, die veel het Oosters Orthodoxe geloof hebben.
Een stukje hiervan is soms te lezen in onze westerse kranten, maar niet echt veel over de diepere oorzaken.
Polen is trouwens in een soort cultuur schok terechtgekomen lijkt wel.
En dat niet de eerste keer in de geschiedenis.
Wij horen vaak slechts de uitwassen.
Tussen Pools katholiek en Russisch orthodox
Je ontleent geen identiteit aan een grens en dat is het probleem van Wit-Rusland dat balanceert 'tussen Europa en Azië'....
Uit ervaring weet ik dat juist in grensgebieden mensen meer vast houden aan hun eigen cultuur en denkwijzen.
Op plaatsen waar gedwongen gemixt werd, worden mensen standvastiger.
En bij nieuwe vrijheden groeit de zoektocht naar het eigene.
Dat gaat dan gepaard met een hartstocht naar het willen horen bij een eigen groep, maar ook met de uitwassen ervan.

Wat het zoeken naar zelfstandigheid betreft is het een end verder naar het Zuiden ook duidelijker heftig aan het worden.
Een religieus spektakel: Oekraïens-Orthodoxe Kerk eist zelfstandigheid
Al een kwart eeuw zoekt de Oekraïense Orthodoxe kerk, die zich heeft losgemaakt van het patriarchaat in Moskou, naar zelfstandigheid. Tot nu toe tevergeefs. Maar dat kan veranderen nu president Porosjenko zich achter de zelfstandige Oekraïense kerk heeft geschaard. Omdat de macht in het oosterse christendom door veel partijen wordt betwist, zijn er volgens de Moskouse religie-expert Sergej Tsjapnin wel kansen. Zelfs ‘sultan’ Erdogan van Turkije speelt een belangrijke bijrol.
En om macht gaat het.
En we weten, dat je het beste macht kunt uitoefenen door mensen onwetend te houden, ze vreemde toestanden te laten geloven en ze brood en spelen te geven?
Of ander spektakel.
Wat dat betreft heeft de wereldlijke en de kerkelijke macht in het verleden voldoende voorbeelden gegeven om het nog eens te proberen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie