Alles is geloof (wetenschap democratie . . .)

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Mullog
Ervaren pen

Re: Bijbelse groeicijfers.

Bericht door Mullog » 14 mei 2018 11:04

Storm schreef:
14 mei 2018 10:23
Nogmaals er zijn veel atheïsten met Bijbelkennis maar m.i zijn dat vaak ex gelovigen.
Ik denk dat je gelijk heb. En trek het je niet aan "no hard feelings" :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 14 mei 2018 20:45

Mcmadtasty schreef:
13 mei 2018 16:09
Waarom is het normaal? Ben je in staat te straffen zonder dat je een oordeel kent of het goed of slecht is?
Het is normaal want het staat toch duidelijk in de Bijbel. God straft de vrouwen nog steeds bij de bevalling sinds de zondeval. God doodde pasgeboren baby's bij de zondvloed. Dus als we dat voorbeeld overnemen kunnen we die kinderen rustig laten stikken.
Mcmadtasty schreef:
Wat gebeurd er en wat wil de je dat er gebeurd?
Ik wil een mening vormen op basis van de Bijbel. Of sterker nog ik probeer een mening over deze kwestie te krijgen op basis van wat we van de ideeën van God weten. En ik kom geen stap verder.
Mcmadtasty schreef:
Ik hecht niet zoveel waarde aan mijn oordeel, dat ik een ander daardoor zou moeten straffen.
Ik weet dat niet iedereen wil wat ik wil en op het moment dat een jij gaat opleggen mij te helpen met dat wat een jij wilt dit iets kan zijn wat een ik niet wil. Het enige wat is, is een enorm dilemma wat er beschreven wordt en waar geen 'advies' aan ontleend kan worden, echter wel een tekst waarin je als mens misschien de zelf kunt leren begrijpen.
Dat is wel wat te gemakkelijk. Je leeft in een democratie en bent daarbij tot op zekere hoogte mede verantwoordelijk voor het beleid dat de regering voert. Het sentiment in het land bepaalt mede wat de regering in een volgende kwestie zal gaan doen.
Mcmadtasty schreef:
Wat is een God? Voor mij is dat iets als het onbenoemde, iets dat geen naam heeft, niet specifiek te definiëren is, binnen het al wat is. Bijvoorbeeld: de ene keer kan ikzelf het zijn, de andere keer mijn omgeving en weer een andere keer is het de ander.
Prima, maar dat komt totaal niet overeen met de beschrijvingen in de Bijbel. Die kan dan de prullenbak in.

Ik denk dat er best wel betere boeken zijn om jezelf in te spiegelen. Ik denk zelfs dat dit het beroerdste is. Het is totaal onduidelijk, claimt een autoriteit die het niet kan bewijzen en suggereert dingen die absoluut in deze tijd niet meer kunnen. In bepaalde delen in de VS worden kinderen op school nog geslagen. Dat halen ze uit de Bijbel. Fijne spiegel.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 15 mei 2018 00:01

Bonjour schreef:
14 mei 2018 20:45
Mcmadtasty schreef:
Waarom is het normaal? Ben je in staat te straffen zonder dat je een oordeel kent of het goed of slecht is?
Het is normaal want het staat toch duidelijk in de Bijbel. God straft de vrouwen nog steeds bij de bevalling sinds de zondeval. God doodde pasgeboren baby's bij de zondvloed. Dus als we dat voorbeeld overnemen kunnen we die kinderen rustig laten stikken.
Mcmadtasty schreef:
Wat gebeurd er en wat wil de je dat er gebeurd?
Ik wil een mening vormen op basis van de Bijbel. Of sterker nog ik probeer een mening over deze kwestie te krijgen op basis van wat we van de ideeën van God weten. En ik kom geen stap verder.
Misschien ligt dat aan je interpretatie van wat de bijbel is. Alles wat je verteld is niet wat ik lees.
Ik lees een heel ander verhaal, maar dat is omdat ik iets anders geloof.
Mcmadtasty schreef:
Ik hecht niet zoveel waarde aan mijn oordeel, dat ik een ander daardoor zou moeten straffen.
Ik weet dat niet iedereen wil wat ik wil en op het moment dat een jij gaat opleggen mij te helpen met dat wat een jij wilt dit iets kan zijn wat een ik niet wil. Het enige wat is, is een enorm dilemma wat er beschreven wordt en waar geen 'advies' aan ontleend kan worden, echter wel een tekst waarin je als mens misschien de zelf kunt leren begrijpen.
Dat is wel wat te gemakkelijk. Je leeft in een democratie en bent daarbij tot op zekere hoogte mede verantwoordelijk voor het beleid dat de regering voert. Het sentiment in het land bepaalt mede wat de regering in een volgende kwestie zal gaan doen.
Ik leef in een wereld, ik leef niet in een democratie. Ik ben ook geen deel van de democratie, daar ik er niet voor gekozen heb. Wat een ander doet doet een ander, wat ik doe,doe ik. En dan kan het zijn dat ik iets anders doe dan een regering.
Mcmadtasty schreef:
Wat is een God? Voor mij is dat iets als het onbenoemde, iets dat geen naam heeft, niet specifiek te definiëren is, binnen het al wat is. Bijvoorbeeld: de ene keer kan ikzelf het zijn, de andere keer mijn omgeving en weer een andere keer is het de ander.
Prima, maar dat komt totaal niet overeen met de beschrijvingen in de Bijbel. Die kan dan de prullenbak in.
Dat is iets wat jij geloofd en daarom is dat dan zo voor jou, voor mij is dat anders.

Ik denk dat er best wel betere boeken zijn om jezelf in te spiegelen. Ik denk zelfs dat dit het beroerdste is. Het is totaal onduidelijk, claimt een autoriteit die het niet kan bewijzen en suggereert dingen die absoluut in deze tijd niet meer kunnen. In bepaalde delen in de VS worden kinderen op school nog geslagen. Dat halen ze uit de Bijbel. Fijne spiegel.
Dat halen ze uit de bijbel, omdat ze dat geloven. Op het moment dat ze iets anders geloven halen ze iets anders uit de bijbel.
Ik heb het idee dat je de spiegel ziet als een richtlijn, waarin de spiegel het beeld van je betere zelf laat zien, hoe je zou moeten zijn. Het spiegelt mij alleen maar hoe ik ben, hoe ik denk, wat ik geloof. En dat is niet het verhaal van een ander. het is ook niet aan jou om aan mijn verhaal waarheid te ontlenen, want jij gelooft iets anders. jij kunt alleen maar beweren 'het klopt niet'....voor jou...omdat het niet jouw verhaal is. en niet omdat jouw verhaal beter of slechter is, goed of fout is... het is anders....
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 mei 2018 14:05

Mcmadtasty schreef:
15 mei 2018 00:01
Ik lees een heel ander verhaal, maar dat is omdat ik iets anders geloof.
Jaren geleden zij Fons Jansen al: De bijbel is net als het spoorboekje, je kan er alle kanten mee op. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 15 mei 2018 15:28

Mcmadtasty schreef:
Ik leef in een wereld, ik leef niet in een democratie. Ik ben ook geen deel van de democratie, daar ik er niet voor gekozen heb. Wat een ander doet doet een ander, wat ik doe,doe ik. En dan kan het zijn dat ik iets anders doe dan een regering.
Onder de aanname dat je in Nederland vertoeft leef je wel degelijk in een democratie (je leeft ook in de wereld overigens, want daar is Nederland weer deel van :) ). Je maakt geen deel uit van deze democratie voor zover de democratie dat toestaat. Als je, net als ik, een loonslaaf bent dan heeft de democratie bepaald dat een deel van dat salaris wordt gebruikt voor zaken van algemeen nut (en met sommige van die bestemmingen ben ik het bijvoorbeeld niet eens, maar daar houdt men bar weinig rekening mee). Je betaald waarschijnlijk een ziektekostenverzekering. Het is democratisch afgesproken dat we dat met z'n allen doen. Je hele leven is doorspekt met allerlei democratisch gemaakte afspraken, ook als je van mening bent dat je niet in een democratie leeft.

Als je je te ver buiten de democratisch genomen afspraken begeeft dan wordt door de democratie daar corrigerend op gereageerd.

Als je gelooft dat het niet zo is dan hou je jezelf voor de gek. Als je wilt dat het anders is moet je ergens anders op de wereld gaan wonen, wat nog weleens een zoektocht zou kunnen zijn. .
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 15 mei 2018 16:58

Mullog schreef:
15 mei 2018 15:28
Mcmadtasty schreef:
Onder de aanname dat je in Nederland vertoeft leef je wel degelijk in een democratie (je leeft ook in de wereld overigens, want daar is Nederland weer deel van :) )
Vreemde religie.
Er is alleen maar een samenleving en een geloof hoe dat te doen.
Je maakt geen deel uit van deze democratie voor zover de democratie dat toestaat.
vreemde gedachte, een democratie is niets en kan niets toestaan. Het zijn slechts de mensen die erin geloven die dat doen. En wat ze zeggen is dat ik deel uitmaak van de democratie, tegen mijn wil in, alsof ik niet in staat zou zijn mijn eigen keuzes te maken.
Als je, net als ik, een loonslaaf bent dan heeft de democratie bepaald dat een deel van dat salaris wordt gebruikt voor zaken van algemeen nut (en met sommige van die bestemmingen ben ik het bijvoorbeeld niet eens, maar daar houdt men bar weinig rekening mee). Je betaald waarschijnlijk een ziektekostenverzekering.
nee, maak ik geen gebruik van en draag ik niet aan bij.
Het is democratisch afgesproken dat we dat met z'n allen doen.

Er is niets met mij afgesproken, dus heb ik geen afspraak. Wat we met zijn allen doen heet samenleven en heeft niets met democratie te maken. dat doen we ook zonder afspraken.
Je hele leven is doorspekt met allerlei democratisch gemaakte afspraken, ook als je van mening bent dat je niet in een democratie leeft.
menigeen die dat geloofd, echter ben ik daar niet gevoelig voor.
Ja er zijn allerlei wetten en regels die men mij voorhoudt en men voor mij wil laten gelden, echter doe ik dat wat ik moet doen, volgens mijn eigen regels. Daar waar de democratie doordrenkt is in mijn leven, is het als bedreiging voor mijn soevereiniteit.
Als je je te ver buiten de democratisch genomen afspraken begeeft dan wordt door de democratie daar corrigerend op gereageerd.
Niet door de democratie, door mensen die vinden dat zij voor mij kunnen bepalen.
Als je gelooft dat het niet zo is dan hou je jezelf voor de gek. Als je wilt dat het anders is moet je ergens anders op de wereld gaan wonen, wat nog weleens een zoektocht zou kunnen zijn. .
Dat zou ik kunnen doen, wanneer ik zou geloven dat een ander het voor het zeggen heeft.
Maar misschien dat je er eens over na kunt denken, waarom iemand zijn geboortestreek zou moeten verlaten . Alleen maar omdat jij iets anders wilt? Poeh hé, dan moet je toch wel belangrijk zijn dat je maar zo alles voor een ander kunt beslissen, dat je daar totaal geen rekening mee hoeft te houden.
Dat je het doet is een leugen, want het gaat tenslotte alleen maar om wat jij wilt. De afspraak die jij gemaakt hebt, over mijn rug.
Je zegt wij hebben die afspraak gemaakt, wat voor mij dus inhoudt, jullie.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 mei 2018 21:43

Mcmadtasty schreef:
15 mei 2018 16:58
De afspraak die jij gemaakt hebt, over mijn rug.
Je zegt wij hebben die afspraak gemaakt, wat voor mij dus inhoudt, jullie.
Goed dat niet iedereen er zo over denkt, het zou anarchie betekenen. Je rijdt ook nooit op een snelweg neem ik aan, rijdt door rood als het jouw uitkomt en wil ook niet in een polder wonen. Allemaal democratisch geregeld.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 15 mei 2018 21:51

Mcmadtasty schreef:
15 mei 2018 16:58
nee, maak ik geen gebruik van en draag ik niet aan bij.
Lulkoek. Ik meen me te herinneren dat er iets met een kind van je op school was. Dat betekent dat je kind naar school gaat (of ging) en dat betekent ook dat je op zijn minst gebruik maakt (of gemaakt heb) van faciliteiten die door onze maatschappij georganiseerd en bekostigd worden. Het feit dat je via internet op dit forum meedoet betekent hetzelfde.

De filosofie die je hier hanteert lijkt mij heel erg geinspireerd op Sapiens van Yuval Noah Harari. Niks mis mee maar zolang je bij wijze van spreke niet ergens in een zelfgemaakte plaggenhut geheel zelfvoorzienend op een of andere godverlaten hei woont zit je wel degelijk in deze maatschappij.

En dapper roepen dat je niet meebetaald aan ziektekosten en daar ook geen gebruik van maakt verandert doorgaans drastisch als gebroken ledematen, blindedarmontstekingen of ander, ernstiger, ongerief zich aankondigt. Ik kan dat alleen maar met een korreltje zout nemen.

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 15 mei 2018 22:37

Mullog schreef:
15 mei 2018 21:51

En dapper roepen dat je niet meebetaalt aan ziektekosten en daar ook geen gebruik van maakt verandert doorgaans drastisch als gebroken ledematen, blindedarmontstekingen of ander, ernstiger, ongerief zich aankondigt. Ik kan dat alleen maar met een korreltje zout nemen.
Niet alleen dat. De ziektekostenverzekering is niet iets vrijblijvends of iets dat je kunt kiezen of niet, maar verplicht. Indien je die niet betaalt ben je in overtreding en krijg je naast een incasso over de niet betaalde premie ook nog een boete er bovenop.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iet-betaal

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 16 mei 2018 09:39

het probleem dat ontstaat bij het geloof in een systeem waarin alles geclaimd wordt, is dat je niet meer kunt zien wat er buiten is. Democratie maakt deel uit van de samenleving , niet andersom. Op het moment dat het andersom zou zijn zouden er namelijk geen verschillende systemen kunnen samenleven. In samenleving heb ik met democratie te maken, zoals ik ook met het communisme te maken heb. Wat niet wil zeggen dat ik er deel van uitmaak. Ik maak deel uit van de samenleving. De gedachte dat democratie voor iedereen geld, maakt dat democratie zich opdringt aan alles wat zich buiten de democratie bevindt, omdat de illusie bestaat dat democratie de samenleving is. Een machine die alles en iedereen aan zich wil onderwerpen. Het is echter alleen maar denkbeeldig dat de samenleving dat de samenleving democratie is. Democratie is een individuele keuze. Samenleving kan alleen maar democratie zijn, wanneer een ieder voor democratie kiest. Het is niet mijn keuze, nooit geweest en zal het nooit zijn.
Met het geloof in democratisch recht (meerderheid bepaald) is de democratie tot stand gekomen. Dus eigenlijk voordat er sprake was van een democratie was er al een democratie, want je was namelijk gewoon een meerderheid nodig die dit kon bepalen. mensen die 'het spel' niet willen spelen, wordt opgelegd het spel te spelen door ze te laten kiezen. Wat je als individu doet is spelregels bepalen en die voor iedereen laten gelden.
Ik bepaal dus ook spelregels, waarin ik dat doe wat ik moet doen. Dat heeft niets met democratie te maken in die zin dat het niet democratisch is. dat spel hoef ik niet te spelen, omdat het de individuele keuze is welk spel ik ga spelen. In alles waarin democratisch bepaald is, bepaal ik niet mee en maak ik geen gebruik van "mijn stemrecht". Ik bepaal zelf. Ik bepaal zelf waar ik uit kan kiezen en laat mij niet beperken door de keuzemogelijkheden die anderen mij aandragen.

Het grappige is dat Democratie eigenlijk een letterlijke uitvoering is van wat erin de bijbel beschreven staat.
Dat God alles bepaald, dat er geboden zijn. Dat God bepaald wat juist en onjuist is, en zelfs dat het gerechtvaardigd is mensenoffers te vragen en er geoordeeld wordt over het eeuwige leven.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 16 mei 2018 11:24

Mcmadtasty schreef:
16 mei 2018 09:39
In samenleving heb ik met democratie te maken, zoals ik ook met het communisme te maken heb. Wat niet wil zeggen dat ik er deel van uitmaak. Ik maak deel uit van de samenleving.
In de samenleving heb je met tal van organisaties en systemen te maken. je hoeft geen communist te worden behalve wanneer het communisme staatsvorm is en jij eenvoudig geen keuze hebt, (zoals 75 jaar lang in de Sovjet-Unie het geval was) Het voordeel van een democratie is dat je wel een mogelijkheid hebt om van systeem te veranderen. Je kunt een mooi plan opperen waar niet alleen jij, maar ook een aantal medestanders zien dat het veel beter zou kunnen werken dan de democratie. Bij voldoende medestanders zou je de democratie kunnen vervangen door jouw bestuursvorm. Je maakt ook deel uit van de Monarchie. Bij voldoende medestanders zou je die monarchie zomaar kunnen vervangen door een republiek of een dictatuur.
Voor zover ik kan zien vinden veel Landgenoten de democratie, tot nu toe de best werkende bestuursvorm, en nemen zij de symbolische monarchie op de koop toe. Zou je een vorm voor ons kunnen formuleren waarin jij wel zou willen deelnemen? Zodat wij enig idee krijgen wat jij wel zou willen?
Samenleving kan alleen maar democratie zijn, wanneer een ieder voor democratie kiest. Het is niet mijn keuze, nooit geweest en zal het nooit zijn.
Nee, mijn vriend dat heet utopie. De gedachte dat iedereen het met elkaar eens zou zijn en dus voor een éénvormige bestuursvorm zou kiezen lijkt mij om kapot te gaan van verveling
Met het geloof in democratisch recht (meerderheid bepaald) is de democratie tot stand gekomen. Dus eigenlijk voordat er sprake was van een democratie was er al een democratie, want je was namelijk gewoon een meerderheid nodig die dit kon bepalen. mensen die 'het spel' niet willen spelen, wordt opgelegd het spel te spelen door ze te laten kiezen. Wat je als individu doet is spelregels bepalen en die voor iedereen laten gelden.
Dat is ook weer het aardige van de democratie. Een aantal jaren geleden is de kiesplicht afgeschaft. Met meerderheid van stemmen) terwijl je vroeger gestraft werd als je niet ging stemmen, hoef je dus nu niet te kiezen. Maar dan moet je ook verder niet miauwen als er beslissingen genomen worden die jou niet bevallen.
Ik bepaal dus ook spelregels, waarin ik dat doe wat ik moet doen.
Dat kan maar dan speel je geen gezelschapsspel maar patience...
Ik bepaal zelf waar ik uit kan kiezen en laat mij niet beperken door de keuzemogelijkheden die anderen mij aandragen.
Je kunt het maken van "Hands" wel als een beperking van de keuzemogelijkheden beschouwen, maar dan mag je niet meedoen met voetballen
Het grappige is dat Democratie eigenlijk een letterlijke uitvoering is van wat erin de bijbel beschreven staat.
Dat God alles bepaald, dat er geboden zijn. Dat God bepaald wat juist en onjuist is, en zelfs dat het gerechtvaardigd is mensenoffers te vragen en er geoordeeld wordt over het eeuwige leven.
Nee, mijn beste, dat heet theocratie. En ook daarin mag je geen veranderingen aanbrengen. Want dan maken ze je dood

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 16 mei 2018 12:04

Dan moet je wel in staatsvormen geloven of in koningen of in autoriteit. op het moment dat je er niet in geloofd is het er niet. Dan is het een soort sinterklaas feest, leuk voor de kinderen , maar niet echt.
problematisch dat eerste gebod................

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 16 mei 2018 12:07

Mcmadtasty schreef:
Natuurlijk. En dat komt omdat je hier de vrijheid hebt om dat te doen binnen de kaders zoals die in deze samenleving zijn afgesproken. Daar kun je het niet mee eens zijn maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet voor je gelden. Je ontkent dat categorisch. Maar op het moment dat je mensen om je heen hebt, vrouw, kinderen, familie, buren, vrienden, werk, een vereniging, maak je afspraken over hoe je met elkaar om gaat. Soms expliciet, soms impliciet maar altijd onder hoger liggende afspraken. De wijze waarop jij dat iedere keer ontkent vind ik niet van realiteitszin getuigen.
Mcmadtasty schreef:
Dit raakt kant noch wal. Bijbel en democratie hebben geen enkele relatie met elkaar. Geen van de belevenissen van de afstammelingen van Adam, via David naar Jezus heeft ook maar in de buurt van een democratische samenleving gewoond. Niet zoals wij die nu kennen, niet zoals de Grieken ermee begonnen. Geen van Gods geboden heeft een hoger doel dan een niet al te omvangrijk stamverband (100 tot 150 personen) sociaal te reguleren. Op basis van sec Gods wetten zou iedere samenleving groter dan genoemde in moord en doodslag zijn geëindigd.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 16 mei 2018 12:46

Mullog schreef:
16 mei 2018 12:07
Mcmadtasty schreef:
Natuurlijk. En dat komt omdat je hier de vrijheid hebt om dat te doen binnen de kaders zoals die in deze samenleving zijn afgesproken. Daar kun je het niet mee eens zijn maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet voor je gelden. Je ontkent dat categorisch. Maar op het moment dat je mensen om je heen hebt, vrouw, kinderen, familie, buren, vrienden, werk, een vereniging, maak je afspraken over hoe je met elkaar om gaat. Soms expliciet, soms impliciet maar altijd onder hoger liggende afspraken. De wijze waarop jij dat iedere keer ontkent vind ik niet van realiteitszin getuigen.
Jullie hebben van alles afgesproken wat je voor iedereen laat gelden. Jullie laten het gelden voor mij, dat betekent dat het voor jullie geldt dat het voor iedereen moet gelden. Ik ben geen deel van dat wij. Dat wat voor jullie geldt, specifieke afspraken geldt niet voor mij.
hoezeer jullie dat ook voor mij laten gelden.
Mcmadtasty schreef:
Dit raakt kant noch wal. Bijbel en democratie hebben geen enkele relatie met elkaar. Geen van de belevenissen van de afstammelingen van Adam, via David naar Jezus heeft ook maar in de buurt van een democratische samenleving gewoond. Niet zoals wij die nu kennen, niet zoals de Grieken ermee begonnen. Geen van Gods geboden heeft een hoger doel dan een niet al te omvangrijk stamverband (100 tot 150 personen) sociaal te reguleren. Op basis van sec Gods wetten zou iedere samenleving groter dan genoemde in moord en doodslag zijn geëindigd.
Klopt, democratie was toen nog niet bedacht. Maar toch wel toevallig dat daar ook een hoger doel is. En een stamverband, wat nu in tegenstelling van toen iets van 17.000.000 omvat. In plaats van Gods wetten, zijn er maar de eigen wetten bedacht, waarbij het net als bij god voor iedereen geldt.
Maar ja, dat kun je misschien alleen maar zien, wanneer je er in geloofd dat de bijbel het geloof spiegelt.
en als je dat niet geloofd, dan raakt het misschien kant noch wal.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 16 mei 2018 13:26

Mcmadtasty schreef:
16 mei 2018 12:46
Jullie hebben van alles afgesproken wat je voor iedereen laat gelden. Jullie laten het gelden voor mij, dat betekent dat het voor jullie geldt dat het voor iedereen moet gelden.
Ik heb allemaal het gevoel dat je niet begrijpt wat ik zeg (of dat niet wilt). Je leeft in deze samenleving en bent daarmee onderworpen aan de regels van deze samenleving. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, je mag er tegen zijn, je hoeft ze niet op jezelf van toepassing te vinden maar ze zijn er wel. Je kunt de regels ook nog eens verzinsels vinden die niet in werkelijkheid bestaan en waar je, in tegenstelling tot een baksteen op je pad, fysiek niet over kunt struikelen, maar dat maakt ze niet weg.

Als jij bijvoorbeeld vindt dat proletarisch winkelen voor jou is toegestaan, ga vooral je gang. Maar in geval je gepakt wordt bij het verlaten van de supermarkt zal de samenleving in het kader van afgesproken strafrecht daar acties op zetten. ook daar kun je het niet mee eens zijn maar dan wordt dat wel op een of andere manier afgedwongen, desnoods met geweld. En dan kun je het niet eens zijn met dat geweld maar wij hebben, ondanks dat jij je daar nooit over uitgesproken hebt of tegen bent, afgesproken dat de staat een geweldsmonopolie heeft en die zal dat dan uitoefenen ongeacht jou mening.

Dat is mijn enige punt en dat is wat ik bedoel met dat je in deze samenleving leeft.
Mcmadtasty schreef:
Klopt, democratie was toen nog niet bedacht. Maar toch wel toevallig dat daar ook een hoger doel is. ... In plaats van Gods wetten, zijn er maar de eigen wetten bedacht, waarbij het net als bij god voor iedereen geldt.
Maar ja, dat kun je misschien alleen maar zien, wanneer je er in geloofd dat de bijbel het geloof spiegelt.
en als je dat niet geloofd, dan raakt het misschien kant noch wal.
Je kunt bij alles wel redeneren dat iets een hoger doel dient, dat lijkt mij nauwelijks een argument voor vergelijking en als atheïst ben ik van mening dat Gods wetten net zo door mensen bedacht zijn als alle andere wetten. Dus je conclusie is terecht.

Plaats reactie