is religie goed of slecht

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement » 01 mar 2007 12:38

mustafa schreef:
heb je soms geen emoties, kun je niet voelen, heb je nooit iets gedurfd?
als jij die gevoelens onder het middenrif hebt prima, maar bij mij wordt alles geregeld in de hersenen :D
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 13:19

Religie is goed zolang het mensen vrijheid geeft en niet ontneemt.
Helaas zijn er veel religies die hier niet aan voldoen.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 01 mar 2007 13:41

Tsja, maar hoe zorg je ervoor dat het die vrijheid geeft? Zover ik weet moet voor elke religie de demiurg worden bevredigd of iig gunstig worden gestemd, het lijkt mij dat je dan niet meer vrij bent in je handelen want anders wordt die demiurg niet blij.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 01 mar 2007 13:48

Sararje schreef:Tsja, maar hoe zorg je ervoor dat het die vrijheid geeft? Zover ik weet moet voor elke religie de demiurg worden bevredigd of iig gunstig worden gestemd, het lijkt mij dat je dan niet meer vrij bent in je handelen want anders wordt die demiurg niet blij.
Een religie kan je veel vrijheid geven. Een leven vrij van verantwoordelijkheid voor je eigen daden, vrij van autonoom denken en handelen, vrij van moreel besef, vrij van nieuwsgierigheid en vrij van diepte van kennis en oordeel.

Dat zijn vrijheden die veel mensen erg op prijs stellen.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 01 mar 2007 13:55

Een religie kan je veel vrijheid geven. Een leven vrij van verantwoordelijkheid voor je eigen daden, vrij van autonoom denken en handelen, vrij van moreel besef, vrij van nieuwsgierigheid en vrij van diepte van kennis en oordeel.
Als je vrij bent van oordeel, waarom zou je dan geloven? Dan heeft dat toch ook geen nut meer? Immers, het maakt dan voor die demiurg niet meer uit of je geloof of niet, een eventuele verlossing of bevrijding krijgt dan iedereen wel.
Trouwens, verantwoordelijk voor je eigen daden blijf je toch wel of wilde jij nadat je door het rode stoplicht bent gereden tegen oom agent zeggen: "Meneer, mijn demiurg beval me dat te doen" Vrij van autonoom denken en handelen zou ik juist niet waarderen, ik wil juist de vrijheid hebben om vrij te kunnen denken en handelen binnen de grenzen van de wet en mijn capaciteiten en niet dat een e.o.a. demiurg dit aan mij oplegt.
Vrij zijn van moreel besef, kan ook niemand want anders heb je anarchie en dat bestaat op dit moment niet hier in NL.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 13:57

Gralgrathor schreef:
Sararje schreef:Tsja, maar hoe zorg je ervoor dat het die vrijheid geeft? Zover ik weet moet voor elke religie de demiurg worden bevredigd of iig gunstig worden gestemd, het lijkt mij dat je dan niet meer vrij bent in je handelen want anders wordt die demiurg niet blij.

Dat zijn vrijheden die veel mensen erg op prijs stellen.
Dat is geen vrijheid.

Vrij zijn wil zeggen dat je ook verantwoordelijk bent voor de vrijheid van anderen. Je kan immers niet vrij zijn als je een ander zijn vrijheid niet gunt.

As above, so below

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 01 mar 2007 14:02

Oh, dus als ik morgen een mes tussen de ribben van mijn buurman steek, dan ben ik daar geheel vrij in? Leidt volgens mij tot ernstige anarchie wat je nu zegt.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 14:05

demiurg ?? wat een woord. daar heb ik nu nog nooit van gehoord en ik ken wat rare woorden als heks zijnde ;)

Denk je niet dat als er een opperwezen/collectieve geest is. Dat deze dat weet en dus ook accepteerd dat mensen verschillend zijn en verschillende paden in kunnen slaan ?
die vrijheid is je immers gegeven.

Als je je vrijheid maar niet misbruikt om de vrijheid van anderen in te perken, of om anderen kwaad te doen.
( en anderen hoeft in dit geval niet altijd mensen te betekenen)

As above, so below

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 01 mar 2007 14:05

Gralgratho schreef:Een religie kan je veel vrijheid geven. Een leven vrij van verantwoordelijkheid voor je eigen daden, vrij van autonoom denken en handelen, vrij van moreel besef, vrij van nieuwsgierigheid en vrij van diepte van kennis en oordeel.
Sararje schreef:Als je vrij bent van oordeel, waarom zou je dan geloven? Dan heeft dat toch ook geen nut meer? Immers, het maakt dan voor die demiurg niet meer uit of je geloof of niet, een eventuele verlossing of bevrijding krijgt dan iedereen wel.
Trouwens, verantwoordelijk voor je eigen daden blijf je toch wel of wilde jij nadat je door het rode stoplicht bent gereden tegen oom agent zeggen: "Meneer, mijn demiurg beval me dat te doen" Vrij van autonoom denken en handelen zou ik juist niet waarderen, ik wil juist de vrijheid hebben om vrij te kunnen denken en handelen binnen de grenzen van de wet en mijn capaciteiten en niet dat een e.o.a. demiurg dit aan mij oplegt.
Vrij zijn van moreel besef, kan ook niemand want anders heb je anarchie en dat bestaat op dit moment niet hier in NL.
Parafraseer: vrij van diepte van kennis en diepte van oordeel. En wat verantwoordelijkheid betreft hebben we het natuurlijk niet over wettelijke aansprakelijkheid, maar over morele verantwoordelijkheidszin; het besef van de morele verantwoordelijkheden voor de gevolgen van eigen doen en laten.

Ik denk dat u het sarcasme dat ik in mijn oorspronkelijke tekst heb verwerkt enigszins gemist heb: ik impliceer natuurlijk niet dat gebrek aan moreel besef, gebrek aan diepte van kennis en oordeel, gebrek aan morele verantwoordelijkheidszin positieve dingen zijn.
Laatst gewijzigd door Gralgrathor op 01 mar 2007 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 14:06

Sararje schreef:Oh, dus als ik morgen een mes tussen de ribben van mijn buurman steek, dan ben ik daar geheel vrij in? Leidt volgens mij tot ernstige anarchie wat je nu zegt.
lees nog eens goed ;)

Als je dat zou doen geef je je buurman niet de vrijheid om te leven ... toch ?

As above, so below

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 01 mar 2007 14:09

Raven schreef:
Sararje schreef:Oh, dus als ik morgen een mes tussen de ribben van mijn buurman steek, dan ben ik daar geheel vrij in? Leidt volgens mij tot ernstige anarchie wat je nu zegt.
lees nog eens goed ;)

wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet
staat in de bijbel
conclusie: religie is goed
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli » 01 mar 2007 14:12

mustafa schreef:wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet
staat in de bijbel

"Ik ben gekomen om het zwaard te brengen zei Jezus"
conclusie: religie is goed als je in wapens handelt 8)

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 01 mar 2007 14:15

Raven schreef:
lees nog eens goed ;)

Het is toch mijn vrijheid om daarvoor te kiezen?

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 01 mar 2007 14:22

mustafa schreef:
Raven schreef:
lees nog eens goed ;)

wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet
staat in de bijbel
Zelfs als de bijbel en de koran niets dan goeds prediken (hetgeen zeer zeker niet het geval is) dan nog heb ik mijn twijfels bij hen die hun morele besef volledig delegeren naar een externe authoriteit, of dat nu een heilig boek, een heilige man of een godheid is.

In mijn ogen moet een mens bepalen wat goed is en slecht dmv empathie en een besef van de gevolgen van zijn acties en non-acties. Op het moment dat je deze verantwoordelijkheidszin delegeert stel je jezelf open voor allerhande invloeden, en niet alleen goede.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 01 mar 2007 14:31

Sararje schreef:
Raven schreef:
lees nog eens goed ;)

Het is toch mijn vrijheid om daarvoor te kiezen?
nogmaals:

Vrij zijn wil zeggen dat je ook verantwoordelijk bent voor de vrijheid van anderen. Je kan immers niet vrij zijn als je een ander zijn vrijheid niet gunt.

;)

Je bent vrij om te doen wat je wil, MITS je niemand kwaad doet, OOK jezelf niet.

As above, so below

Gesloten