Zwart wit

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Zwart wit

Bericht door axxyanus » 10 sep 2020 16:00

dikkemick schreef:
10 sep 2020 07:22
Weet je wat ook struikelblok kan zijn. Te snel een mening willen hebben.
Ik vind dat een rare opmerking. Kan jij je meningen dan niet evalueren volgens de mate waarop je ze kan ondersteunen zodat je de minder ondersteunde meningen sneller kunt laten varen?
dikkemick schreef:
10 sep 2020 07:22
Er is kritiek op zwarte piet en de wereld is te klein! Het is zwarte piet moet blijven want behoort tot onze cultuur (wat ik zelf ook van mening was) tot: zwarte piet moet dood. Dan kabbelt de discussie door en begin je voor-en nadelen op te vallen zodat je een weloverwogen mening kunt vormen en het beide partijen naar de zin kunt maken.
Dat lijkt veel op de koele kikker benadering waarvan je niets moet weten als anderen die toepassen op een van jouw overtuigingen. Waarom denk je dan dat je daar succes mee zal hebben als je hem toepast op anderen hun overtuiging?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 sep 2020 08:51

@Axxyanus
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat je soms je mening moet kunnen bijstellen, maar dat dat doorgaans best lastig kan zijn. Neem zwarte piet. De eerste reactie is er vaak 1 vanuit de onderbuik en dat kun je soms lang vasthouden omdat je hierin (zwart-wit) door media bevestigd wordt.
Even eerst alles laten bezinken, je inlezen om vervolgens tot een conclusie te komen is ook een mogelijkheid.
De dag na de foto's moest Grapperhaus al aftreden!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 11 sep 2020 11:54

“Dikkemick” schreef: Wat ik dan weer wel een leuk voorbeeld vind, is de 'werking' van placebo's. Dat werkt als een rode lap op een stier. Hierin nuance aanbrengen is onbegonnen werk en de discussie blijft m.a.w. zwart-wit.
Inderdaad heeft de rode lap een voorbeeldige placebo-werking, want stieren onderscheiden rood niet in het bijzonder. *) Net zomin als mensen middelen/behandelingen.

Wel lopen de rode-lap-zwaaiers zo af en toe letterlijk levensgevaar, wat de meeste mensen heel verstandig maakt.

Graag gedaan.
Andrea Evers haar onderzoek vergeten?

https://www.andreaevers.nl/uploads/best ... dNU.nl.pdf
Bij het placebo-effect denk je misschien alleen aan het slikken van neppillen die toch het gewenste effect hebben op je lichaam. Maar het placebo-effect is veel meer dan dat. Er zit, aldus gezondheidspsycholoog prof. Andrea Evers, nog een ongekend potentieel aan beterschap tussen onze oren. Als het aan haar ligt, gaan we daar nog beter gebruik van maken

Roeland
*) https://www.kleurenblindheid.nl/blog/stierenrood.html
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 11 sep 2020 12:09

er bestaat ook een nocebo effect

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nocebo-effect

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 11 sep 2020 13:33

appelfflap schreef:
11 sep 2020 12:09
er bestaat ook een nocebo effect

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nocebo-effect
Bekend voorbeeld:

Als iemand een broodje tartaar eet heeel gespannen toekijken tot de eter vraagt:
"is er wat?"

Dan zeggen
"ik dacht dat ik iets zag bewegen; beter even checken".

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 11 sep 2020 13:49

dikkemick schreef:
11 sep 2020 08:51
@Axxyanus
Wat ik duidelijk probeer te maken is dat je soms je mening moet kunnen bijstellen, maar dat dat doorgaans best lastig kan zijn.
Mijn ervaring is dat dat enkel moeilijk is als je begint met de mening en daarna de argumenten erbij zoekt. Als je begint met argumenten is het helemaal niet zo moeilijk om die mening bij te stellen naar gelang er nieuwe argumenten bijkomen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 sep 2020 15:36

axxyanus schreef:
11 sep 2020 13:49
Mijn ervaring is dat dat enkel moeilijk is als je begint met de mening en daarna de argumenten erbij zoekt. Als je begint met argumenten is het helemaal niet zo moeilijk om die mening bij te stellen naar gelang er nieuwe argumenten bijkomen.
Als je argumenten goed zijn dan hoef je je mening nietzo vaak bij te stellem. Maar belangrijker is of je informatie goed was. Overigens kan men ook dan nog van mening verschillen. Daar is niets mis mee.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 13 sep 2020 16:43

Peter van Velzen schreef:
13 sep 2020 15:36
axxyanus schreef:
11 sep 2020 13:49
Als je argumenten goed zijn dan hoef je je mening nietzo vaak bij te stellem. Maar belangrijker is of je informatie goed was.
Ja dat ook natuurlijk. Maar dat lijkt me vooral een verfijning. Je argumenten moeten namelijk gebaseerd zijn op informatie. Als je begint met argumenten gebaseerd op de dan voorhanden zijnde informatie, is het in mijn ervaring niet zo moeilijk om die mening bij te stellen naargelang er nieuwe informatie en argumenten bijkomen.

Als je daarentegen begint met een mening en dan op zoek gaat naar argumenten en informatie die die mening moeten ondersteunen, dan wordt het veel moeilijker om van mening te veranderen.
Peter van Velzen schreef:
13 sep 2020 15:36
Overigens kan men ook dan nog van mening verschillen. Daar is niets mis mee.
Helemaal mee eeens.

Plaats reactie