is religie goed of slecht

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 25 feb 2007 17:16

Atheist_1984 schreef:
marc aka controle schreef:Ik denk dat het belangrijk is om dan te differentieren. Alle religies zijn zeker niet gelijk aan elkaar.
Dat klopt, maar de 3 grote religie's van de wereld natuurlijk wel.
Ben ik met je oneens. De christenlijke leer verschilt iig op essentiele punten van de islamtische leer. Jezus verschilde essentieel van mohammed.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 25 feb 2007 17:19

Ze hebben wel allemaal dezelfde basis.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

Animal
Forum fan

Bericht door Animal » 25 feb 2007 17:22

Religie is slecht.
Het stopt het denken van de mensn en het nemen van je eigen verantwoordelijkheid.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 25 feb 2007 17:22

Atheist_1984 schreef:Ze hebben wel allemaal dezelfde basis.
Ja, maar die basis is vrij dun in de zin dat hun doctrines daar maar weinig mee te maken hebben. Het verschil begint al (alhoewel het vrij onbelangrijk is mbt essentie) bij izaak die volgens de joden/christenen de oudste was en ishmael volgens de moslims.
Laatst gewijzigd door marc aka controle op 25 feb 2007 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 25 feb 2007 17:25

marc aka controle schreef:
Ja, maar die basis is vrij dun ik de zin dat hun doctrines daar maar weinig mee te maken hebben. Het verschil begint al (alhoewel het vrij onbelangrijk is mbt essentie) bij izaak die volgens de joden/christenen de oudste was en ishmael volgens de moslims.
En hoe bepaal jij wie er gelijk heeft?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 25 feb 2007 17:28

Kitty schreef:
Ja, maar die basis is vrij dun ik de zin dat hun doctrines daar maar weinig mee te maken hebben. Het verschil begint al (alhoewel het vrij onbelangrijk is mbt essentie) bij izaak die volgens de joden/christenen de oudste was en ishmael volgens de moslims.
En hoe bepaal jij wie er gelijk heeft?
Lijkt me vrij lastig.

Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld » 25 feb 2007 17:30

Goed vanuit evolutionair oogpunt. De verhoging van de overlevingskansen is een conclusie die ik trek uit het feit dat de fittest blijkbaar religieuzen zijn. Hoe dat precies in zeer werking zou gaan weet ik niet precies. Ik kan me zeker voorstellen dat geloof, hoop en liefde factoren zijn die de mens uit diepe dalen kan halen en daardoor zijn leven weer op de rails krijgt ipv zelfmoord te plegen. Aan de andere kant zullen jihadies de positie van hun geloofsgenoten verbeteren door hun rechten af te dwingen.
Hier moet ik marc gelijk geven.

In concentratiekampen in de WO II waren er twee groepen die het de moeite waard vonden om te overleven:

1. de fanatieke christenen die geloofden dat Hitler de verpersoonlijking was van de antichrist, en, met de openbaringen in het achterhoofd, geloofden dat het rijk Gods nu wel heel snel naderbij kwam;
2. de fanatieke communisten, die geloofden dat Hitler de verpersoonlijking was van de laatste stuiptrekking van het imperialistische kapitalisme, en, met de theoriën uit 'Das Kapital' in het achterhoofd, geloofden dat het wereldcommunisme nu wel heel snel naderbij kwam.

Beide groepen hadden het gevoel dat het leven de moeite waard was om door te leven, als gevolg van de ideeën die ze hadden. Ofwel: hun religie gaf hun kracht en doorzettingsvermogen, en zorgde ervoor dat ze ook op de allerergste ogenblikken hun hoofd niet lieten hangen.

Overigens vind ik het communisme ook een religie: dat is ook een heilsleer, gebaseerd op een aantal aannames die door de aanhangers niet of te weinig worden onderworpen aan wetenschappelijke twijfel, en met een zeer duidelijke scheiding tussen goed (de arbeiders) en kwaad (de kapitalisten).
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 25 feb 2007 17:41

Kitty schreef:En hoe bepaal jij wie er gelijk heeft?
Hoe bedoel je? De religie's???? Of marc aka controle en ik??
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 25 feb 2007 17:54

Atheist_1984 schreef:
Kitty schreef:En hoe bepaal jij wie er gelijk heeft?
Hoe bedoel je? De religie's???? Of marc aka controle en ik??
Nee, de religies bedoel ik :lol:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 25 feb 2007 20:17

Hoe dat precies in zijn werking zou gaan weet ik niet precies
Zeer eenvoudig
ze hebben gewoon meer kinderen ... :wink:

Elberfeld schreef
Overigens vind ik het communisme ook een religie: dat is ook een heilsleer
inderdaad :wink:

Het meest in het oogspringend aan alle soorten religieeen is dat ze allemaal mikken op het hiernamaals, het bovenantuurlijke "echte" leven of op het ' komende paradijs op aarde ' voor jouw nakomelingen in de zeer verrre toekomst .
Ze misprjjzen allemaal het leven in dit ondermaanse ....het zijn doodskulten voor idiote romantici , escapisten en desperados ...Religieeen doen net zoals parasitaire cordyceps schimmels die mieren veranderen in zombies
http://www.devilducky.com/media/55017/

De wereld is wonderbaarlijk
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 25 feb 2007 20:55

Kitty schreef:Nee, de religies bedoel ik :lol:
Dat kun je nooit bepalen. Ik moet wel opeens aan dit filmpje denken. Voor dat stukje, hoe weet ik dat het waar is :P
Exodus 12

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 25 feb 2007 21:03

marc aka controle schreef:Lijkt me vrij lastig.
Je weet het natuurlijk zeker omdat je ouders er in geloven en de mensen in het land waar je in leeft geloven het ook dus zal het wel waar zijn :roll:
Exodus 12

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 25 feb 2007 21:20

Atheist_1984 schreef:
marc aka controle schreef:Ik denk dat het belangrijk is om dan te differentieren. Alle religies zijn zeker niet gelijk aan elkaar.
Dat klopt, maar de 3 grote religie's van de wereld natuurlijk wel.
Welke drie bedoel je? Als je doelt op Christendom, Islam en Jodendom stuit ik op het bezwaar dat Jodendom een miniscule religie is zowel qua grootte als invloed op de andere twee. Dan kan je beter Islam, Christendom en Boeddhisme noemen. Die zijn qua omvang velen malen groter.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement » 25 feb 2007 22:57

dus wat is waardevoller, de waarheid of hoop en troost, en kan atheisme die hoop en troost(en gemeenschap) ook bieden? en ook naar de nadelen van religie kijkend.
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.

insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia » 25 feb 2007 23:24

Religie als geinstitutionaliseerde vorm van geloven (met heilige schriften als hun leidraad)veracht ik tot in het diepst van mijn wezen. Het zet aan tot onverdraagzaamheid en verdeelt. Het draagt op geen enkele wijze bij aan een vreedzamer bestaan, ook al weet ik dat het gros van haar aanhangers individueel juist weer wel zijn steentje probeert bij te dragen. Maar als instituut haat ik het.

Aan de andere kant is religie, door mijn gelovige opvoeding, niet weg te denken uit mijn systeem, hoe hard ik ook probeer. Dit maakt me enerzijds boos, want hoe kun je in godsnaam vrij denken en keuzes maken wanneer je geloof met de paplepel ingegoten krijgt? Maar ik besef ook dat die opvoeding waarschijnlijk wel voorwaardescheppend is geweest om uberhaupt in een God te kunnen geloven.
Want zelfs na verwerping van de zogenaamde heilige boekjes, resteert voor mij de mogelijkheid dat er een God kan bestaan, al is die dan volledig onkenbaar en daarom zelfs nutteloos om in te geloven of te belijden.
Ik kan deze mogelijkheid niet uitsluiten op basis van rationele overwegingen, zelfs niet na vele uren struinen op dit forum. Ik kan me niet voorstellen welke meerwaarde het zou hebben om dit toch krampachtig te proberen. Ik heb dan ook niet het idee dat dit mij minder vrij denkend maakt of beperkt.
De vraag is alleen of ik zonder religieuze achtergrond ook tot dit punt gekomen zou zijn.
C'est le ton qui fait la musique

Gesloten