MaartenV schreef: ↑31 aug 2020 07:25
Ookal ben je fysiek volledig veranderd, zoals jij aangeeft. Ik noemde dat hier 'bewustzijn', maar het is moeilijk om naar te verwijzen, aangezien het niks fysiek is.
Waarom doe je dat dan?
We zijn er al lang uit dat bewustzijn staat voor iets anders, dan wat je nu hier bedoelt.
Dit is alleen heel erg verwarrend, steeds weer.
Datgene waar ik naar verwijs was er bij je geboorte, toen je jezelf als baby ervoer en is aanwezig wanneer je oud bent en en door de veranderde ogen kijkt naar de veranderde wereld en is bijgevolg onafhankelijk van de veranderingen van alles dat zichtbaar en meetbaar en denkbaar is.
Advaita Vedanta heeft het wat dat betreft over de eeuwige waarnemer. Die maya aan zich voorbij laat gaan en constant blijft.
Je ego dus.
Datgene dat "ïs" en wat waarneemt.
Gewoon datgene, wat ieder voor zich als "ik" ervaart.
En wat daardoor binnen het bestaan als levend wezen, ook kan ervaren.
Daar ga je vanuit.
Daarna komt pas het bewustzijn, wat een "ingevuld ik" is.
Een persoonlijke ik, je ego zoals het ingevuld wordt met van alles wat je identiteit gaat vormen binnen het leven en je gedachten erover.
Als dat bewustzijn er dan al is, want het meeste ben je niet eens bewust.
Door de tijden heen was er slechts herhaling van het benoemen, noteren van steeds weer hetzelfde.
Iedere tijd en iedere cultuur heeft zijn eigen uitleg en bewoordingen.
Waarom steeds zo ingewikkeld en waarom steeds verwijzen naar oude geschriften, als het gewoon hier en nu beschreven kan worden?
Dat maakt hetgeen je wil duiden er alleen maar ingewikkelder op, omdat je termen uit andere culturen voor eenzelfde begrip, andere uitleg gaat proberen te geven.
En zo langs elkaar heen gaat praten.
Wat je daarover wil denken, filosoferen en waar je theorieën over kunt hebben, is altijd weer dat "ik", maar dan ingevuld binnen de wereld zoals wij die ervaren en waarin we leven.
Wat je verder gelooft over dat "ik", of het altijd is geweest en altijd zal bestaan of dat het verdwijnt zo gauw de behuizing en de machine, die het aandrijft niet meer functioneert, is dan weer waar je verder over kunt filosoferen.
Maar wat niet meer het terrein is van de moderne exacte wetenschap.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."