Zou de ervaring van tijd evolutionair kunnen zijn?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MaartenV
Diehard

Zou de ervaring van tijd evolutionair kunnen zijn?

Bericht door MaartenV » 12 apr 2019 12:26

Verschillende dieren ervaren tijd wellicht anders:
Zo schreef iemand die een hartaanval had in een Facebookgroep over zijn veranderde ervaring van tijd:

“In my Near Death Experience the clock in my ICU room wall literally stopped. I was looking directly at the clock on my wall when my heart stopped, I watched the nurses rush into my room in super slow motion almost so slow in fact that it seemed like they were moving in reverse,

(like imagine you being at a house party with a remote in your hand and you just decided to hit the pause button while everyone was moving around and talking, that's what it was like for me)

that's what initially caught my attention was their unnatural speed of movement, then time rewound and it happened again but the second time they got a little closer then the previous time, and that's when it dawned on me that "oh no I think I'm dead 😯 then I started to notice things like no sound and I could read their minds and feel their emotional state.”(Jeffrey Vanarsdale).

Iemand anders getuigt van zijn tijdervaring in zijn bijna dood ervaring als volgt:

“It's as if everything that has ever happened or will happen is already there now, and just waiting to come into material form. As we imagine time on earth, it seems to unfold one event at a time, in a sequence. There, the entire beginning, middle and end of any event exists in an eternal present tense. Past present and future are now. In my experience” (Blane Bostock).

Dit lijkt erg op 4D spacetime of the block universe.

Zou het kunnen dat verschillende dieren tijd anders ervaren en dat wanneer we opgaan in het Al we de ervaringen hebben zoals bijna doodervaarders dat beschrijven van tijd?
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Boerenverstand
Forum fan

Re: Zou de ervaring van tijd evolutionair kunnen zijn?

Bericht door Boerenverstand » 12 apr 2019 13:15

Buitenom dat NDE / BLE verhaal, vind ik het een interessante vraag. Daarbij denk ik aan de reactiesnelheid van dieren. Als kind verwonderde ik mij al over vogels die door een bos vliegen tussen de takken door en deze met hoge snelheid kunnen ontwijken. Als wij de besturing van het vogeltje simuleren, moeten wij als mens de boel toch op slow motion zetten. Dit geldt natuurlijk voor veel meer dieren. Denk aan insecten die razendsnel reageren. Hoeveel hangt ervaren samen met bewustzijn? Ervaren deze dieren tijd anders?

Waarom zou die ervaring niet evolutionair kunnen zijn? Ik zie geen belemmering voor het standpunt dat dit wel het geval is.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 12 apr 2019 13:19

Ja, ik denk dat de reactiesnelheid van dieren ons inderdaad iets vertelt over hun ervaring van tijd.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 apr 2019 03:16

MaartenV schreef:
12 apr 2019 13:19
Ja, ik denk dat de reactiesnelheid van dieren ons inderdaad iets vertelt over hun ervaring van tijd.
Waarschjinlijk ervaren ze helemaal geen tijd. Snelle reacties gaan doorgaans "onbewust".
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 13 apr 2019 13:37

MaartenV schreef:
12 apr 2019 13:19
Even vlijtig rekenen en je kan bepalen hoe snel waarnemen, snelheid en bijsturen welk effect hebben op een zekere hoeveelheid massa.
Zie bijvoorbeeld:
“ https://www.rug.nl/news/2007/04/048_07 “ schreef: Vliegprestaties van gierzwaluw ontrafeld
Link nogmaals
https://www.rug.nl/news/2007/04/048_07

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 13 apr 2019 13:56

en massa heeft een invloed op tijd(sbeleving)? tijddilatatie misschien.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 13 apr 2019 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 13 apr 2019 13:58

Het hangt er maar vanaf op welk moment in evolutie een bepaald soort tijdsbeleving door welk dier werd geselecteerd als een overlevingsvoordeel. Misschien ervaren planten en bewegingsloze bomen tijd geheel anders dan wij, dieren. Gesteld dat zij ook een vorm van gewaarzijn kennen.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 13 apr 2019 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 13 apr 2019 14:10

MaartenV schreef:
13 apr 2019 13:58
Het hangt er maar vanaf op welk moment in evolutie een bepaald soort tijdsbeleving door welk dier werd geselecteerd als een overlevingsvoordeel. Misschien hebben planten en bomen die niet hoeven te bewegen om te overleven geen qualia voor tijd. (gesteld dat zij een vorm van gewaarzijn kennen).
Dieren selecteren hun erfelijke eigenschappen niet.
Op tijd opzij springen, bukken etc. functioneren alle zonder de last van een quale.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie