de geest

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 09:57

Je geest dat ben je, dat is je eigen ik.
Wij zijn geesten die op dit moment en in deze wereld een stofelijk lichaam hebben.

en als het goed is is je geest de baas. "Mind over matter" ;)
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 mar 2007 10:34

Toon even die geest aan alsjeblieft.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 02 mar 2007 10:36

Raven schreef:Je geest dat ben je, dat is je eigen ik.
Wij zijn geesten die op dit moment en in deze wereld een stofelijk lichaam hebben.
en als het goed is is je geest de baas.
Hoe kan iets 'onstoffelijks' invloed uitoefenen op iets 'stoffelijks'?
Iets dat geen materie is, neemt geen ruimte in. En mijns inziens is dat toch wel een voorwaarde om materie te beinvloeden.
Tekenfilmpjes van mensen die door geesten heenlopen en vervolgens door dezelfde geest in elkaar worden geslagen heb ik
nooit realistisch gevonden. Je "ik", is dat niet gewoon een constructie van het brein? Het bewustzijn is een gebied in je brein dat
wordt geprikkelt wanneer in het brein elektrieke en biochemische reacties bepaald soort gedrag veroorzaken (bijvoorbeeld het
optillen van je rechterarm). Dit zorgt dat je je bewust bent van wat je doet. Ik vermoed dat door deze constructie de illusie word
gewekt dat jij (je bewustzijn) tot gedrag besloot.
Het "ik" dat "zijn" lichaam bestuurt, zeg maar.
Ik ben echter geen expert en als iemand mij kan corrigeren, dan graag :D

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 10:45

Sararje schreef:Toon even die geest aan alsjeblieft.

Je hebt toch een eigen persoonlijkheid ?
je bent een uniek iemand, er is er maar een van op de hele wereld.

As above, so below

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 mar 2007 10:46

Daarmee is niet het bestaan van een geest aangetoond
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 10:50

Socratoteles schreef:
en als het goed is is je geest de baas.
Hoe kan iets 'onstoffelijks' invloed uitoefenen op iets 'stoffelijks'?
Iets dat geen materie is, neemt geen ruimte in. En mijns inziens is dat toch wel een voorwaarde om materie te beinvloeden.
Tekenfilmpjes van mensen die door geesten heenlopen en vervolgens door dezelfde geest in elkaar worden geslagen heb ik
nooit realistisch gevonden. Je "ik", is dat niet gewoon een constructie van het brein? Het bewustzijn is een gebied in je brein dat
wordt geprikkelt wanneer in het brein elektrieke en biochemische reacties bepaald soort gedrag veroorzaken (bijvoorbeeld het
optillen van je rechterarm). Dit zorgt dat je je bewust bent van wat je doet. Ik vermoed dat door deze constructie de illusie word
gewekt dat jij (je bewustzijn) tot gedrag besloot.
Het "ik" dat "zijn" lichaam bestuurt, zeg maar.
Ik ben echter geen expert en als iemand mij kan corrigeren, dan graag :D
Je eerste vraag.. DAT is nu magie. en de natuur zit er vol mee. ik kan je niet vertellen hoe dat werkt, dat zal je zelf moeten ervaren. Net als met leren fietsen, niemand kan je vertellen hoe je je evenwicht houdt ( ja de theorie wel maar hoe je het moet doen niet)
dat zal je zelf moeten ervaren.
Je hersenen zijn de "besturingscomputer" van je lichaam, maar er zit ook iemand achter het toetsenbord ;)

As above, so below

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 02 mar 2007 11:06

Wij zijn geesten die op dit moment en in deze wereld een stoffelijk lichaam hebben.

en als het goed is is je geest de baas. "Mind over matter" ;)
dat vind ik een hele interessante
raven, hoe kijk jij aan tegen de huidige vormen van verslaving?
er zijn tegenwoordig vele gelegenheden(opportunities) om je te testen op je staat van zijn in het kader van "de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak"

groet,

mustafa
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 02 mar 2007 11:12

Iemands persoonlijkheid is verpakt in iemands lichaam, in iemands hersenen.
Is de verpakking weg, is de persoonlijkheid weg.
Dat geestengepraat is gezwam, wat wel aardig is, gewoon om te kijken welke zwamkezen daar op af komen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 11:19

cluny schreef:Iemands persoonlijkheid is verpakt in iemands lichaam, in iemands hersenen.
Dat geestengepraat is gezwam, wat wel aardig is, gewoon om te kijken welke zwamkezen daar op af komen.
dus als de verpakking weg is dan is de inhoud weg ?
pak dan maar nooit je cadeautje uit ;)
Laatst gewijzigd door Raven op 02 mar 2007 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

As above, so below

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 11:25

Geest en lichaam zijn één. De geest is een verzameling verwerkingsprocessen, gebaseerd op biochemische "transacties" in de hersenen. De verpakking *is* hier het item. Mensen die over "innerlijk" en "uiterlijk" spreken hebben last van verliefdheid en moeten nodig eens genomen worden.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 02 mar 2007 11:42

Raven schreef:
cluny schreef:Iemands persoonlijkheid is verpakt in iemands lichaam, in iemands hersenen.
dus als de verpakking weg is dan is de inhoud weg ?
Je bedoelt?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 11:56

Raven schreef: dus als de verpakking weg is dan is de inhoud weg ?
cluny schreef:Je bedoelt?
Cadeautjes worden doorgaans verpakt in een cadeauverpakking.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 02 mar 2007 12:00

Je hersenen zijn de "besturingscomputer" van je lichaam, maar er zit ook iemand achter het toetsenbord
Oh ja ?
en wie zit er achter het toetsenbord in de hersenen van die iemand in jouw kop...enzovoort ..enzovoort ...
Donald Duck misschien ? of
Zijn atomen toch bevolkt met ruimtevaartschepen en mini-mini-mini -micky mouse en zijn minies ?

De" geest " is gewoon een (min of meer een tijdje overlevende ) emergentie van hersenprocessen dat tijdelijk wordt opgeslagen in een plastisch (materieel ) m.a;w een "overschrijfbaar" geheugen ...
Het is de daadwerkelijke "omgeving " ( voornamelijk de dreigingen erin ) waarin die mens-machine zolang mogelijk( minstens tot de voortplanting ) overleefd en groeit , die "schrijft "en de aanwezige ( evolutionair ontwikkelde ) stuurprogramma's
" triggerd "door "knopjes in te drukken op de go-stand " en uw" komputer op te starten" ...
's Morgens wil koffie wel eens helpen ....

Het feit dat de mens uitwendige "publieke " geheugens heeft ontwikkeld ( cultuur / schrift sociale netweken en nu internet ) ___uitwendige geheugenopslag en uitwisselingen dus ___ verlengt de levensduur van de vele individuele unieke "emergente geesten " en laat hen samenvloeieen met andere " geesten "in de groeiende infosfeer ( het volgende organisatieniveau van de stof / dat een emergentie is van de bio- en sociosfeer ? ) .....

Net zoiets als een "bos" de emergentie is van een verzameling bomen ....
Natuurlijk bestaat het , en het veroorzaakt ook condities waaronder bepaalde bosplanten en bomen kunnen overleven ., eenmaalhet er is .. Maar er bestaan geen boomloze
bossen ...
Net zoals er geen "geest" bestaat zonder materieele drager ( of hersenen of minimaal neuraal netwerk )
Indien dat wel bestaat een" geest" zonder die materieele basis , gelieve dat eens aan te tonen ...

P.S.
Lees eens iets van Bas Haring, Gary lynch of van hersenwetenschappers
(M. Sitskoorn bijvoorbeeld )
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 02 mar 2007 12:31, 6 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 12:06

Gralgrathor schreef:Geest en lichaam zijn één. De geest is een verzameling verwerkingsprocessen, gebaseerd op biochemische "transacties" in de hersenen. De verpakking *is* hier het item. Mensen die over "innerlijk" en "uiterlijk" spreken hebben last van verliefdheid en moeten nodig eens genomen worden.
Je hersenen zijn de "besturingscomputer" van je lichaam, maar er zit ook iemand achter het toetsenbord
Tsjok45 schreef: Oh ja ?
en wie zit er achter het toetsenbord in de hersenen van die iemand in jouw kop...enzovoort ..enzovoort ...
Zijn atomen toch bevolkt met ruimtevaartscheepen en mini-mini-mini -micky mouse en zijn minies ?
Dat is het probleem met het oeroude concept van de "homunculus;"
als je veronderstelt dat er een zelfstandige, besturende kern van de persoonlijkheid is, wat is hier het kernelement dan van? Op die manier beland je in een recursieve spiraal die niet anders kan eindigen dan in "God did it!"

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 12:08

Gralgrathor schreef:
Gralgrathor schreef:Geest en lichaam zijn één. De geest is een verzameling verwerkingsprocessen, gebaseerd op biochemische "transacties" in de hersenen. De verpakking *is* hier het item. Mensen die over "innerlijk" en "uiterlijk" spreken hebben last van verliefdheid en moeten nodig eens genomen worden.
Tsjok45 schreef: Oh ja ?
Zijn atomen toch bevolkt met ruimtevaartscheepen en mini-mini-mini -micky mouse en zijn minies ?
Dat is het probleem met het oeroude concept van de "homunculus;"
als je veronderstelt dat er een zelfstandige, besturende kern van de persoonlijkheid is, wat is hier het kernelement dan van? Op die manier beland je in een recursieve spiraal die niet anders kan eindigen dan in "God did it!"
Maar wij zijn zelf een deel van het goddelijke, en hebben een eigen IK.

As above, so below

Plaats reactie