Trees schreef:Vuurtje schreef:
Ik vroeg mij af of zijn ouders zijn boeken gelezen hebben. Wat zullen ze gedacht hebben bij de antichrist? Ik weet het niet, maar ik vond het interessant om te lezen dat uiteindelijk zijn moeder hem in huis heeft genomen en heeft verzorgd, toen Nietzsche zelf niet meer voor zichzelf kon zorgen. Dat is een dienende rol, en daar hoef je geen jaren voor in je eentje over na te denken, op zoek naar het hogere en grotere. Mijn visie is dan: God bespaart je dat door op een briefje aan te geven wat Hij wil dat je doet.
Daar is tot nu toe nog niet op in gegaan.
Nietzsche had 'op een briefje' aangegeven dat hij voorstander is van de euthanasie (Zarathoestra I.21). Hij zag het beëindigen van het leven op de juiste tijd als een manier waarop een mens het beste de mensheid kan dienen; en het tot de laatste snik rekken van een mensenleven iets wat mensonterend is.
Nietzsches vader overleed al toen hij vijf jaar oud was. Nietzsches moeder heeft nooit de goddeloze boeken van haar zoon willen lezen. Typisch christelijk. Eén van haar reakties op hem (in een brief) heb ik in mijn eigen leven horen nagalmen door horden christenen die ik ben tegengekomen sinds ik ongelovige ben: "Geef je hart toch over aan de ware en liefdevolle God en Heer, en alle wereldse wijsheden die je misschien uit dikke boeken haalt zullen tot vuilnis worden." Zelden of nooit verstand van zaken, maar enkel een vastgeroest dogmatische houding waar niet aan te tornen valt, niet over te discussiëren valt en niets aan veranderd kan worden en uitblinkt in simpele onnozelheid.
Alle ten toon gespreide intellectuele eerlijkheid ten spijt zeg ik dan: als er geen mensen zoals deze dienende moeder zijn die haar zoon niet alleen als kind maar ook als volwassene ‘uit de drek’ haalde, dan zou er geen enkel fundament onder welke beschaving, christ of antichrist, dan ook zijn.
De weg vooruit kan dan ook niet alleen zoals Rereformed schreef:
via de menselijke ontwikkelde rede
gaan: daar is eveneens de zich nog verder ontwikkelende liefde voor de naaste voor nodig.
Jullie schijnen nooit te begrijpen dat liefde uiteraard ook tot ontwikkelde rede behoort. Liefde
is een aspect van ontwikkelde rede. Hoe vreemd dat deze zaken altijd door gelovigen worden voorgesteld alsof het om een keus zou gaan tussen het één of het ander. Het gaat nooit om liefde versus barbaarsheid, gevoelloosheid (oid), maar om de
invulling van het begrip liefde. Wat
bedoelt een mens wanneer hij met het woord liefde in zijn mond loopt? Nietzsches idee was dat wij onze liefde in de eerste plaats aan ons
nageslacht moeten geven, niet aan onze naaste; ik leef om de wereld achter te laten als een betere plaats voor de ongeborenen. Dus niet naastenliefde, maar
verstenliefde is het belangrijkste! Dat is een hele diepe wijsheid waar je een tijd over moet nadenken om het te vatten.
En naastenliefde ontmaskerde hij als een slimme manier waarop een mens zichzelf bevredigt. Dat is ook een hele diepe wijsheid waar je een tijd over moet nadenken om het te vatten.