Ik veronderstel dat wij de enige diersoort zijn, dat doorheeft dat het leven een begin en een einde kent en dat we op gegeven moment ook doorhebben dat die tussenliggende periode niet eeuwig duurt. De meesten van ons proberen die tussenliggende tijd zo aangenaam mogelijk door te brengen.Frits schreef: ↑05 okt 2020 17:45Dat vind ik een interessante veronderstelling. Ben jij ervan overtuigd dat iedereen op zoek is naar zingeving? Als dat zo is volgens jou, kan je dat dan nader toelichten? Ik ken heel veel mensen waarvan ik zekere weet dat ze mij glazig aankijken als er over zou beginnen.
Maar wellicht dat ik jouw begrip zingeving verkeerd interpreteer.
Zelfs als de omstandigheden hier niet echt toe uitnodigen (armoede/honger) meen ik dat na het overlevingsinstinct een mate van zingeving om de hoek komt kijken.
Waarom zou je anders willen overleven? Kun je evengoed bij de pakken neer gaan zitten en het einde enigszins bespoedigen.
Mensen willen meer dan alleen ademhalen en consumeren. Zelfs de jager-verzamelaar deed meer dan alleen jagen (en verzamelen).
Wij mensen zoeken, bewust dan wel onbewust naar afleiding en dagbesteding. Daar waar dat niet lukt kunnen mensen depressief worden. Er is dus iets dat die tussenliggende periode (geboorte-dood) kan veraangenamen. En wij weten dat. Denken dat te weten, want hier kun je over van mening verschillen uiteraard.
Denk ik dus dat zingeving hier o.a. uit bestaat. Wat is een leven zonder zin? Een zinloos leven? Zijn dat niet de mensen die zichzelf van kant maken en/of opgenomen worden?
Een andere zingeving is er een, na dit leven. Want deze mensen denken verder dat het onontkoombare eindpunt. Kunnen dat misschien niet accepteren en halen niet voldoende zin uit dit leven. God, het hiernamaals, de gemeenschap geven dan zin aan het korte vergankelijk aardse leven.
Dus om op je vraag terug te komen: Zijn we allemaal op zoek naar zingeving? Ik weet het niet. Ik denk dat de meeste mensen wel iets zoeken in het leven om dit leven zo aangenaam als mogelijk uit te zingen. De invulling kan per persoon verschillen.
Als je mij zou vragen wat het doel van het leven is, dan kan ik daar kort en bondig over zijn. NIET! GEEN! En aangezien velen van ons dit beseffen maar toch niet bij de pakken neer willen gaan zitten, maken we er het beste van en zoeken we die zin.