Etienne Vermeersch is niet meer.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Etienne Vermeersch is niet meer.

Bericht door Maria » 24 jan 2019 20:00

Etienne Vermeersch overleden
Filosoof en opiniemaker Etienne Vermeersch (°2 mei 1934) is vorige week vrijdag op 84-jarige leeftijd overleden. Vermeersch was professor wijsbegeerte aan de Universiteit Gent, atheïst, scepticus, maar vooral een gerespecteerde stem in tal van grote maatschappelijke debatten. In de strijd voor het recht op contraceptie of de legalisering van abortus en euthanasie liep hij voorop. Tegen de vergrijzing had hij een simpele oplossing: minder kinderen krijgen.
Geloven deed Etienne Vermeersch al lang niet meer. Niet in een god, maar ook niet in wat hem voor waar werd voorgezegd. “Geloof mij niet, denk zelf na”. Met die zes woorden relativeerde hij zichzelf, maar zette hij mensen vooral aan tot onderzoek en kritisch nadenken.
Verder is in het kort te lezen, wat de dingen waren, waar hij voor stond in zijn leven.
Een groot filosoof en voortrekker van het vrijdenken is er niet meer.
Zijn rust zal hij hebben.

Ooit heel religieus en gelovig.
Na de humaniora, in het Brugse Sint-Lodewijkscollege, trad hij in 1953 in bij de strenge jezuïetenorde.

Vijf jaar later, op 23 december 1958, trad hij uit omdat hij twijfelde aan de geloofwaardigheid van het klooster. Na anderhalf jaar nadenken werd hij overtuigd atheïst. Dat veel mensen onschuldig lijden, zag hij als een bewijs dat de christelijke God er niet is.

En hij zei toen:
“Als God bestaat, dan zal ik hem op het matje roepen”.
Zie ook:
Moraalfilosoof Etienne Vermeersch (84) koos voor euthanasie: “Ik sterf dankzij mijn levenswerk, maar mijn dood is geen statement”
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fenomeen
Superposter

Re: Etienne Vermeersch is niet meer.

Bericht door Fenomeen » 24 jan 2019 20:06

R.I.P.

Vanavond op Canvas om 23 uur een extra "De afspraak".

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/24 ... jden-etie/
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 25 jan 2019 17:22

Bijzondere man, groot vrijdenker en altijd bereid om zijn atheïsme te verdedigen en gelovigen aan te spreken.
31. "Ofwel heeft men criteria om aan het christendom en de bijbel geheel of gedeeltelijk een geprivilegieerd statuut toe te kennen; dan moet men in staat zijn die criteria voor te leggen; ofwel heeft men die criteria niet, maar dan zijn alle godsdiensten en sekten en hun Openbaringen op het gebied van waarheidsaanspraken evenveel waard".
Aldus Etienne Vermeersch. Waar zijn de desbetreffende criteria?
Uit: viewtopic.php?f=31&t=8382

Ik heb Etienne Vermeersch twee keer gesproken. Een keer vanwege de vragen. Het ging om een verzoek of ik bovenstaande vraag mocht gebruiken. Hij vond dit goed en heeft de vragen uit eigen beweging doorgelopen. Kreeg vervolgens een heel aardige reactie dat hij het een bijzonder initiatief vond. Later nog een keer vanwege een voordracht die ik wou gebruiken. Wat me opviel was zijn toegankelijkheid. Veel hoogleraren halen hun neus op voor toevallige passanten die niet behoren tot hun vaste kring van intimi.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 26 jan 2019 03:26

PietV. schreef:Wat me opviel was zijn toegankelijkheid. Veel hoogleraren halen hun neus op voor toevallige passanten die niet behoren tot hun vaste kring van intimi.
Dat kan ik bevestigen.
In oktober 2005 was ik zeer onder de indruk van enkele artikelen die hij had geschreven (op dit forum heb ik daarna 65 maal verwezen naar Vermeersch) en schreef ik hem aan en verzocht ik hem iets over zijn leven en zijn gedachten over God in een boek uiteen te zetten. Ik kreeg twee dagen later een bericht van hem terug met de woorden: "Hartelijk dank voor uw vriendelijke woorden. Ik heb momenteel plannen voor drie boeken; ik probeer lezingen, debatten, commissies, enz. te ontwijken om rustig te kunnen werken; hopelijk komt er dan wat van."
Er scheen echter niets van te komen, en geleidelijk verdween Vermeersch voor mij uit zicht.

Ik kom er nu pas achter dat hij in 2016 uiteindelijk toch gedaan heeft waar ik tien jaar eerder om vroeg! In een korte recensie van dit boekje dat zelfs Over God heet en hij ook zijn eigen weg naar deconversie beschrijft, merkt Taede Smedes op: "Het lijkt vooral voor de Vlaamse schare Vermeersch-fans te zijn uitgegeven." Ik ben geen Vlaming, maar ben zeer in mijn nopjes met deze uitspraak, want voel me zeer persoonlijk aangesproken. Ga meteen het boekje bestellen. (Taede begreep het goed, maar voor de details had hij deze bijdrage op Freethinker moeten lezen. :wink: )
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 jan 2019 11:20

RIP

Heb een aantal van zijn uiteenzettingen op Ipod staan. Geweldig redenaar! En dan zeker met dat Belgische accent. Heerlijk om naar te luisteren.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 26 jan 2019 14:04

Wie toch wel even wil weten over wat voor soort iemand het gaat hier een link naar een herdenkings-artikel:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Obits/etie ... cepticus-/

met video-shots uit eerdere uitzendingen/intervieuws,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 27 jan 2019 13:52

Wat ik onthouden heb (en mij persoonlijk heeft veranderd in mijn denken) van Etienne Vermeersch is dat hij stelde dat de rede met miljoenen mensen gedeeld kan worden via het verstand. Dat iemand in China het eens kan zijn met iemand in Holland, louter op basis van de rede en de systematische waarneming (experimenteel onderzoek) komen zij tot dezelfde conclusies. Hij stelde dat het geen kwestie is van overreding via dwang, indoctrinatie of of beïnvloedingstechnieken uit de media bijvoorbeeld, maar louter een kwestie van elkaar begrijpen via het verstand. We strijden niet om het eigen gelijk, maar we begrijpen hetzelfde via de rede. Hij verwees dan naar Spinoza die de rede zag als de liefde. Hij vond dat een ontroerende gedachte dat miljoenen mensen dat met elkaar delen, ook al wonen ze aan de andere kant van de wereld. Etienne geloofde daarom dat als je maar genoeg tijd kreeg je iemand anders zou kunnen overtuigen louter op basis van de rede, omdat die universeel gedeeld wordt door iedereen.

Dit vond ik inspirerende wijze woorden van professor Etienne Vermeersch waarmee hij mij heeft kunnen overtuigen en mijn denken fundamenteel heeft kunnen doen veranderen.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.
"The more you know, the more you know you don't know" - Aristoteles

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 27 jan 2019 15:22

MaartenV schreef:
27 jan 2019 13:52
Hij stelde dat het geen kwestie is van overreding via dwang, indoctrinatie of of beïnvloedingstechnieken uit de media bijvoorbeeld, maar louter een kwestie van elkaar begrijpen via het verstand.
Mooi uitgelicht Maarten.
Dank voor het aandacht vestigen hierop.
Ook al zal het niet gemakkelijk zijn voor velen, zeker als het gevoel sterk van zich zal laten weten en ons allemaal verschillend en uniek maakt.
Maar dit moeten we goed in de gaten blijven houden om te allen tijde onderling toch verbinding te kunnen leggen en te houden.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 jan 2019 16:49

MaartenV schreef:
Dit vond ik inspirerende wijze woorden van professor Etienne Vermeersch waarmee hij mij heeft kunnen overtuigen en mijn denken fundamenteel heeft kunnen doen veranderen.
Inderdaad heel inspirerend. Bedankt voor deze bijdrage.
Born OK the first time

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 jan 2019 03:44

heeck schreef:
26 jan 2019 14:04
Wie toch wel even wil weten over wat voor soort iemand het gaat hier een link naar een herdenkings-artikel:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Obits/etie ... cepticus-/

met video-shots uit eerdere uitzendingen/intervieuws,

Roeland
Goed overzicht.
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 jan 2019 03:45

MaartenV schreef:

Ik geloof niet zo in loutere rede, maar vind het een mooie gedachte dat er mensen zijn die er wel in geloven. :)

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 28 jan 2019 04:40

Petra,
Met 'de rede' wordt bijvoorbeeld bedoeld: een wiskundig vraagstuk. Etienne Vermeersch gaf het voorbeeld van het wiskundig vraagstuk. Je aanvaardt het antwoord, niet op basis van de autoriteit van je leraar. Je aanvaardt het antwoord op basis van je verstand via de rede. Dat laatste is ware vrijheid. Het eerste is iets aannemen louter op basis van autoriteit en dat maakt je onvrij. Pas in het tweede geval, wanneer jullie elkaar begrijpen op basis van de rede en je daardoor tot hetzelde antwoord komt, ben je vrij.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 jan 2019 04:55

MaartenV schreef:
28 jan 2019 04:40
Petra,
Je aanvaardt het antwoord op basis van je verstand via de rede. Dat laatste is ware vrijheid.
Ja Maarten, ik begreep je wel hoor. :)
Ik denk echter dat mijn verstand niet in staat is om loutere rede toe te passen. (In strikte zin dan hè).
Daarom denk ik dat dat voor anderen ook best zou kunnen gelden. Maar dat weet ik niet zeker natuurlijk.

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 28 jan 2019 05:17

Maria schreef:Mooi uitgelicht Maarten.
Dank voor het aandacht vestigen hierop.
Rereformed schreef:Bedankt voor deze bijdrage.
graag gedaan.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 jan 2019 05:32

Petra schreef:
28 jan 2019 04:55
Ik denk echter dat mijn verstand niet in staat is om loutere rede toe te passen. (In strikte zin dan hè).
Daarom denk ik dat dat voor anderen ook best zou kunnen gelden. Maar dat weet ik niet zeker natuurlijk.
Dat is ook niet wat ik lees uit deze woorden.
MaartenV schreef:
Etienne geloofde daarom dat als je maar genoeg tijd kreeg je iemand anders zou kunnen overtuigen louter op basis van de rede, omdat die universeel gedeeld wordt door iedereen.
Niet één mens is louter rede.
Vermeersch was dat al helemaal niet volgens mij.
Daarvoor was hij mi. veel te bevlogen.
Maar hij wist maar al te goed dat je mensen niet met gevoelens zonder onderbouwing van de rede, kunt overtuigen.
Het is de rede die universeel is, als die niet wordt ingekleurd door gevoelens.

Plaats reactie