is religie goed of slecht

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 01 mar 2007 14:49

Wie zegt dat ik daarmee mijn buurman kwaad doe? Misschien bewijs ik hem juist een goede dienst door hem een mes tussen zijn ribben te plaatsen. Okee, misschien is een mes tussen de ribben geen jofel voorbeeld maar bijv een mes plaatsen in zijn luchtpijp, een zgn. tracheotomie kan ik zowel doen om mijn buurman uit zijn lijden te lijden te verlossen of juist om hem te laten lijden als ik het verkeerd zou uitvoeren.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 15:04

Sararje schreef:Wie zegt dat ik daarmee mijn buurman kwaad doe? Misschien bewijs ik hem juist een goede dienst door hem een mes tussen zijn ribben te plaatsen. Okee, misschien is een mes tussen de ribben geen jofel voorbeeld maar bijv een mes plaatsen in zijn luchtpijp, een zgn. tracheotomie kan ik zowel doen om mijn buurman uit zijn lijden te lijden te verlossen of juist om hem te laten lijden als ik het verkeerd zou uitvoeren.
nu zit je uit je nek te kletsen;)
Ik denk dat mensen heel goed weten wat wel en niet de bedoeling is . Alleen worden veel "regels" uit sommige religies gebruikt als "smoes" om jezelf beter te vinden en anderen te onderdrukken.

Hekserij kent maar een regel/gebod "Doe niemand kwaad" en laat de rest aan je eigen verantwoordelijkheid over.

Je kan je immers aan alle wetten en regels houden en mensen NOG op een schandalige manier behandelen.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 01 mar 2007 15:12

Ik uit mijn nek kletsen? Totaal niet, ik zeg alleen maar dat "doe niemand kwaad"een zeer ruim te interpreteren inzicht is dat vele mogelijkheden en zeer arbitrair is. Ik zal een simpeler voorbeeldje geven: Als ik in Nederland met mijn duim over mijn vingers wrijf, wordt dat geinterpreteerd als geld en dus zoiets als "wat kost dat?" Als ik datzelfde gebaar maak in Zuid-Europa, dan beledig ik mijn gespreksgenoot in kwestie omdat het het gebaar is voor dat hij een kleine snikkel heeft, oftewel een oplichter. Zo kan eenzelfde gebaar tot verschillende interpretaties leiden terwijl je in wellicht ter goeder trouw niemand kwaad hebt willen doen op die ene markt in Italie....
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 01 mar 2007 15:12

Raven schreef:Hekserij kent maar een regel/gebod "Doe niemand kwaad" en laat de rest aan je eigen verantwoordelijkheid over.
Daar hoef je toch geen heks voor te zijn om het hiermee eens te zijn? Wat is precies de toegevoegde waarde om heks te willen zijn?

Ik ben het ook helemaal eens hiermee, en hou ook van de natuur en heb ook het gevoel van een te zijn met de natuur, maar ik noem mezelf geen heks. Wat heb jij anders of meer dan ik?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 15:29

Kitty schreef:
Raven schreef:Hekserij kent maar een regel/gebod "Doe niemand kwaad" en laat de rest aan je eigen verantwoordelijkheid over.
Daar hoef je toch geen heks voor te zijn om het hiermee eens te zijn? Wat is precies de toegevoegde waarde om heks te willen zijn?

Ik ben het ook helemaal eens hiermee, en hou ook van de natuur en heb ook het gevoel van een te zijn met de natuur, maar ik noem mezelf geen heks. Wat heb jij anders of meer dan ik?
Wat mij tot heks maakt is dat ik de natuur zie als een "opperwezen" en dat respect heb voor wat zij me geeft. of misschien duidelijker wat ik gebruiken mag.
Verder weet ik een beetje hoe de natuur is opgebouwd en weet ik ook dat de wereld uit meer bestaat dan aleen moleculen.

Ik weet dat de 5 elementen nodig zijn voor bijna alles. Alleen moet je niet ( zoals de middeleeuwers) de fout maken om deze elementen ( Water , Vuur, Lucht , Aarde en geest) als "bouwstenen" te zien. het is meer een "schijf van vijf" uit elk hokje heb je wat nodig. En als jij denkt dat je er een niet nodig hebt dan hoor ik het graag ;)

Ik weet hoe ik met magie ( en dat werkt niet zoals in de sprookjes) dingen een duwtje in de goede richting moet geven en hoe ik sommige dingen kan "repareren".
en verder weet ik iets van kruiden en wat je wel en beter niet in de sla kan mikken ;)

Overigens een heks WIL je niet zijn, een heks BEN je :wink:

As above, so below

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 01 mar 2007 15:41

raven schreef
Ik weet hoe ik met magie ( en dat werkt niet zoals in de sprookjes) dingen een duwtje in de goede richting moet geven en hoe ik sommige dingen kan "repareren".
Kan je eens wat concrete voorbeelden geven? Dit is allemaal wat onduidelijk voor niet ingewijden. Ik kan ook de tv een zetje geven als ie slecht onvangt. De scartkabel zit namelijk een beetje los. Repareren ? Kortom kom ter zake en leg uit aan de hand van duidelijke voorbeeldenn wat je bedoeld. En mag ik je begeleiden voor de Randi award? Met de helft neem ik genoegen als vergoeding.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 01 mar 2007 15:43

Raven schreef:Overigens een heks WIL je niet zijn, een heks BEN je :wink:
Geboren als heks?

En ja, ik ben ook wel benieuwd naar die werkende magie. Heb je hier bewijzen van?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 15:57

Kitty schreef:
Geboren als heks?

En ja, ik ben ook wel benieuwd naar die werkende magie. Heb je hier bewijzen van?
Ja altijd al geweest. alleen wist ik toen nog niet welke "naam " het "beestje" had.
Waarmee ik niet wil zeggen dat iemand als heks geboren zou MOETEN zijn.
Je bent (naar mijn mening) een heks als je het "wereldbeeld" hebt wat daar bij hoort.

Ja die heb ik. Maar magie is niet tijdgebonden en werkt niet zoals in films en sprookjes.
Misschien wil je het zelf eens proberen ?

As above, so below

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 01 mar 2007 16:00

Raven schreef:
Kitty schreef:
Geboren als heks?

Ja altijd al geweest. alleen wist ik toen nog niet welke "naam " het "beestje" had.
Je bent (naar mijn mening) een heks als je het "wereldbeeld" hebt wat daar bij hoort.

Ja die heb ik. Maar magie is niet tijdgebonden en werkt niet zoals in films en sprookjes.
Geef maar eens een voorbeeld dan, ik weet nu niet wat ik me er zo bij voor moet stellen. Wanneer gebruik je het, wat doe je dan, en hoe weet je dat het werkte?

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 16:23

Kitty schreef:
Raven schreef:
Kitty schreef: Geboren als heks?

Geef maar eens een voorbeeld dan, ik weet nu niet wat ik me er zo bij voor moet stellen. Wanneer gebruik je het, wat doe je dan, en hoe weet je dat het werkte?

nou ik zal eenvoudig beginnen.
stel je hebt rijexamen.. en dan heb je van die mensen die tegen zichzelf zeggen "het lukt me niet" grote kans dat het dan ook niet lukt, mee eens ?

Andersom werkt dat ook. Is overigens een heksenwet
( als natuurkunde wet, niet als verplichting)
ook wel de spiegelwet genoemd of de wet van omkeerbaarheid

Je bent dus instaat om met je "wilskracht" iets te doen
maar als je je "wils kracht" nergens op bundeld dan gebeurt er nog niks.
Met de zon kan je fikkie stoken , maar je hebt wel een brandglas nodig.
Dus gebruik je associaties van de 5 elementen om het makkelijker voor je te maken.
Je kan je dan ook beter richten op wat je precies wil en dus meer kracht/ energie vrijmaken.

WAT je precies doet bepaal je voor een groot deel zelf. Je eigen ritueel zal namelijk het beste werken omdat jet van jou is en dus bij jou gedachtengang past.

Hoe weet je of het gelukt is ... geduld ;) en wees dankbaar voor wat je krijgt. Maak niet de fout om te gaan eissen, Dan ben je je krachten zo kwijt.

een ding nog:

Magie, Gaia(moeder aarde) , en jij kan je zien als Lucifers, je moeder, en jij toen je klein was.
ga er dus VERANTWOORDELIJK mee om !

hier iets simpels om te proberen:

schrijf ALLE slechte eigenschappen van jezelf op
doe het zelfde met alle goede eigenschappen

kies een eigenschap die je wil veranderen
schrijf op op een klein papiertje

als je een slechte eigenschap kwijt wil verbrand het papiertje dan (bv in een kaars)
bij afnemende maan

als je een goede eigenschap erbij wil plant dan iets op het papiertje of begraaf het op een natuurlijke plek
bij wassende maan of nog beter volle maan

en heb een maand geduld

As above, so below

mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement » 01 mar 2007 16:31

nou ik zal eenvoudig beginnen.
stel je hebt rijexamen.. en dan heb je van die mensen die tegen zichzelf zeggen "het lukt me niet" grote kans dat het dan ook niet lukt, mee eens ?

Andersom werkt dat ook. Is overigens een heksenwet
( als natuurkunde wet, niet als verplichting)
ook wel de spiegelwet genoemd of de wet van omkeerbaarheid

Je bent dus instaat om met je "wilskracht" iets te doen
maar als je je "wils kracht" nergens op bundeld dan gebeurt er nog niks.
Met de zon kan je fikkie stoken , maar je hebt wel een brandglas nodig.
Dus gebruik je associaties van de 5 elementen om het makkelijker voor je te maken.
Je kan je dan ook beter richten op wat je precies wil en dus meer kracht/ energie vrijmaken.

WAT je precies doet bepaal je voor een groot deel zelf. Je eigen ritueel zal namelijk het beste werken omdat jet van jou is en dus bij jou gedachtengang past.

Hoe weet je of het gelukt is ... geduld en wees dankbaar voor wat je krijgt. Maak niet de fout om te gaan eissen, Dan ben je je krachten zo kwijt.

een ding nog:

Magie, Gaia(moeder aarde) , en jij kan je zien als Lucifers, je moeder, en jij toen je klein was.
ga er dus VERANTWOORDELIJK mee om !

hier iets simpels om te proberen:

schrijf ALLE slechte eigenschappen van jezelf op
doe het zelfde met alle goede eigenschappen

kies een eigenschap die je wil veranderen
schrijf op op een klein papiertje

als je een slechte eigenschap kwijt wil verbrand het papiertje dan (bv in een kaars)
bij afnemende maan

als je een goede eigenschap erbij wil plant dan iets op het papiertje of begraaf het op een natuurlijke plek
bij wassende maan of nog beter volle maan

en heb een maand geduld
dit klinkt logisch ja, als je gelooft dat het werkt werkt het ook, dit is dus wel weer positieve religie.
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 16:34

doctorwho schreef:raven schreef
Kan je eens wat concrete voorbeelden geven? Dit is allemaal wat onduidelijk voor niet ingewijden. Ik kan ook de tv een zetje geven als ie slecht onvangt. De scartkabel zit namelijk een beetje los. Repareren ? Kortom kom ter zake en leg uit aan de hand van duidelijke voorbeeldenn wat je bedoeld. En mag ik je begeleiden voor de Randi award? Met de helft neem ik genoegen als vergoeding.
Randi Award.. zal wel weer ;)

Nog iets wat mij heks maakt, Geld en materieel bezit intresseren me geen reet
Sterker nog, te veel van dat werkt als een verslavend vergif.
Mensen die teveel hebben dan goed voor hun is willen steeds meer en zijn nooit tevreden, en dan bepaal jij niet meer wat je doet maar je geld.

As above, so below

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 01 mar 2007 16:50

Ik heb magische kistjes, met speciale stalen toverneuzen: alles waar ik tegenaantrap wordt daar beter van. In mijn optiek dan.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 16:52

Gralgrathor schreef:Ik heb magische kistjes, met speciale stalen toverneuzen: alles waar ik tegenaantrap wordt daar beter van. In mijn optiek dan.
Als je het kunst noemt, wie weet :D

As above, so below

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 01 mar 2007 17:18

Ik zie in dit alles meer een psychologische werking dan dat ik er magie in zie.

Als je postitief tegenover iets staat is je kans op succes nu eenmaal groter dan wanneer je er bij voorbaat vanuit gaat dat iets toch niet zal gaan lukken. En zaken van je afschrijven om er los van te komen, of bijvoorbeeld opschrijven en verbranden kan zeker werken, maar dat is geen magie, dat is gewoon een psychologisch trucje.

Gesloten