Blijft interessant, spiritueel versus materieel.
Peter van Velzen schreef:Het Pianoconcert dat Arthur Rubenstein lang geleden gaf is dat materiëel?
Het Pianoconcert dat Paolo Giacometti morgen in Dordrecht geeft is dat materiëel?
Ongetwijfeld is de toestand in onze hersenen als wij aan die Pianoconcerten denken materiëel, maar als het spirituele enig bestaansrecht wil hebben, dan moetenwe er mijns inziens voor kiezen om deze Pianoconcerten onder de spirituele entiteiten te scharen. Je kunt de Concerten zelf immers niet meten.
Aangezien het om fysieke mannetjes gaat die via tastbare toetsen materiële snaren in beweging zetten die echte luchtdrukverplaatsing teweegbrengen die het trommelvlies van echt luisterplubliek in trilling brengt en daarmee hersenactiviteit veroorzaakt waarmee een interpretatie van deze reële werkelijkheid tot stand komt zou ik een pianoconcert materieel willen noemen. Dat het in het verleden plaatsvond maakt niet uit. Alexander de Grote maakte ook deel uit van de materiële werkelijkheid, ook al is hij dood. Vele hemellichamen die niet meer bestaan en die wij niet eens gekend hebben, waren ooit wel echt en dus materieel.
Bedoelen wij een hersentoestand? Dan is het spiritueel.
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Dan zou elke interpretatie die wij opbouwen van de werkelijkheid spiritueel zijn.
Volgens mij is spiritueel om te beginnen helemaal
niks, om de simpele reden dat mensen die waarde hechten aan spiritualiteit het zelf niet willen definiëren. Dat weet ik, omdat het mij hobby is om aan de spirituelen te vragen wat spiritualiteit nou toch eigenlijk is. Ik heb op die vraag nog nooit een antwoord gekregen, alleen afkeurende en geërgerde blikken.
Toch heb ik er nu zelf ook een opvatting over. Spiritualiteit is dan volgens mij:
1) het uitschakelen van de ratio en vervolgens kritiekloze overgave aan een of andere euforische beleving omtrent een verzinsel, en
2) het stellen van onbewezen euforische verzinsels boven de materiële en dus kenbare wereld. Het woord spiritueel is verzonnen om het 'niets' waaraan men zich overgeeft gewicht te verlenen tegenover het gewicht dat de materiële en dus bewijsbare wereld heeft.
Ik kan dus wel in vervoering raken van een mooi pianoconcert, maar dat is niet spiritueel. Dat is namelijk teveel eer voor het begrip spiritueel, dat juist in het leven is geroepen om een verzinsel meer waarde te geven dat de realiteit. Een pianoconcert is echt, mijn reactie komt doordat ik me laat meeslepen door deze realiteit.