Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Evolutie versus Creatie

Bericht door Erik » 03 apr 2015 22:42

Willempie schreef:Het is eigenlijk niet eens zo moeilijk. Het is een liefdes- en vertrouwensrelatie. Ik vertrouw Hem en Hij vertrouwt mij. We zijn elkaar trouw. Ik vraag en Hij antwoordt. Hij spreekt en ik antwoord. Ik onderwerp me aan Hem omdat ik donders goed weet dat Hij het beter weet dan ik. Maar dit zijn geestelijke zaken en niet in te passen in een begrensd natuurwetenschappelijk wereldbeeld.
:roll: :pukeleft:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Oldboy
Geregelde verschijning

Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Bericht door Oldboy » 23 mei 2016 16:18

Het is misschien een domme vraag,

Maar bestaat er een woord voor mensen die geloven in een God maar geen enkele religieuze affectie hebben, zeg maar hun eigen persoonlijke God?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 mei 2016 16:22

schizofreniteit?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Oldboy
Geregelde verschijning

Bericht door Oldboy » 23 mei 2016 16:38

Ik denk niet dat je hoeft schizofreen te zijn om zo te denken, het kan,

Enge ziekte trouwens,

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 mei 2016 16:50

Hoewel matige schizofrennie in veel religies een belangrijke rol kan spelen. Lijkt me dit niet wat oldboy bedoeld.
Ik denk dat er heel wat mensen zijn die geloven in een geestelijke wereld (dualisten dus) inclusief een god (theisten dus), maar niet tot enige religieuze groepering behoren. We hebben er niet echt een naam voor. De namen die er voor kunnen worden gebruikt, kun je ook gebruiken voor hen die wel tot een specifieke kerk of zo behoren. I zekere zin is dat terecht. Ze horen niet bij een specifieke groep en vormen er ook helemaal geen. Dan is er ook geen aparte naam voor.
Ik wens u alle goeds

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 20 jan 2017 12:16

Willempie schreef:
Het is eigenlijk niet eens zo moeilijk. Het is een liefdes- en vertrouwensrelatie. Ik vertrouw Hem en Hij vertrouwt mij. We zijn elkaar trouw. Ik vraag en Hij antwoordt. Hij spreekt en ik antwoord. Ik onderwerp me aan Hem omdat ik donders goed weet dat Hij het beter weet dan ik. Maar dit zijn geestelijke zaken en niet in te passen in een begrensd natuurwetenschappelijk wereldbeeld.
Zo herkenbaar...wat iemand ook overkomt...van onschuldig levenslang veroordeeld tot levenslang pijn ondraaglijke pijn lijden...en ondraaglijk gemarteld worden om een simpele overtuiging...
het is allemaal vertrouwen dat god het toelaat en je de kracht er voor geeft het te dragen....
gevaarlijk en destructief geloof...jij verstaat de stem van god..iemand met een tegengestelde mening die ook meent de stem van god te horen is in jouw ogen misleid...jij.. maar alleen jij... verstaat en begrijpt de wil van god...

echt krankzinnig ...belief me I was there....
liefde doet pijn

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 21 nov 2017 15:36

Willempie schreef:
03 apr 2015 22:25
Ik vertrouw Hem en Hij vertrouwt mij. We zijn elkaar trouw. Ik vraag en Hij antwoordt. Hij spreekt en ik antwoord.
Zolang je maar geen gekke dingen doet heet dit nog geen geestesziekte.

Plaats reactie