de geest

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

stroopwaffel

de geest

Bericht door stroopwaffel » 26 okt 2006 16:32

In een ander topics komt vaak de geest van de mens naar voren en tot nu toe heb ik het idee dat het hier algemeen geaccepteerd is dat iedereen een geest heeft. Wat houdt dat in en hoe komen we aan een geest? Hebben dieren ook een geest? Is dat bij de laatste evolutie stap erbij gekomen door het groeien van onze hersens?
Begrijpt jouw kind alles wat je zegt?

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 26 okt 2006 16:40

Ik denk dat de 'geest' simpelweg het zelfbewustzijn is.
Het woord geest was slechts een gebrek aan woorden om het zelfbewustzijn te kunnen omschrijven.
En sommige dieren hebben ook een zelfbewustzijn.
En dat is inderdaad een resultaat van de evolutie van de hersenen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 26 okt 2006 17:00

En je hebt dan ook nog 'de heilige geest'.

Daarover kan je kort zijn.

Die is er niet.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

stroopwaffel

Bericht door stroopwaffel » 26 okt 2006 17:05

En die geest geeft kracht, adviseert, geeft ingevingen en heeft per definitie het beste met je voor?
Begrijpt jouw kind alles wat je zegt?

JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC » 26 okt 2006 17:08

stroopwaffel schreef:En die geest geeft kracht, adviseert, geeft ingevingen en heeft per definitie het beste met je voor?
Jij hebt het hier over instinkten. En die hebben het beste met je voor, ze zorgen er voor dat je gaat lopen in gevaarlijke omstandigheden. Kracht krijg je dus ook, in diezelfde omstandigheden krijg je een stoot adrenaline.
Ni dieu, ni maître.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 26 okt 2006 17:11

cluny schreef:En je hebt dan ook nog 'de heilige geest'.

Die is er niet.
en hij keek naar de sterrenhemel en zei: "de zon bestaat niet"
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 26 okt 2006 17:25

mustafa schreef:

Die is er niet.
Zo op het eerste gezicht een domme opmerking met een flinke scheut onaardigheid erin.

Kortom: Wat bedoel je nu precies met die opmerking?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Piet5
Forum fan

Bericht door Piet5 » 26 okt 2006 17:39

"Geest" is niet hetzelfde als "bewustzijn," want als je slaapt ben je buiten bewustzijn, maar niet geestloos.
"Geest" is ook niet hetzelfde als psyche, karakter, instincten.
Uit bijna-dood-ervaringen blijkt dat de geest uittreedt, lichaam en psyche achter zich laat.

Net als bij de slapende mens de geest er is, is de zon er 's nachts ook, maar niet zichtbaar als ik Mustafa goed begrijp.
Wees wijs op je levensreis.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 26 okt 2006 18:13

stroopwaffel schreef:En die geest geeft kracht, adviseert, geeft ingevingen en heeft per definitie het beste met je voor?
@Piet5
Buitenvleselijk bewustzijn blijkt tot heden niet uit bijna dood ervaringen; wat jij als idee koestert is wel wat te kort door de bocht.

@Stroopwaffel
Je eigen hersenen tussen je eigen oren en wat daar allemaal mee kan is de oorsprong van al wat jij daar noemt.

Gefeliciteerd met deze rijkdom !!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 26 okt 2006 18:19

Piet5 schreef:"Geest" is niet hetzelfde als "bewustzijn," want als je slaapt ben je buiten bewustzijn, maar niet geestloos.
Uit bijna-dood-ervaringen blijkt dat de geest uittreedt, lichaam en psyche achter zich laat.

Net als bij de slapende mens de geest er is, is de zon er 's nachts ook, maar niet zichtbaar als ik Mustafa goed begrijp.
:wink:

begrijpen is ook een bewijs voor het bestaan van geest
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 26 okt 2006 18:28

mustafa schreef:

Die is er niet.
Wie is hij?

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 26 okt 2006 18:31

mustafa schreef:
Piet5 schreef:"Geest" is niet hetzelfde als "bewustzijn," want als je slaapt ben je buiten bewustzijn, maar niet geestloos.

:wink:

begrijpen is ook een bewijs voor het bestaan van geest
Gelul!
Laatst gewijzigd door Cluny op 26 okt 2006 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 26 okt 2006 18:35

Een slap lullige metafoor die helemaal nergens op slaat en een slap lullig commentaartje, er wordt voor de zoveelste keer iets onbenulligs neergekwakt met een oversized etiket erop waar bewijs op staat.
Volgens mij kan je dan beter gewoon niets schrijven.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 26 okt 2006 18:56

cluny schreef:Een slap lullige metafoor die helemaal nergens op slaat en een slap lullig commentaartje, er wordt voor de zoveelste keer iets onbenulligs neergekwakt met een oversized etiket erop waar bewijs op staat.
Volgens mij kan je dan beter gewoon niets schrijven.
Ik heb jou in deze draad ook nog niet veel zinnigs zien schrijven.
Gaarne inhoudelijk en met een beetje fatsoen reageren aub!

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 26 okt 2006 18:57

Die 'geest' ben ik. Die geest is niet iets dat naast mij loopt.

Mijn hersenen maken het mogelijk dat mijn bewustzijn functioneert. Mijn bewustzijn kan alleen 'bewust' zijn als de materie van mijn brein OK is. Dat -bewust-zijn-, die 'geest' is dus ondergeschikt aan de materie van het brein.

Verder voor de goede orde, ik baal van mensen die heel slinks proberen de religie in een discussie willen betrekken. stel gewoon direkt waar je op aan stuurt, dat kan ik meer waarderen, al zal ik het wel meteen hard aanvallen.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

Plaats reactie