is religie goed of slecht

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Longrider

Bericht door Longrider » 17 mar 2007 17:09

@ Gralgrathor.

Ik zeg ook niet dat het per definitie goed is.
Uit mijn verhaal blijkt juist ,dat het in ieder geval zoals het al eeuwen en nu nog steeds uitgelegd wordt,het niet bijdraagt aan een betere wereld.

Verder wil ik opmerken dat er geen bewijs is dat religie gebaseerd is op een irrationeel geloof.
Het is steeds ,denk ik van belang om aan te geven dat het jou waarheid is en niet een vaststaand feit.
Ik denk dat zo een houding van belang is voor een vrijdenker omdat anders het gevaar bestaat dat je dezelfde dwaalweg opgaat als vele religien ,en trouwens ook op vele andere terreinenin de maatschappij , namelijk dat de eigen waarheid als de enige juiste gepresenteerd wordt zonder dat er een sluitende ,algemene logica daarachter schuilgaat ,buiten het feit dat jij die menig ben toegedaan.

my 2 cents.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 17 mar 2007 21:40

Verder wil ik opmerken dat er geen bewijs is dat religie gebaseerd is op een irrationeel geloof.
Als religie en daarmee je demiurg rationeel zou zijn, zou deze aan te tonen moeten zijn middels de rationele methodieken die bekend staan als de wetenschappelijke methodiek. Aangezien dit niet gelukt is en zelfs onmogelijk is gebleken de afgelopen 2000 jaar, lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat religie wel degelijk gebaseerd is op irrationeel geloof in een demiurg.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

fbs33
Bevlogen

Re: is religie goed of slecht

Bericht door fbs33 » 12 apr 2007 20:06

mouvement schreef:ik zit al lang niet meer met de vraag of god bestaat of niet want hij bestaat niet, maar mijn vraag aan jullie is nu of religie per definitie slecht is omdat het niet de waarheid is. het kan een hoop voor mensen zijn en zorgt in een kerk voor goede gemeenschap, tenminste in onze kerk.
Religie bestaat uit ethiek, waar een zgn. god de lijm is die de mensheid daar aan vastbindt.
Omdat 'ethiek' een veranderbare is, aanhakend aan de tijd waarin geleefd en gekend wordt, is de lijm een remmend beletsel voor een ethiek die behoort bij een tijd waarin anders en/of meer gekend wordt.
Zónder die (goddelijke) lijm echter, wordt het tot de vraag, "Wie heeft er voldoende gezag/uitstraling om de nieuwe ethiek algemeen aanvaard te krijgen?
Meerdere ideologien, inclusief hun inhoudende ethiek, zijn verwaterd onder de leiding van hun voormannen door gebrek aan charisma, maar óók omdat die 'voormannen' tastbaar/grijpbaar waren voor hun volgers!
Dát is het probleem waar in de oertijd de leiders op stukliepen totdat die god werd uitgevonden om als ultieme gezagsdrager dienst te doen waarbij menselijke leiders prima konden regeren met behulp van een clerus die bestond uit mensen die in hun eerste leugen niet gebarsten waren.
Vanwege die strijdige aspecten is het moeilijk om tot een oordeel te komen dat aan het geheel aan mensen, baat zou brengen.
Een veranderbare flexibele god (nu met de helft van koran en bijbel etc.) zou uitkomst brengen, maar om de grote rest daarvan te overtuigen vereist véél meer charisma dan ik bezit :lol:
Want de dierlijke instincten v.d. mensheid (vermenigvuldigen bv.) zullen met ratio in toom gehouden moeten worden, terwijl men juist gewend is aan het tegenovergestelde!
Een paar mutaties verder misschien (als we die nog halen??)

Gesloten