"Selfie"

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

"Selfie"

Bericht door Maria » 19 mei 2020 08:57

"Selfie" een spiegel?

Camino: zelfportret van Martin de Vries in twee miljoen stappen
Met de trailer op Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=gfFDQoBJZnM
Drommen pelgrims op weg naar Santiago de Compostella nemen een nordic walking-stok (of twee) mee, maar filmmaker Martin de Vries stopte een selfiestick in zijn rugzak. Vanuit het Franse Le Puy-en-Velay en via de minder druk bevolkte Camino del Norte legde hij de 1600 kilometer lange wandeling vast met zijn iPhone. Zijn videodagboek -persoonlijk en universeel tegelijkertijd- draait uiteraard rond dé caminovraag: waarom wandel ik dit?

De titel Camino, een feature-length selfie is goed gekozen: medepelgrims en pleisterplaatsen komen slechts incidenteel in beeld, de camera blijft steevast op Martin zelf gericht. Hij mijmert, betrekkelijk nuchter, over ongemakken en euforische momenten, over het prachtige ochtendlicht en het geluid van de vogels, over twijfels en groeiend vertrouwen. Hij leert ‘in het moment’ te zijn en onderzoekt gaandeweg steeds openhartiger zijn beweegredenen en zijn demonen. Een onopgesmukt verslag in het verslavende ritme van de tocht dat die ervaring voelbaar maakt. Oftewel: een zelfportret in twee miljoen stappen.
Zijn woorden
"Je kunt je gewoon niet verschuilen.
Waarachter?"
Hoe goed kun je met jezelf alleen zijn?
Met niemand of niets om mee te communiceren en alleen het ervaren van jezelf, je gevoelens en gedachten, met alleen de natuur en de indrukken daaruit.
Dat is wat ik me afvraag, als ik lees over het lopen van de Camino.
Met welk doel?
Misschien juist dat en jezelf te leren te beleven?
Het naar jezelf luisteren, er achter komen wat zich in je diepste binnenste afspeelt als het bovenkomen van gedachten en bewustwording van jezelf slechts wordt afgewisseld met het binnenkomen van indrukken uit de natuur.

Een stapje verder:
Hoe gaan we met ons diepste binnenste om in samenspel met onze sociale omgeving?
Wat wil dat zeggen over ons reflecteren op onze medemensen?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie