De Wil tot Macht

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Re: De Wil tot Macht

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 22 feb 2019 12:39

Het zou wel eens wat dieper kunnen zitten, namelijk in onze genen.

Kijken we naar onze neven de chimps, dan zijn die bijna hun hele leven met machtsstrijd bezig, ze lijken er op ingesteld.
Misschien zijn wij ook (nog?) wel zo.
Het streven naar macht zou wel eens veel belangrijker kunnen zijn dan het hebben van die macht zelf.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 feb 2019 05:50

Volgens mij hebben de oude filosofen niet zozeer oorzaken "onderzocht" als wel "gezocht". Je kunt pas een oorzaak onderzoeken als je weet dat het een oorzaak is. Zo zocht men naar de oorzaak van beweging, De wetenschap heeft ontdekt dat beweging helemaal geen oorzaak behoeft.

Wat betreft het hebben vanmacht dat is slechts een gevolg van andere zaken, alleen zaken als spierkracht, coördinatie en intellect zijn ook genetisch, Of dat ook voor het streven naar macht geldt weet ik niet. Wel kunnen we - wellicht - stelllen dat filosofen zich minder met het streven naar macht bezig houden dan wetenschappers. Maar ze spreken er wel vaker over :)
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 feb 2019 06:19

Peter van Velzen schreef:
19 feb 2019 03:48
Petra schreef:
19 feb 2019 02:20

Geen gevolg zonder oorzaak, is mijn gedachte.
En de oorzaak is IMO 'de ervaring'. Of die bewust of onbewust is laat ik hierbij in het midden.
Dus kun je je afvragen wat dan van groter belang is.. de oorzaak of het gevolg.
De ervaring is een gevolg van interne en externe gebeurtenissen. Als we die kennen en de meetbare gevolgen is het feit dat we weinig weten over de preciese aspecten van de ervaring, geen belemmering om het geheel te begrijpen.
Het probleem is dat ons menselijk brein zo'n complex systeem is dat we die gevolgen niet kunnen meten omdat ze een te grote ketting aan vervolgreacties teweeg kunnen brengen.
Daardoor onvoorspelbaar zijn en per individu dezelfde oorzaak verschillende onvoorspelbare reacties oplevert.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Barl

Bericht door Barl » 24 feb 2019 08:15

23 feb 2019 05:50
Volgens mij hebben de oude filosofen niet zozeer oorzaken "onderzocht" als wel "gezocht". Je kunt pas een oorzaak onderzoeken als je weet dat het een oorzaak is. Zo zocht men naar de oorzaak van beweging, De wetenschap heeft ontdekt dat beweging helemaal geen oorzaak behoeft.
Beweging wel, maar verandering niet: verandering is een empirisch feit, beweging niet, want wat we zien "bewegen" zijn slechts fenomenen, geen dingen... Maar ja, we kunnen inderdaad zeggen dat de filosofie in oorzaken gelooft en de wetenschap niet.

23 feb 2019 05:50
Wat betreft het hebben vanmacht dat is slechts een gevolg van andere zaken, alleen zaken als spierkracht, coördinatie en intellect zijn ook genetisch, Of dat ook voor het streven naar macht geldt weet ik niet. Wel kunnen we - wellicht - stelllen dat filosofen zich minder met het streven naar macht bezig houden dan wetenschappers. Maar ze spreken er wel vaker over :)
De hele geschiedenis van het Westen, om van het Oosten maar niet eens te spreken, is bepaald door de machtswil van filosofen. Van Plato, bijvoorbeeld (Christendom, Islam, en zelfs het Jodendom zijn Platonisme voor het volk), maar ook van de vroegmoderne filosofen, te beginnen met Machiavelli: de hele modern-wetenschappelijke revolutie was zijn idee. En net als het Christendom in de Middeleeuwen is die revolutie allicht te ver gegaan? Zodat er nu een nieuwe revolutie van dat kaliber nodig is?...

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 24 feb 2019 09:36

Barl schreef:
24 feb 2019 08:15

De hele geschiedenis van het Westen, om van het Oosten maar niet eens te spreken, is bepaald door de machtswil van filosofen. Van Plato, bijvoorbeeld (Christendom, Islam, en zelfs het Jodendom zijn Platonisme voor het volk), maar ook van de vroegmoderne filosofen, te beginnen met Machiavelli: de hele modern-wetenschappelijke revolutie was zijn idee. En net als het Christendom in de Middeleeuwen is die revolutie allicht te ver gegaan? Zodat er nu een nieuwe revolutie van dat kaliber nodig is?...
En niet door de machtswil van Keizers, en koningen, pauzen en profeten?
Hubris mijn waarde filosoof, Hubris!
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 mar 2019 12:17

Reacties nav. de invloed van de oude filosofen op de geschiedenis en daar weer afleidingen van, afgesplitst.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 04 apr 2019 14:30

Ik kwam dit nog tegen.
http://www.tqc-net.nl/nieuws.asp?nieuws=641
Twee manieren waarop macht corrumpeert:

Waar komt die neiging tot onethisch gedrag vandaan?
Verlaagde remming en verhoogde zelfgerichtheid is niet altijd slecht.
Hoe kunnen de negatieve effecten van macht worden verzacht?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 05 apr 2019 05:12

Maria schreef:
04 apr 2019 14:30
Ik kwam dit nog tegen.
http://www.tqc-net.nl/nieuws.asp?nieuws=641
Twee manieren waarop macht corrumpeert:

Waar komt die neiging tot onethisch gedrag vandaan?
Verlaagde remming en verhoogde zelfgerichtheid is niet altijd slecht.
Hoe kunnen de negatieve effecten van macht worden verzacht?
Ik heb het gelezen. Dit artikel over Erdogan is vergelijkbaar en wat uitgebreider. :viewtopic.php?f=44&t=17678#p560994
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie