"Ik denk dus ik besta" gaat in ieder geval op als intuitief juist inzicht. Wat mij betreft kan je het ook zo formuleren. "Er bestaat iets en er bestaat bewustzijn". Er word immers hetzelfde bedoeld. Je kan ook stellen "Er bestaat iets dat zelfbewustzijn heeft".siger schreef:Een fundamentalist heeft minstens een fundament nodig. Dat heeft een vrijdenker (en volgens mij een een atheist) nou net helemaal niet. Verder: dat diepzinnigheid alleen maar verwarring voortbrengt hebben we nu al wel gezien in deze draad.Maverick schreef:Toch wel. Als er voor iets een filosofisch bewijs is is het waar, "Ik denk dus ik besta" is waar. Wie dat ontkent heeft fundamentaal ongelijk.Kitty schreef:Een echte vrijdenker kan mijns inziens nooit een fundamentalist zijn. Fundamentalisme oordeelt en legt op, een vrijdenker kan alleen voor zichzelf bepaalde denkbeelden afwijzen maar legt nooit denkbeelden dwingend op aan anderen.
Ook, moeilijker uit te leggen: het absolute niets bestaat niet ( in de zin van: er heeft nooit iets bestaan, er bestaat niets, er zal nooit iets bestaan). Immers ons bestaan bewijst het tegendeel.
Voor wat betreft absolute waarheden ben ik nog niet veel verder gekomen dan deze twee.
Er zijn hele boeken geschreven dat "ik denk dus ik besta" niet opgaat, maar waarom dat hier opbrengen? En het absolute? Ik hoop dat we hier toch maar niet ook nog over het absolute gaan breien, anders zijn we helemaal beneveld.
Het ging mij niet op fundamentalisme af te zetten tegen vrijdenken, het ging mij om de onjuistheid van de uitspraak dat je nooit denkbeelden dwingend kan opleggen aan anderen. Als iemand zegt "Er bestaat niets" dat klopt dat gewoon niet. Afhankelijk van wat er bedoeld word. In de wereld van de dode bestaat er inderdaad niets ( dat is tenminste een verdedigbare aanname) maar in absolute zijn bestaat er wel iets in de wereld der levenden.
Iemand kan 1000 boeken schrijven over dat "Ik denk dus in besta" niet klopt, maar dan heeft iemand hoguit een linguistsch punt gemaakt lijkt mij, volgens mij ging het Descartes erom aan te tonen dat het ik bestaat. Wat dat "ik" precies is, is onduidelijk, maar het bestaat wel. Want "Ik" is te lezen als "zelfbewustzijn".
"Er bestaat iets en er bestaat bewustzijn" is een juist fundament voor kennis. Je komt er geen stap verder mee, maar het is wel het enige juiste fundament dat ik ken. Alle andere fundamenten die ik ken zijn ontkenbaar.
Het is in deze belangrijk het verschil te zien tussen laat ik zeggen exact-wetenschappelijk bewijs ( falcificeerbaar / verifieerbaar ) en filosofisch wetenschappelijk bewijs ( zelfs in welke gedachte kronkel ook onweerlegbaar). Wat alleen exact wetenschapelijk bewezen is kan ook niet waar zijn, wat filosofisch wetenschappelijk bewezen is, is waar.