De eerste ben ik geneigd het etiket "spiritueel" mee te geven, de tweede noem ik doorgaans "materiëel"
Nu kwam ik onder "ethische dillema's" bij het onderwerp "Onbaatzuchtige naasteliefde bestaat dat ?" de volgende off-topic bijdrage tegen. Aangezien ik niet Off-topic wil zijn, en het toch interessant vondt, plaatst ik dit nieuwe bericht:
Ik vroeg me af in hoeverre MNb gelijk of ongelijk heeft.siger schreef:Allemaal materieel, Gayah. Eigenschappen van materie.GayaH schreef:*
Stiltes, de stiltes in muziek, zijn die materieel?
Hoe materieel is datzelfde pianoconcert terwijl ik het droom?MNb schreef:<< >>
dat Pianoconcert is zo materieel als wat.
*
Als je droomt werken je materiele hersenen. Stilte is het gevolg is van een materiele toestand, zowel buiten als binnen je hoofd.
Een Pianoconcert materiëel?
Het Pianoconcert dat Arthur Rubenstein lang geleden gaf is dat materiëel?
Het Pianoconcert dat Paolo Giacometti morgen in Dordrecht geeft is dat materiëel?
Ongetwijfeld is de toestand in onze hersenen als wij aan die Pianoconcerten denken materiëel, maar als het spirituele enig bestaansrecht wil hebben, dan moetenwe er mijns inziens voor kiezen om deze Pianoconcerten onder de spirituele entiteiten te scharen. Je kunt de Concerten zelf immers niet meten.
Ik vraag me ook af of de toestand van de hersencellen, die de idee van een Pianoconcert vertegenwoordigen bij twee verschillende mensen wel hetzelfde is. Ongetwijfeld heeft de locatie enige overeenkomst, maar mogelijkerwijs houdt het daar dan ook mee op en kunnen we aan de hersencellen op zich geen verschil tussen een Pianoconcert en een Viollconcert afleiden. (wellicht wel tussen het concert van Rubinstein en dat van Giacometti)
Dan het Pianoconcert waar ik nu naar luisteren (Youtube Prokofiev Piano Concerto no.3 - Yuja Wang(http://www.youtube.com/watch?v=KDfGBmbNbMw) In hoeverre is dat materiëel?
Wat bedoelen wij als wij "Pianoconcert" zeggen?
Bedoelen wij een hersentoestand? Dan is het spiritueel
Bedoelen wij de trillingen veroorzaakt door mijn Bose boxen? Dan is het materiëel
Maar misschien bedoelen wij wel de handelingen van Yuja Wang en haar begeleiders op 3 oktober j.l., die waren op 3 oktober materieel maar zijn inmiddels een (in dit geval digitale) herinnering en dus spiritueel.
Let wel, het spirituele, maakt - als hersentoestand - deel uit van het materiële, maar het verschil met andere aaken is zo fundamenteel, dat ik het graag a;s aparte categorie wil handhaven. Spirituele dingen hebben namelijk alleen enige betekenis en bestaan in feite alleen als menselijke hersenen er mee bezig zijn. Zolang niemand naar een Youtube pagina gaat waar dit concert is vermeld, is er in feite helemaal geen sprake van een Pianoconcert.
Gaarne uw menig hierover.