Wat schrijf jij aan bewustzijn toe?
Ook zonder dat ommetje zou ik met anderen kunnen communiceren. Ik zou ze zelfs wijs kunnen maken dat ik dat ommetje wel heb. Hoe kun jij dan vaststellen of ik wel of niet bewustzijn heb? Dat kun je niet. Maar dat zegt niks over het belang of nut ervan.
Het feit dat mensen zich bewust zijn van hun bewustzijn zegt m.i. al genoeg. Blijkbaar zijn beide belangrijk/nuttig geweest om te evolueren.
Dan moet het een doel dienen, denk ik. Maar welk doel?
Zeg nou dat mijn koffiemachine zich bewust staat te zijn. Misschien denkt het wel de prachtigste gedachten. Maar daar heeft het helemaal niks aan als het die gedachten niet kan kan delen met...
Maar wat als het wel die gedachten kan delen? Dat het tegen mij zegt 'ik heb nu niet zo'n zin in het maken van je koffie', of dat het de fijnste gedichten pruttelt. voor mij allemaal vervelend want ik wil koffie.
In principe heb ik dus alleen maar last van bewuste machines.
Zo bezien heeft het hebben van bewustzijn dus alleen maar zin voor de bewustzijnshebber zélf en dat alleen als die kan communiceren. (Maar dat is wat anders als bewustzijn nodig hebben óm te communiceren).
Als ik nou de enige op de wereld ben mét bewustzijn en alle andere mensen doen bewustloos gewoon wat ze 'moeten' doen, maakt dat voor mij wat uit?
Nou probeer ik me voor te stellen hoe de wereld eruit zou zien met allemaal mensen zonder bewustzijn... ze wonen, werken, leven, idd als automaten want ze voelen niks. Daar heb ik geen last van, eerder gemak.
Maar als bewustzijn vnl een last is waarom heeft het zich dan ontwikkeld?