is religie goed of slecht

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 12:13

Raven schreef: Ik zeg ook niet dat hekserij beter is dan andere pagan religies, iedereen mag zijn / haar eigen weg bepalen. Maar wicca is een jonge stroming die op een bedenkelijke manier ontstaan is en waarvan ik de gebruiken niet altijd even verstandig vind.
Net zoals er christenen zijn die nooit op de SGP zouden stemmen, snap je?
Welke gebruiken vind je niet verstandig? Waarom niet?
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 12:21

Het zogenaamde skyclad uitvoeren van rituelen bijvoorbeeld is iets wat meneer zelf verzonnen heeft. en ik kan uiteraard niet aantonen wat de achterliggende gedachte geweest is. maar het lijkt me geen goed idee.

Verder de "grote rite" uit wicca oftewel seks met de hogepriester/ priesteres als "inwijding" in de 2e graad.
Nou ja bedenk zelf maar waarom dat misschien geen goed idee is. en waarom iemand zoiets in zijn "nieuwe religie" in zou voeren.

Het toevoegen van een hierarchische structuur. Waardoor er een of twee "leiders" zijn die de dienst uit maken en bepalen wat je gedachtengang moet zijn.

nog meer voorbeelden nodig ?
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 12:45

Raven schreef:Het zogenaamde skyclad uitvoeren van rituelen bijvoorbeeld is iets wat meneer zelf verzonnen heeft. en ik kan uiteraard niet aantonen wat de achterliggende gedachte geweest is. maar het lijkt me geen goed idee.

Verder de "grote rite" uit wicca oftewel seks met de hogepriester/ priesteres als "inwijding" in de 2e graad.
Nou ja bedenk zelf maar waarom dat misschien geen goed idee is. en waarom iemand zoiets in zijn "nieuwe religie" in zou voeren.

Het toevoegen van een hierarchische structuur. Waardoor er een of twee "leiders" zijn die de dienst uit maken en bepalen wat je gedachtengang moet zijn.

nog meer voorbeelden nodig ?
Jep. Zelfs als je me had weten duidelijk te maken waarover je het hebt had je me waarschijnlijk niet overtuigd. Jouw mening tegenover die van de wiccans. Ik persoonlijk zie niet wat het probleem is met sex met een hogepriesteres, vooropgesteld dat ze minimaal 1m65 lang is, tussen de 50 en de 65k, lang haar heeft (blond, bruin of metallic blauw, daar ben ik nog niet helemaal uit) en niet ouder dan 27.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 mar 2007 12:45

moet je ze ook nog opeten en dan bloed af laten nemen Wink
maar probeer het zelf eens als je griep hebt.. zuurkool eten .. en liefst goed heet. kijken of je het dan nog onzin vind Wink
Ik zeg niet dat zuurkool geen vitamine C bevat, ik zeg alleen dat jouw claim dat Zuurkool meer vitamine C bevat dan de koolsoorten waarvan het gemaakt wordt pure onzin is. Dit wordt bevestigd met linkjes van mij en ik heb nog geen enkele onderbouwing van deze stelling van jou voor dit gegeven gezien, tijd ervoor?
Ik heb je links gezien en dat heeft niks met hekserij te maken, echt niet.
http://zonnebeke.be/nl/toerisme/hekserij.htm
Niet? Ik heb hierboven nog een linkje gegeven. Ik citeer:
"In de driehoek verwijst het getal drie naar de drie aspecten van het zijn nl. ziel, geest en lichaam. In de alchemie, zwavel, kwik en zout, de basis voor het fysieke bestaan. De driehoek staat voor het element vuur en het Zuiden.
De wassende maan verandert naar volle maan en neemt dan terug af. Dit wordt gesymboliseerd in de halve maan. Ze staat voor nieuwe geboorte en de magische kracht die vormen kan veranderen. Omdat de halve maan ’s nachts door de hemel trekt, is zij ook symbool geworden voor het lichtschip dat de ziel door de duisternis naar het licht van de nieuwe dageraad voert. De halve maan staat voor het element Water en het Westen."
Hekserij is in de loop van 3000 jaar ontstaan en heeft zich gevormd naar dingen die mensen in de natuur zagen. Ik kan dat zelfs bewijzen want die dingen zijn nu ook nog terug te vinden. Heksen hebben de natuur als leermeester en wat de natuur laat zien, zo zit de wereld in elkaar.
Fijn, en hoe is in 3000 jaar die kennis overgedragen? Mond op mond overdragen is dus zeer onbetrouwbaar zeker over zo´n lange tijd.
en Bedenkelijke gebruiken bij hekserij? noem er eens een ?
ik kan er van wicca genoeg noemen waarvan ik denk dat ze een zeker "gevaar" inhouden en waarvan ik twijfel aan de goede bedoelingen. Dit geldt zeker niet voor alle wicca covens maar het ligt wel aan de basis van deze stroming.
Net zo min bevat wicca geen gevaar. Waarom niet? Omdat het beide geen meetbaar effect heeft. Mocht ik me vergissen dan houdt ik me aanbevolen voor een linkje van een merkbaar effect van jouw hekserij.
Ik zeg ook niet dat hekserij beter is dan andere pagan religies, iedereen mag zijn / haar eigen weg bepalen. Maar wicca is een jonge stroming die op een bedenkelijke manier ontstaan is en waarvan ik de gebruiken niet altijd even verstandig vind.
Nee, ik nap er niets van. Je beweert dat je een cultus van 3000 jaar geleden aanhangt en je geeft geen enkele redenering of argumentatie hoe je aan die kennis en vaardigheden bent gekomen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 13:01

Sararje schreef:
moet je ze ook nog opeten en dan bloed af laten nemen Wink
maar probeer het zelf eens als je griep hebt.. zuurkool eten .. en liefst goed heet. kijken of je het dan nog onzin vind Wink
Ik zeg niet dat zuurkool geen vitamine C bevat, ik zeg alleen dat jouw claim dat Zuurkool meer vitamine C bevat dan de koolsoorten waarvan het gemaakt wordt pure onzin is. Dit wordt bevestigd met linkjes van mij en ik heb nog geen enkele onderbouwing van deze stelling van jou voor dit gegeven gezien, tijd ervoor?
Ik heb je links gezien en dat heeft niks met hekserij te maken, echt niet.
http://zonnebeke.be/nl/toerisme/hekserij.htm
Niet? Ik heb hierboven nog een linkje gegeven. Ik citeer:
"In de driehoek verwijst het getal drie naar de drie aspecten van het zijn nl. ziel, geest en lichaam. In de alchemie, zwavel, kwik en zout, de basis voor het fysieke bestaan. De driehoek staat voor het element vuur en het Zuiden.
De wassende maan verandert naar volle maan en neemt dan terug af. Dit wordt gesymboliseerd in de halve maan. Ze staat voor nieuwe geboorte en de magische kracht die vormen kan veranderen. Omdat de halve maan ’s nachts door de hemel trekt, is zij ook symbool geworden voor het lichtschip dat de ziel door de duisternis naar het licht van de nieuwe dageraad voert. De halve maan staat voor het element Water en het Westen."
Hekserij is in de loop van 3000 jaar ontstaan en heeft zich gevormd naar dingen die mensen in de natuur zagen. Ik kan dat zelfs bewijzen want die dingen zijn nu ook nog terug te vinden. Heksen hebben de natuur als leermeester en wat de natuur laat zien, zo zit de wereld in elkaar.
Fijn, en hoe is in 3000 jaar die kennis overgedragen? Mond op mond overdragen is dus zeer onbetrouwbaar zeker over zo´n lange tijd.
en Bedenkelijke gebruiken bij hekserij? noem er eens een ?
ik kan er van wicca genoeg noemen waarvan ik denk dat ze een zeker "gevaar" inhouden en waarvan ik twijfel aan de goede bedoelingen. Dit geldt zeker niet voor alle wicca covens maar het ligt wel aan de basis van deze stroming.
Net zo min bevat wicca geen gevaar. Waarom niet? Omdat het beide geen meetbaar effect heeft. Mocht ik me vergissen dan houdt ik me aanbevolen voor een linkje van een merkbaar effect van jouw hekserij.
Ik zeg ook niet dat hekserij beter is dan andere pagan religies, iedereen mag zijn / haar eigen weg bepalen. Maar wicca is een jonge stroming die op een bedenkelijke manier ontstaan is en waarvan ik de gebruiken niet altijd even verstandig vind.
Nee, ik nap er niets van. Je beweert dat je een cultus van 3000 jaar geleden aanhangt en je geeft geen enkele redenering of argumentatie hoe je aan die kennis en vaardigheden bent gekomen.

Ik heb die website gezien . staat (weer) een hoop onzin op.
de elementen worden weergegeven met een driehoek niet met een vierkant cirkel en halve maan.

als volgt: Water naar beneden gerichte driehoek
Aarde naar beneden gerichte driehoek met een streep
vuur naar boven gerichte driehoek
lucht naar boven gerichte diehoek met een streep

leesvoer: http://www.hydrangeaonline.nl/index.php ... egorieid=1

hekserij is geen cultus ;)
en ik heb onderand wel duidelijk gemaakt hoe ik aan mijn kennis kom. Mijn werled beeld had ik al en praktische kennis heb ik geleerd van anderen en door ervaring.

lees die website maar eens.

As above, so below

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 02 mar 2007 16:46

raven schreef
Randi Award.. zal wel weer

Nog iets wat mij heks maakt, Geld en materieel bezit intresseren me geen reet
Sterker nog, te veel van dat werkt als een verslavend vergif.
Mensen die teveel hebben dan goed voor hun is willen steeds meer en zijn nooit tevreden, en dan bepaal jij niet meer wat je doet maar je geld.
Maar dan kan je voor jouw helft toch toverboeken kopen ?

Maar walk the the talk. Kortom aantonen en bewijzen dat er uberhaupt iets als hekserij bestaat wat niet door andere zaken veroorzaakt/verklaard kan worden. Anders is het gewoon een fantasieverhaal.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 17:00

doctorwho schreef:raven schreef
Randi Award.. zal wel weer

Nog iets wat mij heks maakt, Geld en materieel bezit intresseren me geen reet
Sterker nog, te veel van dat werkt als een verslavend vergif.
Mensen die teveel hebben dan goed voor hun is willen steeds meer en zijn nooit tevreden, en dan bepaal jij niet meer wat je doet maar je geld.
Maar dan kan je voor jouw helft toch toverboeken kopen ?

Maar walk the the talk. Kortom aantonen en bewijzen dat er uberhaupt iets als hekserij bestaat wat niet door andere zaken veroorzaakt/verklaard kan worden. Anders is het gewoon een fantasieverhaal.

Toverboeken bestaan niet ;) wel een schaduwboek waar dat verhaal vandaan komt, maar dat schrijf je zelf.

hekserij bestaat zeker, zelfs al zou je niet in magie geloven.
Heksen bestuderen de natuur ook, weten wat van kruiden en planten.
Kennen recepten voor vanalles en nogwat.
houden zich met drukpunt massage en reiki bezig ( of met andere dingen om mensen te helpen
zijn meestal ook raadgevers.

As above, so below

Animal
Forum fan

Bericht door Animal » 02 mar 2007 17:44

Tatar schreef:
mouvement schreef:
Religie is goed.
en waarom?
Omdat ik vind dat het goed is. Dus is het voor mij klaarblijkelijk goed.
Inderdaad, omdat je door de hersenspoeling de slechtheid er niet van kan inzien.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 17:46

Animal schreef:
Tatar schreef:
mouvement schreef: en waarom?
Omdat ik vind dat het goed is. Dus is het voor mij klaarblijkelijk goed.
Inderdaad, omdat je door de hersenspoeling de slechtheid er niet van kan inzien.
Niet elke religie is op indoctrinatie en bangmakerij gebaseerd

As above, so below

Animal
Forum fan

Bericht door Animal » 02 mar 2007 17:50

Welke niet dan?

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 17:52

Animal schreef:Welke niet dan?
Taoisme
Boedhisme
Druidisme
Hekserij
Shamanisme

As above, so below

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 02 mar 2007 17:55

Raven schreef:
Animal schreef:Welke niet dan?
Taoisme
Boedhisme
Druidisme
Hekserij
Shamanisme
en het oorspronkelijk evangelie van jezus, een soort joods zenboeddhisme
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Animal
Forum fan

Bericht door Animal » 02 mar 2007 18:02

Is jouw opsomming niet vormen van levensstijl/wijze/filosofie?
Ik zie religie als slecht als vormen van openbaringsgeloven?
Of religieen die in een instituut zijn gegoten?

Animal
Forum fan

Bericht door Animal » 02 mar 2007 18:07

Religie is slecht als ze zeggen hoe je moet denken, wat je moet denken, waarin je moet denken, welke richting je moet denken, waaraan je moet denken. Dat alles met straffen en belonen om de schaapjes bij elkaar te houden.

Dat alles is slecht voor een mens.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 18:09

Animal schreef:Is jouw opsomming niet vormen van levensstijl/wijze/filosofie?
Ik zie religie als slecht als vormen van openbaringsgeloven?
Of religieen die in een instituut zijn gegoten?
Een religie is een "wereldbeeld" met bijhorende gebruiken en rituelen.
maar veel van wat ik opnoemde is inderdaad OOK een levens stijl.

zodra religie in een instituurt wordt gegoten met een hierarchie en dogma's heb je de poppen aan het dansen.

As above, so below

Gesloten