de geest

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 12:11

Raven schreef:
Gralgrathor schreef:
Gralgrathor schreef:Geest en lichaam zijn één. De geest is een verzameling verwerkingsprocessen, gebaseerd op biochemische "transacties" in de hersenen. De verpakking *is* hier het item. Mensen die over "innerlijk" en "uiterlijk" spreken hebben last van verliefdheid en moeten nodig eens genomen worden.
Je hersenen zijn de "besturingscomputer" van je lichaam, maar er zit ook iemand achter het toetsenbord
Tsjok45 schreef: Oh ja ?
en wie zit er achter het toetsenbord in de hersenen van die iemand in jouw kop...enzovoort ..enzovoort ...
Donald Duck misschien ? of
Zijn atomen toch bevolkt met ruimtevaartscheepen en mini-mini-mini -micky mouse en zijn minies ?
Dat is het probleem met het oeroude concept van de "homunculus;"
als je veronderstelt dat er een zelfstandige, besturende kern van de persoonlijkheid is, wat is hier het kernelement dan van? Op die manier beland je in een recursieve spiraal die niet anders kan eindigen dan in "God did it!"
Maar wij zijn zelf een deel van het goddelijke, en hebben een eigen IK.
Als je hiermee wil verwijzen naar Teilhard, dan wil ik daar best in meegaan, maar dan is er ook geen reden om aan te nemen dat er een afzonderlijk "besturingssysteem" en "persoon achter het toetsenbord" is.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 12:13

Gralgrathor schreef:
Raven schreef:
Gralgrathor schreef: Dat is het probleem met het oeroude concept van de "homunculus;"
als je veronderstelt dat er een zelfstandige, besturende kern van de persoonlijkheid is, wat is hier het kernelement dan van? Op die manier beland je in een recursieve spiraal die niet anders kan eindigen dan in "God did it!"
Als je hiermee wil verwijzen naar Teilhard, dan wil ik daar best in meegaan, maar dan is er ook geen reden om aan te nemen dat er een afzonderlijk "besturingssysteem" en "persoon achter het toetsenbord" is.
Natuurlijk wel , die "persoon achter het toetsenbord" dat ben je zelf DAT is je eigen ik.. je geest
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 02 mar 2007 12:40

Jaja .... ahahahaha
God is een emergentie van een reusachtige materieele computer ; het heel-al zelf : Spinoza wist dat al ....
( de humorist Isaac Asimov ook : hij noemde het de mythische " UNIVAC" )

Het "Ik" is een IP adres in een reusachtig transindividueel communicatienetwerk en/of een centrale "knoop " in een neuraal netwerk ...
Het" ik "is onze hersenen ....

Oeps en "theilhard de chardin" is daar ook weer ....
Is het nu een "geest" ? of een bewaard en gekoesterd boek opgeslagen in een bilblio of archief ?....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 02 mar 2007 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 12:47

Raven schreef: Natuurlijk wel , die "persoon achter het toetsenbord" dat ben je zelf DAT is je eigen ik.. je geest
En wat is het operating system dan?
En waaruit bestaat die geest?
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 02 mar 2007 18:00

raven, wat is nu jouw antwoord op de verslavingsproblematiek van onze tijd in de meest ruime zin?
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 18:05

mustafa schreef:raven, wat is nu jouw antwoord op de verslavingsproblematiek van onze tijd in de meest ruime zin?
Als je je door drugs, bezit of macht zo laat beinvloeden dat je "verslaving" bepaalt wat je doet of wat je standpunten zijn. Dan kan je je afvragen of je jezelf nog wel bent.

Het probleem is dat veel mensen dat niet lijken te zien.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Plaats reactie