is religie goed of slecht

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: is religie goed of slecht

Bericht door skeptic » 27 feb 2007 21:02

mustafa schreef: zolang religie staat voor openmindedheid kan het nooit slecht zijn,
Religies zijn over het algemeen niet openminded, dus?
mustafa schreef:want er is nu eenmaal meer tussen hemel en aarde dan we op het eerste gezicht kunnen bevroeden
Hoe weet je dat?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli » 27 feb 2007 21:10

'k Denk toch wel dat de moderators van dit forum religie goed vinden, 't zorgt toch voor een goede aanloop.....

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 27 feb 2007 21:30

Huh ?? Waarom denk je dat?
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 27 feb 2007 21:36

skeptic schreef:
mustafa schreef: zolang religie staat voor openmindedheid kan het nooit slecht zijn,
Religies zijn over het algemeen niet openminded, dus?
mustafa schreef:want er is nu eenmaal meer tussen hemel en aarde dan we op het eerste gezicht kunnen bevroeden
Hoe weet je dat?
ik zou zeggen skeptic, hoe weet jij of religies over het algemeenniet openminded zijn
en dat er meer is tussen hemel en aarde is, dat weet ik, alleen niet per ratio
je weet het zodra je de discriminatie t.o. "toeval" afschaft
alle dingen betekenen iets
vaak weet je niet wat
het is ook veelal een kwestie van goed op dingen letten
en dan kun je je niet langer permitteren slechts uit te blijven gaan van het algemeen aanvaarde
dan moet je het reductionisme verlaten, de sprong in het onbekende wagen
reserveer reductionisme voor wetenschappelijk bezig zijn en laat het dan verder los
religie is wat het woord zelf al uitdrukt
en meer moet je er ook niet van maken
verbinding zoeken met, heelworden, genezen, terug naar de oorsprong
en de waarheid is géén leer, het is empirie
het is:
turn off your mind, relax and float downstream, it is not dying, it is not dying
lay down your thoughts, surrender to the void, it is shining, it is shining
inner light
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

FW
Forum fan

Bericht door FW » 27 feb 2007 21:47

mustafa schreef:alle dingen betekenen iets
vaak weet je niet wat
Dat heb ik nou ook vaak met jouw teksten, mustafa: het betekent vast iets, maar wat?
Rede

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 27 feb 2007 21:54

eerlijkheid impliceert dat je ook durft toen te geven dat er dingen zijn die we nog niet precies weten
turn off your mind, relax ...

:idea:
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli » 27 feb 2007 21:56

FW schreef:
vaak weet je niet wat
Dat heb ik nou ook vaak met jouw teksten, mustafa: het betekent vast iets, maar wat?
"Geen fuck" is misschien het antwoord hoewel de bewoording aanmatigend grof zijn, maar zo zijn musbeafake's bijdragen aanmatigend qua ontwikkeling.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 27 feb 2007 21:59

Atli schreef:
FW schreef:
vaak weet je niet wat
"Geen fuck" is misschien het antwoord hoewel de bewoording aanmatigend grof zijn, maar zo zijn musbeafake's bijdragen aanmatigend qua ontwikkeling.
je moet als je waarheidszoekend bent je ook nooit verlaten op andermans teksten
dus dat verwijt "wat heb je aan die teksten? geen fuck" slaat feitelijk nergens op
en dus reageer ik met : so what?
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 27 feb 2007 22:11

FW schreef:
Het betekent misschien
Turn off your mind
So that he can take over ....?
je moet als je waarheidszoekend bent je ook nooit verlaten op andermans teksten
Laat staan je verlaten op de teksten van Mustapha

Maar
we moeten ook allemaal durven toegeven dat we nooit zullen weten wat die teksten van Mustapha precies betekenen ....Gelukkig is hij eerlijk genoeg om dat waarschijnlijk ook zelf niet te weten ?
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement » 27 feb 2007 23:37

Tsjok 45 schreef:
Is misschien de vervaldatum verstreken ?
vroeger waren er ook grote oorlogen om religie gestreden en waren mensen ook overtuigd van hun eigen gelijk. ook werden de mensen al gesterkt door het idee van god(en) die hun opwachtten in een hiernamaals.
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.

Animal
Forum fan

Bericht door Animal » 27 feb 2007 23:45

mustafa schreef:zolang religie staat voor openmindedheid kan het nooit slecht zijn
Religie staat niet voor openminded.
Religie is precies het tegenovergestelde van openminded. Geloof staat voor beperkt denken. Denken binnen gestelde kaders. Het geloof geeft een richting aan. Het geloof bepaald voor jouw wat goed en slecht is. Geloof zegt je wat je moet doen en niet moet doen.

Daarom is religie slecht.

mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement » 28 feb 2007 00:00

animal schreef:
mustafa schreef:
zolang religie staat voor openmindedheid kan het nooit slecht zijn
Religie staat niet voor openminded.
Religie is precies het tegenovergestelde van openminded. Geloof staat voor beperkt denken. Denken binnen gestelde kaders. Het geloof geeft een richting aan. Het geloof bepaald voor jouw wat goed en slecht is. Geloof zegt je wat je moet doen en niet moet doen.

Daarom is religie slecht.
ik sluit helemaal bij het idee aan dat religie niet openminded is, religies naar vrijheid streven is dan onzin. ook zien we de vredelievendheid van de christen terug in de kruistochten die ze hebben gemaakt en die van de moslims in terrorisme en het imperialistische gedachtengoed.

bij de christenen is er nu wel een ommekeer en willen ze wel iets voor de mensen doen zie http://www.wildeganzen.nl/ wat een christelijke organisatie is.
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 28 feb 2007 00:20

mustafa schreef:
Sararje schreef:Mustafa: Ik wil dan de volgende dingen van jou weten:
Toon aan/bewijs dat er meer is tussen hemel en aarde
Toon aan/bewijs dat religie hierop een antwoord is
Toon aan/bewijs dat religie de enige juiste oplossing is
Toon aan/bewijs dat een bepaalde (door jou te kiezen) religie het enige is dat voor deze verklaring kan zorgen
Toon aan/bewijs dat het onmogelijk is dat andere oplossingen ook voor een verklaring kunnen dienen.
religie is juist het ermee bezig zijn, inclusief wellicht eventuele pogingen om aan te tonen dat ....
de kro zendt af en toe goed programma's uit die je aan het denken zetten, zoals "wonderen bestaan"
religie is het tegenovergestelde van op gezag van iemand anders iets aannemen
die vooraanname maak ik natuurlijk wel, want anders is deze discussie zinloos
het kan zijn dat discussie so wie so zinloos is, maar tot die conclisie wil ik voorlopig nog niet besluiten
religie is niet primair iets van de ratio, het gaat dieper
het is er ook niet mee in strijd
Statistische toevalligheden komen altijd voor, dat is geen bewijs voor de aanname dat er meer is tussen hemel en aarde, nieuwe poging mustafa?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 28 feb 2007 08:06

Religie op zich is niet goed of slecht het is de uitvoer en interpretatie die slecht kan uitpakken. Hoewel als je sec kijkt naar wat er in het oude testament en delen van de koran wordt gepredikt dan slaat voor mij de balans door naar op zijn minst overbodig.

Of zoals Herman Philipse het formuleert:
religie is de som van menselijke pogingen om veronderstelde, niet waarneembare machten te begrijpen, te eren en te beinvloeden door vormen van communicatie.
Religie is op zijn minst obsoleet en heeft afgedaan wat mij aangaat. Religie is in zoverre slecht dat het door machthebbers of instanties als pressiemiddel wordt gebruikt. Religie is m.i.bijvoorbeeld niet democratisch, een staatsvorm die door velen toch als een hoog goed wordt gekoesterd.

Wat het meest frappeerd aan religie is dat het als een soort hersenspoeling op meestal ontvankelijke leeftijd mag worden ingebed. Dit proces werpt een blokkade op om onbevooroordeeld te wereld te aanschouwen. Sommigen lukt het om te deprogrammeren en anderen zoeken ietsisme als surogaat. Velen worstelen er een leven lang mee. Deze mentale energie kan vast gezonder worden gebruikt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Animal
Forum fan

Bericht door Animal » 28 feb 2007 09:15

Wat het meest frappeerd aan religie is dat het als een soort hersenspoeling op meestal ontvankelijke leeftijd mag worden ingebed. Dit proces werpt een blokkade op om onbevooroordeeld te wereld te aanschouwen. Sommigen lukt het om te deprogrammeren en anderen zoeken ietsisme als surogaat. Velen worstelen er een leven lang mee. Deze mentale energie kan vast gezonder worden gebruikt.
Mooi geschrevenen en zeer waar.
Ik denk dat dit ook onder de kwalificatie van slechtheid valt :?:

Gesloten