Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Bericht door axxyanus » 06 feb 2020 18:05

Hopper schreef:
06 feb 2020 14:57
We kunnen ons ook afvragen wat 'mijn' maken is. Uiteraard is het niet de bedoeling dat ik dat allemaal ga voor zeggen.
Dat is een vreemde opmerking. Want tot nu toe kan ik er alleen maar naar raden. Is dat dan de bedoeling?
Hopper schreef:
06 feb 2020 14:57
Maar we hebben het over:

Dat is mijn idee.
Dat is mijn fiets.
Dat is mijn werk.

Waarbij we onze individualiteit niet gaan ontkennen (Dat zou mal zijn), maar waarbij we ons kunnen afvragen waar die zelfzucht vandaan komt.
Waar zit dat ego wat alles naar zich toe trekt? Waar zit dat ego wiens haan altijd maar koning moet kraaien en zichzelf op de troon zet?
Waar zit dat ego dat altijd maar strijd moet leveren met andere ego's?

Kunnen wij die bewuste leegte in ons zelf scheppen? Dan moeten we eerst dat zelfbedachte ego wat in die leegte huist de deur uit doen.
En dat ben je zelf.

En om het gecompliceerd te maken, het is ook niet de bedoeling om je eigen ego tot vijand uit te roepen en net te doen alsof dat ego er niet is.
Niet zo snel. Ik heb de indruk dat ik nog met de inleiding bezig ben en jij al met hoofdstuk drie. Ik probeer nog steeds greep te krijgen op wat "onthechting" nu juist betekent. Als mijn fiets een beetje verder tegen de muur staat en ik merk dat iemand anders ermee weg probeert te rijden en als reactie probeer ik hem dat te beletten. Is dat een teken van hechting? Is dat mijn ego dat zich manifesteert en strijd levert met het andere ego?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 06 feb 2020 19:51

axxyanus schreef:
06 feb 2020 18:05

Dat is een vreemde opmerking. Want tot nu toe kan ik er alleen maar naar raden. Is dat dan de bedoeling?
Beste axxyanus, dat is idd de bedoeling. Het is niet zo dat ik of iemand anders intellectuele kennis heeft en dat u zich slechts intellectueel hoeft in te spannen om tot begrijpen te komen.
Niet zo snel. Ik heb de indruk dat ik nog met de inleiding bezig ben en jij al met hoofdstuk drie. Ik probeer nog steeds greep te krijgen op wat "onthechting" nu juist betekent. Als mijn fiets een beetje verder tegen de muur staat en ik merk dat iemand anders ermee weg probeert te rijden en als reactie probeer ik hem dat te beletten. Is dat een teken van hechting? Is dat mijn ego dat zich manifesteert en strijd levert met het andere ego?
Ieder mens kan voor zichzelf onderzoeken wat hechting betekent. Trachten te voorkomen dat iemand ons bezit steelt heeft niet te maken met gehechtheid. Gehechtheid heeft met emoties te maken en met antipathie en sympathie. De niet-actieve waarnemer in de mens heeft geen antipathie of sympathie. Het is de 'doener' in ons die zich ergens toe aangetrokken voelt of ergens door afgestoten wordt.

Met vriendelijke groet
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 06 feb 2020 21:34

“Hopper” schreef: Beste axxyanus, dat *) is idd de bedoeling. Het is niet zo dat ik of iemand anders intellectuele kennis heeft en dat u zich slechts intellectueel hoeft in te spannen om tot begrijpen te komen.
*). “. . . alleen maar naar raden. Is dat dan de bedoeling?

Heerst het Calimero-syndroom -onvoldoende intellectuele kennis- in de spirituele gelederen hier?
En vandaar dat die zich veel harder moeten inspannen dan die navragende intellectueel?

Zo wordt spirituele filosofie ongeveer net zo interessant als ik vreesde.
En duidelijk heb laten merken.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 07 feb 2020 00:07

Beste Heeck,

Intellectueel luie mensen grossieren in het verspreiden van tweedehands kennis.
Een minimum aan context volstaat om te begrijpen waarom Dennett vastloopt.
Dennett is een van de bekendste voorstanders van het zogenaamde functionalisme.
Deze philosophy of mind stelt dat bewustzijn volledig verklaard kan worden door functionele procesbeschrijvingen.
In zekere zin volgt Dennett hier dus de Cartesiaanse verschuiving
van wat-vragen naar hoe-vragen: we moeten niet vragen wat bewustzijn
is, maar hoe het functioneert.
Met vriendelijke groet.

De weg naar waarheid verloopt middels eerstehands kennis.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 07 feb 2020 11:08

Hopper schreef:
06 feb 2020 19:51
axxyanus schreef:
06 feb 2020 18:05
Ieder mens kan voor zichzelf onderzoeken wat hechting betekent. Trachten te voorkomen dat iemand ons bezit steelt heeft niet te maken met gehechtheid. Gehechtheid heeft met emoties te maken en met antipathie en sympathie. De niet-actieve waarnemer in de mens heeft geen antipathie of sympathie. Het is de 'doener' in ons die zich ergens toe aangetrokken voelt of ergens door afgestoten wordt.
Maar voorkomen dat iemand ons bezit steelt is toch een handeling. Je bent dan toch een doener.

De niet-actieve waarnemer zou gewoon observeren dat iemand een fiets pakt.

Dat dat om jouw fiets gaat, is geen observatie. Dat het daarom om diefstal gaat is geen observatie. Dat je daardoor in actie komt om de diefstal te voorkomen is geen observatie.

Het is de gehechtheid aan de erkenning dat deze fiets jouw eigendom is, die je tot handelen aanzet, lijkt me.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 feb 2020 11:29

Hopper schreef:
07 feb 2020 00:07
Beste Heeck,

Deze philosophy of mind stelt dat bewustzijn volledig verklaard kan worden door functionele procesbeschrijvingen.
Met vriendelijke groet.

Hopper,

Eerst je bron opgezocht:

https://www.ifilosofie.nl/we-zouden-zombies-kunnen/
Zodat ik de context kan oppikken die je wegliet.

Waarom jij oppikt dat Dennett vastloopt is mij dan duister.

Mogelijk vanwege je eindzin over de weg naar waarheid die eerstehands kennis zou vereisen,
Die een soortgelijke domeinverwarring suggereert.

Eerstehandskennis middels introspectie kan wel heftig binnenkomen maar hoeft weinig meer te betekenen dan wat je je inbeeldt. Al dan niet suggestief becoached.

Laatst bij de garage ook een praatje over het luisteren naar klanten die meestal geen notie hebben van de repareerbare aspecten van hun klacht.

Roeland
PS
“The lazy mans guide to enlightment” raad ik ook af.
Hoewel “Enlightenment doesn’t care how you get there” in het Advaita-pulletje moet passen.
R

Maria
Site Admin

Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Bericht door Maria » 07 feb 2020 11:38

Hopper schreef:
07 feb 2020 00:07
Beste Heeck,

Met vriendelijke groet.

Forumregels E7
Bedoeld als kattebelletje. Je hebt dat vast al gelezen een keer.

E9 :: Bronvermelding:
a: Is altijd verplicht als u iets overneemt uit een boek, artikel of een andere website. Dit kunt u doen als u bijvoorbeeld passages gebruikt in betogen. Bij plagiaat of schending van het auteursrecht kunt u een waarschuwing verwachten en bij herhaling een ban.
b: Bronvermelding is een noodzaak als u een copy/paste wil gebruiken als argument in een discussie.
Dit om de oorsprong te kunnen achterhalen en zijn context.

Je kunt dat alsnog doen, anders zullen we ons genoodzaakt zien het te verwijderen op grond van A.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 07 feb 2020 13:02

heeck schreef:
07 feb 2020 11:29

Hopper,

Eerst je bron opgezocht:

https://www.ifilosofie.nl/we-zouden-zombies-kunnen/
Zodat ik de context kan oppikken die je wegliet.

Waarom jij oppikt dat Dennett vastloopt is mij dan duister.

Mogelijk vanwege je eindzin over de weg naar waarheid die eerstehands kennis zou vereisen,
Die een soortgelijke domeinverwarring suggereert.

Eerstehandskennis middels introspectie kan wel heftig binnenkomen maar hoeft weinig meer te betekenen dan wat je je inbeeldt. Al dan niet suggestief becoached.

Laatst bij de garage ook een praatje over het luisteren naar klanten die meestal geen notie hebben van de repareerbare aspecten van hun klacht.

Roeland
PS
“The lazy mans guide to enlightment” raad ik ook af.
Hoewel “Enlightenment doesn’t care how you get there” in het Advaita-pulletje moet passen.
R
Beste Heeck,

Ik verwees naar dat stukje tekst om aan te geven dat Dennett al de verkeerde vraag stelt. De context is niet belangrijk.
De vraag dient te zijn wat bewustzijn is, hóe het functioneert gaat dan vanzelf duidelijk worden.
Dennett verklaart zichzelf tot deskundige, maar hij is niet eens in staat om de juiste vragen te stellen.
Over bewustzijn weet hij dus niks. En dus is het niet raadzaam om Dennett's kennis op intellectuele wijze tweedehands tot je te nemen.

Met vriendelijke groet.
Laatst gewijzigd door Hopper op 07 feb 2020 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 07 feb 2020 13:04

Maria schreef:
07 feb 2020 11:38
Beste Maria, Ik ben dat idd vergeten. Excuus. Ik kan het echter niet meer veranderen, dus verwijder het maar.

Met vriendelijke groet.
.
Er is ondertussen al gereageerd. en de bron is opgezocht. Excuses aanvaard. Oké verder geen probleem.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 07 feb 2020 13:09

axxyanus schreef:
07 feb 2020 11:08

Maar voorkomen dat iemand ons bezit steelt is toch een handeling. Je bent dan toch een doener.

Dat dat om jouw fiets gaat, is geen observatie. Dat het daarom om diefstal gaat is geen observatie. Dat je daardoor in actie komt om de diefstal te voorkomen is geen observatie.

Het is de gehechtheid aan de erkenning dat deze fiets jouw eigendom is, die je tot handelen aanzet, lijkt me.

Beste axxyanus

De leerling dient zichzelf te leren wat 'doen' is. Daarmee bedoel ik "doen alsof er iemand in jou aanwezig is".
De leerling dient zichzelf iets af te leren, niet aan te leren. Anders kunnen we iets eten ook wel tot 'doen' benoemen.
Maar wie niet eet gaat gewoon dood. De wetten van de evolutie blijven gewoon geldig in A.V.
We zijn ook niet met een religie of een pseudo-religie bezig.
De leerling wenst waarheid te kennen en zoekt daar naar.

Met vriendelijke groet.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 feb 2020 13:59

“Hopper” schreef: De vraag dient te zijn wat bewustzijn is, hóe het functioneert gaat dan vanzelf duidelijk worden.
Vanzelf is het ervaren van auto rijden anders dan een doorzien van het functioneren.
De ene vraag sluit de andere niet uit, dat dacht ik met mijn “garagegesprek” al te hebben belicht.

Dat introspectie, al dan niet met Advaita of Jassentechniek, je overal kan brengen idem ditto.

Dat Dennett in dat besproken boek iets vergeten zou zijn dat de recensent Vergeer graag had gezien wil niet zeggen dat Dennett dat ook volgens jou in algemener zin vergeten zou zijn?
Of toch?
Misschien alleen in dat besproken boek?

Wat heeft Dennett overigens met Advaita van doen; daar vindt hij toch niets van?

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 07 feb 2020 14:04

Hopper schreef:
07 feb 2020 13:09
axxyanus schreef:
07 feb 2020 11:08

Beste axxyanus

De leerling dient zichzelf te leren wat 'doen' is. Daarmee bedoel ik "doen alsof er iemand in jou aanwezig is".
De leerling dient zichzelf iets af te leren, niet aan te leren. Anders kunnen we iets eten ook wel tot 'doen' benoemen.
Ja inderdaad. Dat lijkt me redelijk vanzelfsprekend.
Hopper schreef:
07 feb 2020 13:09
Maar wie niet eet gaat gewoon dood. De wetten van de evolutie blijven gewoon geldig in A.V.
Wat is je punt? Dat wie niet eet gewoon dood gaat, spreekt niet tegen dat iets eten een vorm van doen is.

Ik begrijp ook niet goed waarom je nu schrijft dat wie niet eet dood gaat. Eerder schreef je namelijk:
Hopper schreef:
29 jan 2020 20:58
Je kunt niet dood om de doodeenvoudige reden dat je nooit geboren bent. Dat denk je maar.
Dus als je niet dood kunt, wat is dan het probleem als je niet eet?

Al bij al heb ik niet de indruk een stap dichter te staan met wat jij bedoelt met "onthecht". Ik heb naar jouw definitie gevraagd omdat jezelf een definitie ter sprake bracht en het mijn indruk is dat "onthecht" een erg vage term is die iedereen invult zoals het op dat moment goed uitkomt. Ondertussen zijn we enkele uitwisselingen verder en heb ik niet de indruk iets wijzer geworden te zijn.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 07 feb 2020 14:37

axxyanus schreef:
07 feb 2020 14:04

Al bij al heb ik niet de indruk een stap dichter te staan met wat jij bedoelt met "onthecht". Ik heb naar jouw definitie gevraagd omdat jezelf een definitie ter sprake bracht en het mijn indruk is dat "onthecht" een erg vage term is die iedereen invult zoals het op dat moment goed uitkomt. Ondertussen zijn we enkele uitwisselingen verder en heb ik niet de indruk iets wijzer geworden te zijn.
Beste axxyanus.

Die indruk heb ik ook. Het schiet niet erg op met uw zelfonderzoek.

https://www.advaitacentrum.nl/publicati ... fonderzoek

Als je jezelf beter wilt leren kennen, is het nuttig om te zien wat dit leren kennen inhoudt. Zelfkennis ontstaat wanneer je je bewust bent van jezelf in je situatie, van je acties en reacties op alle terreinen van je bestaan. Een onderzoek van jezelf is een systematische en kritische activiteit en bij een radicaal zelfonderzoek gaat dit tot op de wortels van je bestaan door. Wat houdt dit in? Direct valt het verschil op met een gewoon onderzoek. Hierin bestaat er een verschil tussen jezelf als onderzoeker en dat wat je onderzoekt. Als je bijvoorbeeld een patiënt, een grondmonster of de markt onderzoekt, zorg je ervoor zo weinig mogelijk het veld van onderzoek te beïnvloeden. Het ideaal van wetenschappelijk onderzoek is deze scheiding volledig te laten zijn. Jezelf onderzoeken is een vreemd verschijnsel, omdat de onderzoeker en het onderzochte hetzelfde zijn: je bent beide zelf. Verschillende aspecten van dit verschijnsel zijn de moeite waard nader te bekijken.
De onderzoeker zelf is onderwerp van onderzoek. Het is de onderzoeker zelf die gehecht dan wel onthecht is. Het gaat er dus niet om, om strakke definities te vinden of een ander de loef af te steken. (Degene die anderen de loef al wil steken is altijd een gedacht iemand.)

Een mooi voorbeeld is de angst voor de dood. Dat wordt natuurlijk pas actueel als de dood daadwerkelijk voor de deur staat. Dan blijkt daadwerkelijk of men gehecht is aan de 'ik' die vermeend in de mens huist. Het schijnt dat sommigen daadwerkelijk angst hebben voor de dood. maar de enige die dat daadwerkelijk kan onderzoeken is de persoon zelf natuurlijk.

Met vriendelijke groet.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 07 feb 2020 15:10

Hopper schreef:
07 feb 2020 14:37
axxyanus schreef:
07 feb 2020 14:04

Beste axxyanus.

Die indruk heb ik ook. Het schiet niet erg op met uw zelfonderzoek.
Ik ben dan ook niet bezig met een zelfonderzoek maar met een poging jou te begrijpen. Wat bedoel jij nu juist met onthecht zijn? Ik kan er kop noch staart aan krijgen omdat het er op lijkt dat je gewoon op het moment schrijft wat je binnenvalt, zonder enige zorg voor coherentie met wat je eerder schreef. Het gevolg is een hoop losse bijdragen waar geen lijn valt door te trekken. Waarbij je dan ook nog normale woorden in speciale betekenissen gaat gebruiken. Zoals je nu net deed met het woord "doen".
Hopper schreef:
https://www.advaitacentrum.nl/publicati ... fonderzoek
Als je jezelf beter wilt leren kennen, is het nuttig om te zien wat dit leren kennen inhoudt. Zelfkennis ontstaat wanneer je je bewust bent van jezelf in je situatie, van je acties en reacties op alle terreinen van je bestaan. Een onderzoek van jezelf is een systematische en kritische activiteit en bij een radicaal zelfonderzoek gaat dit tot op de wortels van je bestaan door. Wat houdt dit in? Direct valt het verschil op met een gewoon onderzoek. Hierin bestaat er een verschil tussen jezelf als onderzoeker en dat wat je onderzoekt. Als je bijvoorbeeld een patiënt, een grondmonster of de markt onderzoekt, zorg je ervoor zo weinig mogelijk het veld van onderzoek te beïnvloeden. Het ideaal van wetenschappelijk onderzoek is deze scheiding volledig te laten zijn. Jezelf onderzoeken is een vreemd verschijnsel, omdat de onderzoeker en het onderzochte hetzelfde zijn: je bent beide zelf. Verschillende aspecten van dit verschijnsel zijn de moeite waard nader te bekijken.
De onderzoeker zelf is onderwerp van onderzoek. Het is de onderzoeker zelf die gehecht dan wel onthecht is. Het gaat er dus niet om, om strakke definities te vinden of een ander de loef af te steken. (Degene die anderen de loef al wil steken is altijd een gedacht iemand.)
Het is geen kwestie van de ander de loef af te steken. Het is een kwestie dat ik graag wat meer duidelijkheid van jou zou krijgen zodat ik beter kan begrijpen. Maar i.p.v. duidelijkheid te scheppen, lijk je in steeds grotere cirkels er om heen te draaien.

Dat lijkt jou manier te zijn om anderen de loef af te steken. Opzettelijk vage teksten produceren om dan de ander op zijn tekorten te wijzen als ze die niet begrijpen.
Hopper schreef:
Een mooi voorbeeld is de angst voor de dood. Dat wordt natuurlijk pas actueel als de dood daadwerkelijk voor de deur staat. Dan blijkt daadwerkelijk of men gehecht is aan de 'ik' die vermeend in de mens huist. Het schijnt dat sommigen daadwerkelijk angst hebben voor de dood. maar de enige die dat daadwerkelijk kan onderzoeken is de persoon zelf natuurlijk.
En op welke manier blijkt dat dan? Stel dat iemand een diagnose krijgt van een aandoening waaraan hij kan sterven. Is het feit dat iemand op dat moment voor een behandeling kiest een aanduiding dat hij gehecht is aan het leven of niet?

Waarom ook zou iemand die niet gehecht is aan het 'ik' niet gewoon terwijl hij over straat loopt daar een losse fiets kunnen zien staan en die nemen om er een ritje op maken en op die manier die fiets dus steelt? Ik zie dus niet wat daar per definitie tegenstrijdig aan zou zijn.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 07 feb 2020 17:15

axxyanus schreef:
07 feb 2020 15:10

Ik ben dan ook niet bezig met een zelfonderzoek maar met een poging jou te begrijpen.
Beste axxyanus.

Wie A.V. wil begrijpen moet niet mij of iemand anders begrijpen maar zelfonderzoek doen.
Dus uw pogingen zijn zinloos. U kunt niet even begrijpen waar anderen vele jaren over gedaan hebben.
Sowieso zijn maar weinig mensen daadwerkelijk geïnteresseerd. Mensen geloven liever van alles, dat vinden ze gemakkelijker.

Met vriendelijke groet.

Plaats reactie