Universele moraal

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petra
Superposter

Universele moraal

Bericht door Petra » 13 feb 2019 04:18

Volgens dit epistel is er een universele moraal met zeven basisregels.
Ik zet ze ff op een rijtje...
Nou tel ik er acht, maar welke nou samengevoegd moet :?
Ik vond vooral die 'dapper' wel opvallend. Een universele waardering voor dapperheid. Die is dan blijkbaar hoger gewaardeerd dan..sja noem er 's wat.. gehoorzaam, stabiel, kalm, nadenkend, etc etc.
En wat precies die slechte daden zijn en of die universeel zijn staat er helaas niet bij.

http://www.faqt.nl/recent/alle-mensen-l ... sisregels/
Je zou het met alle conflicten, godsdiensttwisten en scheldpartijen op Twitter bijna vergeten, maar mensen zijn in de basis allemaal hetzelfde. We leven grotendeels zelfs volgens dezelfde regels, ontdekte een Britse antropoloog. Hij ploegde door meer dan een half miljard woorden in zeshonderd teksten van zestig belangrijke culturen en kwam overal zeven basisregels tegen waaraan je je moet houden.
Help je familie,
help je (etnische) groep,
vergeld slechte daden,
wees dapper,
heb respect voor ouderen en je superieuren,
verdeel schaarse middelen
eerlijkheid
en heb respect voor het bezit van anderen,

zijn de regels waaraan iedereen op deze aarde zich dient te houden, ontdekte Oliver Scott Curry van de University of Oxford.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Re: Universele moraal

Bericht door Peter van Velzen » 13 feb 2019 07:45

Petra schreef:
13 feb 2019 04:18
Help je familie,
vergeld slechte daden,
wees dapper,
eerlijkheid

zijn de regels waaraan iedereen op deze aarde zich dient te houden, ontdekte Oliver Scott Curry van de University of Oxford.
O ja?
IK help mijn familie nauwelijks, wel die van mijn vrouw (die is armer)
Mijn etnische groep interessert mij niet meer dan enige andere.
Slechte daden hoeven alleen te worden vergolden als dat helpt om of het gevolg van de daad of de kans op herhaling te verminderen,
Dapperheid is goed, roekeloosheid echter niet,
Ik heb geen respect voor wie het bij het verkeerde eind heeft.
eerlijkheid is niet genoeg, je moet ook je beloften nakomen,
Ik heb geen respect voor bezit dat men niet verdient.

Blijkbaar is mijn cultuur niet onderzocht,
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 13 feb 2019 09:16

Een hobby van mij. :D
Het zoeken naar de rode draad tussen alle mensen.
Daar ik er altijd weer van overtuigd ben, dat we met z'n allen niet zo verschillend zijn.
Ook hier weer: Nature or culture?

Toch, hoe meer ik zoek en hoe meer ik lees, ik merk dat dit toch wel een moeilijk verhaal wordt.
Neem nou dit rijtje.
Dan vraag ik me meteen af wie die mensen dan allemaal waren, die gevraagd werden.
Hoeveel en binnen welke cultuur?
Mannen of vrouwen?
Belezen of niet?
Zelfstandige typen of juist volgzame?
Gemakkelijk te vangen in dogma's of juist niet?
En ook vooral: Welke positie binnen hun groep?

Gisteren las ik en plaatste hierover een artikel
Maria schreef:
12 feb 2019 18:30
Het gaat nu vooral van het hoe en waarom van de broedermoord en waarom dat misschien al in het begin van de Bijbel is vermeld.
Metaforen, van hoe vanaf zo'n 10.000 jaar geleden normen veranderden aan de hand van hoe men leefde.
Al een zeer oud taoïstisch verhaal.
Een keizer had een persoonlijk adviseur en opperrechter en tegelijkertijd ook vaak de uitvoerder van de wetten en vonnissen van de keizer zelf, die boven alles gingen.
Altijd 100% toegenegen en loyaal, haast eerder een vriend dan een dienaar.
Nu wil het geval, dat de zoon van de opperrechter landverraad pleegde.
Hij kreeg opdracht in deze zijn zoon te doden.
Wat deed hij?
Hij doodde de keizer.

Voor nu:
Hoe ver staan de ons bekende culturen nog met een been in oude voor anderen al volledig achterhaalde culturen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 13 feb 2019 10:20

Petra schreef:

Help je familie,
vergeld slechte daden,
wees dapper,
eerlijkheid

Wiki zegt:
Moraal (of zeden) is het geheel van handelingen en gedragingen die, in een maatschappelijke context, als correct en wenselijk worden gezien. Het filosofisch vakgebied van de ethiek richt zich op de vraag 'wat is een goede moraal?'. Een universele moraal heeft de pretentie altijd en overal te gelden. Iets is immoreel als het ingaat tegen de wetten van de ethiek. Iets is amoreel als het niets met goed of kwaad te maken heeft. Men kan spreken over een gescheiden moraal.
Een universele moraal die altijd en overal geldt is flauwekul. In een oorlog mag je de vijand bestelen (wég eerlijkheid) en dat wordt zelfs als goed gezien. Bonnen van de Duitsers stelen in de oorlog bijvoorbeeld.

Ik hou het eenvoudig, ik hanteer geen enkele moraal. Dat is dan weer wel universeel!

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 13 feb 2019 11:46

Ik denk niet dat er universele moraal kan bestaan.
Het is gewoon wat te veel gevraagd.

Een moraal kan trouwens alleen bestaan als er wezens zijn, die een begrip van moraal hebben.
Wordt lastig als men een universum heeft wat slechts planten bevat.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 13 feb 2019 12:50

Petra schreef:
Volgens dit epistel is er een universele moraal met zeven basisregels.
Ik zet ze ff op een rijtje...
Nou tel ik er acht, maar welke nou samengevoegd moet :?
Ik vond vooral die 'dapper' wel opvallend. Een universele waardering voor dapperheid. Die is dan blijkbaar hoger gewaardeerd dan..sja noem er 's wat.. gehoorzaam, stabiel, kalm, nadenkend, etc etc.
En wat precies die slechte daden zijn en of die universeel zijn staat er helaas niet bij.

knip knip
Help je familie,
vergeld slechte daden,
wees dapper,
eerlijkheid

En hoe verhoudt dit zich nu met de piramide van Maslov, The Moral Landscape van Sam Harris, en/of andere morele verplichtingen van Hume, via Nietzche tot zeker ook Kant, misschien wel Levinas etc., of hebben we eerst een paar leuke praktijkoefeningen die uitgaan van het besef dat het barst van de elkaar tegensprekende moraliteiten:
https://skeptoid.com/episodes/4662 schreef: . . . Our positions on polarizing matters like these are based on our value systems, not on objective analysis of data. So to reach someone with an argument they're likely to embrace, we must base that argument upon the values they hold, not upon data they've already rejected. This is a branch of sociology called moral foundations theory, and it seeks to explain how and why good, smart people cling to opinions and beliefs that may differ wildly from one person to another. . .
Dat brengt me vanzelf bij Wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_foundations_theory schreef:The five foundations

Care: cherishing and protecting others; opposite of harm
Fairness or proportionality: rendering justice according to shared rules; opposite of cheating
Loyalty or ingroup: standing with your group, family, nation; opposite of betrayal
Authority or respect: submitting to tradition and legitimate authority; opposite of subversion
Sanctity or purity: abhorrence for disgusting things, foods, actions; opposite of degradation

A sixth foundation, liberty (opposite of oppression) was theorized by Jonathan Haidt in The Righteous Mind, chapter eight, in response to the need to differentiate between proportionality fairness and the objections he had received from conservatives and libertarians (United States usage) to coercion by a dominating power or person.[9] Haidt noted that the latter group's moral matrix relies almost entirely on the liberty foundation.
en dan vermoed ik zomaar dat Oliver Scott ook Wiki heeft nageslagen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 13 feb 2019 15:22

Petra schreef:

Help je familie,
vergeld slechte daden,
wees dapper,
eerlijkheid

Op wat nuanceringen na denk ik dat het behoorlijk dicht in de buurt komt.
De laatste zin is naar mijn idee onjuist.
Er zijn namelijk helemaal geen regels op deze aarde waar iedereen aan zich dient te houden.
Er bevinden zich alleen maar regels binnen dat wat wij vinden.
En die regels laten we universeel gelden voor een ander,terwijl we het zelf aan onze laars kunnen lappen.

Maffioso hebben bijvoorbeeld geen respect voor anderen en hun bezit. Verlangen echter wel het respect van de ander.
Bepaalde mannen kijken andere vrouwen, maar o wee, wanneer er een andere man naar zijn vrouw kijkt.

Er is dus geen universele regel waaraan we ons moeten houden,er is slechts spraken van een universele regel waarvan gevonden wordt dat iedereen zich daaraan moet houden.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 feb 2019 05:03

Maria schreef:
13 feb 2019 09:16
Een hobby van mij. :D
Het zoeken naar de rode draad tussen alle mensen.
Daar ik er altijd weer van overtuigd ben, dat we met z'n allen niet zo verschillend zijn.
Ook hier weer: Nature or culture?

Toch, hoe meer ik zoek en hoe meer ik lees, ik merk dat dit toch wel een moeilijk verhaal wordt.
Neem nou dit rijtje.
Dan vraag ik me meteen af wie die mensen dan allemaal waren, die gevraagd werden.
Hoeveel en binnen welke cultuur?
We delen een hobby 8*)

Ik kon 'm niet in het NL vinden, vandaar.
Hier een wat uitgebreidere uitleg + de link naar het paper.

http://www.ox.ac.uk/news/2019-02-11-sev ... ound-world
Previous studies have looked at some of these rules in some places – but none has looked at all of them in a large representative sample of societies. The present study, published in Current Anthropology, is the largest and most comprehensive cross-cultural survey of morals ever conducted.
The team from Oxford’s Institute of Cognitive & Evolutionary Anthropology (part of the School of Anthropology & Museum Ethnography) analysed ethnographic accounts of ethics from 60 societies, comprising over 600,000 words from over 600 sources.
Laatst gewijzigd door Petra op 14 feb 2019 05:32, 1 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 feb 2019 05:10

heeck schreef:
13 feb 2019 12:50

...en dan vermoed ik zomaar dat Oliver Scott ook Wiki heeft nageslagen.

Roeland
Wel mijn grote magische heerlijkheid... soms kloppen jouw vermoedens niet. :idea:
Zie de links die ik net in antwoord op Maria heb gepost.

En verder schrijf je zoveel.. dat ik me daar later uiteraard weer vlijtig op ga storten. :lol:
Misschien kom ik erop terug.
seeks to explain how and why good, smart people cling to opinions and beliefs that may differ wildly from one person to another
I.i.g. lijkt het er volgens de studie uit mijn topicstart op dat er ondanks de diversiteit aan mensen tóch enkele standaards te ontdekken zijn.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 14 feb 2019 09:38

Petra schreef:
14 feb 2019 05:10

Wel mijn grote magische heerlijkheid... soms kloppen jouw vermoedens niet. :idea:
Zie de links die ik net in antwoord op Maria heb gepost.
Precies dezelfde Scott Curry van je eerste link die ik al had nagetrokken.

R,

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 15 feb 2019 04:00

Interessant dat het onderzoek gebruik maakt van game-theory.
En dat de kern om coöperatie gaat. .."
natural selection inventing evolutionarily novel solutions—“tools and rules”—for further bolstering cooperation"

https://www.journals.uchicago.edu/doi/f ... 086/701478

More recently, improvisational intelligence and cultural transmission (Boyd, Richerson, and Henrich 2011; Pinker 2010) have made it possible for humans to attempt to improve upon natural selection’s solutions by inventing evolutionarily novel solutions—“tools and rules”—for further bolstering cooperation (Binmore 1994a, 1994b; Hammerstein 2003; Nagel 1991; Popper 1945). Together, these biological and cultural mechanisms provide the motivation for social, cooperative, and altruistic behavior—leading individuals to value and pursue specific mutually beneficial outcomes. They also provide the criteria by which individuals recognize, evaluate, and police the cooperative behavior of others. And, according to the theory of morality-as-cooperation, it is precisely these multiple solutions to problems of cooperation—this collection of instincts, intuitions, inventions, and institutions—that constitute human morality (Curry 2005, 2016).

And we show how each type of cooperation explains a corresponding type of morality:
(1) family values,
(2) group loyalty,
(3) reciprocity,
(4) bravery,
(5) respect,
(6) fairness,
(7) property rights.

Thus morality-as-cooperation uses the theory of non-zero-sum games to identify distinct problems of cooperation and their solutions, and thereby generates a deductive framework in which to make sense of morality.
Allocation of Resources to Kin (Family Values)
Genes that benefit replicas of themselves in other individuals—that is, genetic relatives—will be favored by natural selection if the cost of helping is outweighed by the benefit to the recipient gene(s)

Morality-as-cooperation leads us to expect that this type of cooperative behavior—caring for offspring, helping family members, and avoiding inbreeding—will be regarded as morally good.

1) Allocation of Resources to Kin (Family Values)
Genes that benefit replicas of themselves in other individuals—that is, genetic relatives—will be favored by natural selection if the cost of helping is outweighed by the benefit to the recipient gene(s) So, evolutionary theory leads us to expect that under some conditions organisms will possess adaptations for detecting and delivering benefits (or avoiding doing harm) to kin. This theory of kin selection explains many instances of altruism, in many species

Morality-as-cooperation leads us to expect that this type of cooperative behavior—caring for offspring, helping family members, and avoiding inbreeding—will be regarded as morally good.

2) Coordination to Mutual Advantage (Group Loyalty)
Game theory models situations in which individuals are uncertain about how to behave to bring about a mutual benefit as coordination problems. Humans and other animals use a variety of strategies—such as focal points, traditions, leadership, signaling, badges of membership, and “theory of mind”—to solve these problems and form stable coalitions and alliances Morality-as-cooperation leads us to expect that this type of cooperative behavior—forming friendships, participating in collaborative endeavors, favoring your own group, and adopting local conventions—will be regarded as morally good.

3) Social Exchange (Reciprocity)
In game theory, social dilemmas—prisoners’ dilemmas, public goods games, tragedies of the commons—arise when the fruits of cooperation are vulnerable to exploitation by “free riders,” who accept the benefit of cooperation without paying the cost . This problem can be overcome by a strategy of “conditional cooperation” or “reciprocal altruism,” such as tit-for-tat. Morality-as-cooperation leads us to expect that this type of cooperative behavior—trusting others, reciprocating favors, seeking revenge, expressing gratitude, and making amends—will be regarded as morally good.

4 & 5) Contests between Hawks (Bravery) and Doves (Respect)
Conflict over resources—food, territory, and mates presents organisms with an opportunity to cooperate by competing in less mutually destructive ways. There are three ways of achieving this: contests (featuring the display of hawkish and dovish traits), division, and possession.

Morality-as-cooperation leads us to expect that these types of cooperative behavior—hawkish displays of dominance (the “heroic virtues” of bravery, fortitude, skill, and wit) and dovish displays of submission (the “monkish virtues” of humility, deference, obedience, and respect)—will be regarded as morally good.

6) Division (Fairness)
When the contested resource is divisible, game theory models the situation as a “bargaining problem”. Here, one solution is to divide the resource in proportion to the relative (bargaining) power of the protagonists. In the case of equally powerful individuals, this results in equal shares.

Morality-as-cooperation leads us to expect that this type of cooperative behavior—dividing disputed resources, reaching a compromise, being fair—will be regarded as morally good.

7) Possession (Property Rights)
Finally, game theory shows that conflicts over resources can be resolved by recognition of prior possession Private property, in some form or other, appears to be a cross-cultural universal (Herskovits 1952).

Morality-as-cooperation leads us to expect that this type of cooperative behavior—deferring to prior possession—will be regarded as morally good.

Conclusion
We have shown how morality-as-cooperation, through the use of game theory, exhibits a theoretical precision and explanatory scope that supersedes that of previous cooperative accounts of morality. And we have shown how one of the theory’s central predictions—that cooperation is always and everywhere considered moral—is supported by an extensive cross-cultural survey of moral values. As such, we have removed two major obstacles to the theory’s wider adoption. Thus, we recommend morality-as-cooperation to the field, and encourage fellow anthropologists to join us in testing its many further implications.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 15 feb 2019 14:12

Bij een eerste lezing valt me op dat een zienswijze wordt geponeerd die een voorspellend aspect heeft:
. . . morality-as-cooperation predicts that, to the extent these problems of cooperation are universal features of human social life, these cooperative behaviors will be considered morally good in all moral systems, in all cultures—there will be no cultures in which any of these types of cooperative behavior are considered morally bad.3 These seven moral values will be universal.

Previous empirical work on morality in diverse cultures—comparative anthropology and questionnaire-based research—provides some support for these predictions
We zullen zien of instemmend vragenlijsten aankruisen zal leiden tot verbreiden van de aangekruiste mores, of dat een overvloed aan op te lossen problemen juist ook kan leiden tot morele blikvernauwing.

Roeland

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 16 feb 2019 02:18

heeck schreef:
15 feb 2019 14:12
Bij een eerste lezing valt me op dat een zienswijze wordt geponeerd die een voorspellend aspect heeft:
. . . morality-as-cooperation predicts that, to the extent these problems of cooperation are universal features of human social life, these cooperative behaviors will be considered morally good in all moral systems, in all cultures—there will be no cultures in which any of these types of cooperative behavior are considered morally bad.3 These seven moral values will be universal.

Previous empirical work on morality in diverse cultures—comparative anthropology and questionnaire-based research—provides some support for these predictions
We zullen zien of instemmend vragenlijsten aankruisen zal leiden tot verbreiden van de aangekruiste mores, of dat een overvloed aan op te lossen problemen juist ook kan leiden tot morele blikvernauwing.

Roeland
Ik hoop i.i.g. dat het coöperatieve gedachtegoed wijd verspreid zal worden, maar ik heb dan ook wel wat met idealisme.
We zien het wel. We zien het wel. We zullen het wel beleven, maar kan het niet een beetje snel. :lol:

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 18 feb 2019 04:07

Wonderlijk...hoe het allemaal weer samenvalt. :D
Waar ga ik hier nou weer mee naar toe? :lol:
Verschil tussen Mens en andere dieren of Zin van het leven of Bewuste wil of ... enfin; hier dus maar! :roll:

https://www.volkskrant.nl/mensen/vincen ... ~b4aee37d/
Vincent Icke: ‘Wij mensen zijn een gelovige diersoort’
‘Ons gehele morele besef dient ertoe om ons als mensgroep te laten samenwerken’, stelt Vincent Icke.

Simon ­Stevin (1548-1620, natuurkundige, red.). Die had als lijfspreuk: ‘Wonder en is gheen Wonder.’ Fantastisch. Want de ­mechanismen die je ziet in de natuur zijn geen wonder – het is gewone scheikunde, natuurkunde en wat dies meer zij. Maar… het is ook wel een wonder, want het is prachtig, ingewikkeld, het zit schitterend in elkaar en je zou het zelf niet hebben kunnen verzinnen. Dat geldt niet alleen voor leven op aarde, maar ook voor de sterren.’
‘Daar komt de neiging van de mens tot geloof om de hoek kijken. Er zijn maar weinig mensen die zichzelf kunnen toestaan te zeggen: ‘Dat weet ik niet.’ Of: ‘Dat begrijp ik niet.’ Anders dan dieren heeft een mens begrip. Maar dat is altijd onvolledig. Dat wil hij, uit ongeduld of angst, aanvullen tot iets absoluuts. Daarom gaat hij geloven: in goden, geesten, spoken, een leven na de dood, verzin het maar. Wij zijn een gelovige diersoort.’
De reden dat we in het vrije Westen zo ‘beschaafd’ kunnen zijn, is dat we het ons kunnen permitteren. Ethische vooruitgang zie ik eerlijk gezegd nauwelijks.’

Plaats reactie