Is geluk een overlevingsmechanisme?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Is geluk een overlevingsmechanisme?

Bericht door Giovedico delle Fate » 10 mar 2018 14:42

Ik hoorde zojuist op radio 1 een flard van een gesprek tussen 'hij van Kelder' en een statisticus uit Brabant (zo verried zijn accent).
De statisticus besloot het gesprek met de uitspraak: "Geluk is een overlevingsmechanisme". Ik wist niet wat ik hoorde, want zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken.

Omdat die uitspaak voor mij een nieuw perspectief inhoudt, wil ik het hier graag in de groep gooien, zodat er alvast een degelijke discussie over ontstaat, welke mij hopelijk gaat helpen om mijn standpunt in te nemen.

Ergo: Is geluk volgens jullie een overlevingsmechanisme?

Maria
Site Admin

Re: Is geluk een overlevingsmechanisme?

Bericht door Maria » 10 mar 2018 14:58

Ik houd het op eerste gedachten impulsen.
Door bij succes in bedreigende situaties oplossing beloond te worden door geluksgevoel leer je wat belangrijk is om te overleven.
Door in een component van je leven je gelukkig te voelen, kun je andere soms levensbelangrijke punten, die moeilijk zijn, beter het hoofd bieden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 10 mar 2018 16:36

Vind het woord coping mechanisme beter.

Maar ben wel volledig akkoord met de stelling. En die gaat evengoed op voor (bij)geloof, kwakzalverij en al de rest dat de illusie van controle biedt.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 10 mar 2018 17:39

Maria schreef:
10 mar 2018 14:58
Ik houd het op eerste gedachten impulsen.
Door bij succes in bedreigende situaties oplossing beloond te worden door geluksgevoel leer je wat belangrijk is om te overleven.
Door in een component van je leven je gelukkig te voelen, kun je andere soms levensbelangrijke punten, die moeilijk zijn, beter het hoofd bieden.
Lieve Maria,
je gaat voor mij veel te snel. Wat zijn "eerste gedachte impulsen"? En wat is volgens jou "geluksgevoel"? En waar komen die "bedreigende situaties" vandaan?

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 10 mar 2018 17:42

pallieter schreef:
10 mar 2018 16:36
Vind het woord coping mechanisme beter.

Maar ben wel volledig akkoord met de stelling. En die gaat evengoed op voor (bij)geloof, kwakzalverij en al de rest dat de illusie van controle biedt.
Ik wil graag goed begrijpen wat je schrijft. Bedoel je met "coping mechanisme" hetzelfde als het Engelse "coping strategy"?

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 10 mar 2018 17:57

"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 10 mar 2018 18:06

Ha, jij bent van de korte antwoorden :wink:
Wat ik natuurlijk heel graag wil weten is wat jouw argumenten zijn om "volledig akkoord" te gaan met de stelling (of eigenlijk: de vraag): Is geluk een overlevingsmechanisme?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 10 mar 2018 19:34

Giovedico delle Fate schreef:
10 mar 2018 17:39
Lieve Maria,
je gaat voor mij veel te snel.
- Wat zijn "eerste gedachte impulsen"?
- En wat is volgens jou "geluksgevoel"?
- En waar komen die "bedreigende situaties" vandaan?
:D
Dat is een opmerking en zijn drie vragen op een rij.
- Mijn eerste gedachten als een reflex reactie op jouw vraag, zonder daar verder over nagedacht te hebben.
- Misschien kan ik daar een beter antwoord op geven, als jij een definitie kunt geven van wat jij verstaat onder "geluk".
Jij begint immers met dit woord te noemen.
Neem me niet kwalijk, als ik voorlopig het antwoord op jouw vraag schuldig blijf, daar mij voorlopig duidelijk lijkt wat daarmee wordt bedoeld, ook door mij.
- Teveel om op te noemen. Dat kan fysiek van alles zijn wat mijn leven bedreigt, mijn leefomgeving en mijn naasten. Psychisch? Dito en vul zelf maar in.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 mar 2018 04:24

Ik denk bij het woord 'geluk' aan Epicurus. Die persoonlijk geluk als hoogste goed zag.

Nou husselde hij genot en geluk door elkaar heen, ze wisten in die tijd natuurlijk ook nog niet dat daar twee verschillende chemische processen aan ten grondslag liggen.

Bij geluk denk ik dus aan endorfines die een geluksgevoel geven, en aan de aanwezigheid van geluksgevoelens en afwezigheid van nare gevoelens.

En omdat we simpelweg nu eenmaal verschillen in waar we geluk in vinden....

Is mijn gedachte dat eenieder persoonlijk verantwoordelijk is of mag worden geacht te zijn, om zijn/haar persoonlijk geluk na te streven.
Hence; ik ben niet verantwoordelijk voor het persoonlijke geluk van anderen en zij niet voor mij.

Gezien je vraag. Vraag ik me af of ik zonder het hebben van geluksgevoelens zou kunnen overleven?
Ik denk het niet.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 mar 2018 05:21

Epicurus bedoelde - zover ik weet - niet "genot"als hij van "geluk" sprak. Dat deden anderen die hem niet begrepen. Al onze gevoelens hebben waarschijnlijk van origine overlevingswaarde, aangezien ze ons er toe brengen bepaalde zaken te vermijden dan wel juist op te zoeken. Als de epicuristen al wat fout deden, dan was het dat ze "geluk" te rationeel benaderden. Het is een emotie en werkt alleen als het een emotie blijft.
Ik wens u alle goeds

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 12 mar 2018 10:40

10 mar 2018 14:42

Ergo: Is geluk volgens jullie een overlevingsmechanisme?
Voordat we kunnen beslissen of geluk een overlevingsmechanisme is, moeten we wel wat meer informatie omtrent beide hebben.

Zoals hier in de discussie wordt aangekaart is geluk voor sommigen een copingmechanisme. Dit wil zeggen dat geluk een manier is om met stress om te gaan. Al lijkt het mij meer dat het streven naar geluk kan worden gezien als een copingmechanisme. Ik kom hierbij volgens de volgende uitleg:

Onderzoek naar coping
Een medische toepassing die hier direct toepassing op heeft is het toedienen van morfine: doordat mensen met een effectieve copingstrategie minder snel pijn als onacceptabel ervaren hoeft er minder morfine te worden toegediend bij een operatie. Dus door het toedienen van "geluk" wordt de acceptatiegrens van pijn (Stress) verhoogt.

Daarnaast wordt geluk gezien als emotie. Deze komt dan voort uit de basisemotie vreugde (Heeft geen grote behoefte om de omstandigheden te wijzigenen) kan dan tegenover verdriet worden geplaatst. Emoties zijn opzich een heel interessant onderwerp. Volgens de evolutietheorie hebben emoties (Ik quote:)

Een belangrijke functie in het overleven van de soort in een bepaalde omgeving. Zo kan in een fysieke omgeving angst dienen om gevaar te vermijden (vluchtreactie), en woede dienen om een vijand uit te schakelen (vechtreactie).

Dit zou kunnen leiden tot het aannemen dat geluk idd een overlevingsmechanisme is. Echter ikzelf zie alleen de negatieve emoties als overlevingsmechanisme. Ik zie de positieve als 'motivatiemechanisme' Hierbij gaat het direct om intrinsieke motivatie, waarbij:

Intrinsieke motivatie
Deze handelt niet om een externe beloning te bemachtigen of een straf te ontkomen, maar vanwege de intrinsieke waarde van de activiteit op het moment zelf of voor het behalen van een doel in de toekomst.

Geluk (Vreugde) is een intrinsieke motivatie die aanzet tot het verdedigen en uitbreiden van een situatie die gunstig is voor het overleven.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 12 mar 2018 11:00

10 mar 2018 18:06

Ha, jij bent van de korte antwoorden :wink:
Wat ik natuurlijk heel graag wil weten is wat jouw argumenten zijn om "volledig akkoord" te gaan met de stelling (of eigenlijk: de vraag): Is geluk een overlevingsmechanisme?
Was een, zoals we in België zeggen, een antwoord tussen de soep en de patatten.

Wat ik bedoel is dat geluk (of geen geluk) ons lang de ene kant de mogelijk geeft om een illusie van controle over het toeval te krijgen, maar ook kunnen we dit gebruiken om onze eigen verantwoordelijkheid te minimaliseren.

Bij zaken die grotendeels van het toeval afhangen gaan er vaak vanuit dat we geluk gaan hebben. Over ernstige ziektes of ongevallen denken we niet graag en gebruiken concepten zoals geluk en pech om die zaken een plaats te geven in het leven, zowel bij onszelf (daar willen we geluk) als bij anderen (die hadden pech).

Langs de andere kant zijn concepten zoals geluk en pech ook heel interessant om zowel de eigen verantwoordelijkheid te minimaliseren als de prestaties van anderen evenzeer te minimaliseren. Bij onvoldoende studeren hebben we pech, een rijke buur heeft dan weer geluk.

Coping dus.

zennie
Forum fan

Bericht door zennie » 12 mar 2018 19:33

Een ja en nee....

Het is hoe een mens voor zichzelf geluk definieert,

Neem bijvoorbeeld een zelfmoord terrorist, het naar het paradijs toewerken, respect krijgen van zijn mededaders de wetenschap dat bijvoorbeeld zijn familie respect krijgt na zijn dood, een beloning in de hemel zijn uiteindelijk zijn definities van een zeker geluk. Maar hij weet dat het tot zijn dood lijd. Het eeuwig leven dat hij voor ogen heeft ontkrachtigt misschien het argument dat ik heb, hij streeft naar eeuwig leven door een tijdelijk leven van zichzelf te beëindigen. Geheel behavioristisch bekeken kunnen we niet ontkennen dat hij als organisme gelukkig is met streven naar zijn dood.

Het argument dat hij in zijn gedachten een eeuwig leven verwerft door zijn leven voortijdig te beëindigen ondersteund dan ook weer waarom het perspectief van een mens bepaalt of geluk wel degelijk een overlevings strategie is.

Dat geld misschien ook voor alcoholisten, drugsverslaafden, dare devils.....

Dan gaat ook meespelen, met welk perspectief kijk ik naar deze mensen waarop ik denk dat geluk misschien niet een overlevings strategie is.

Ik kies voor coping strategie, veel coping strategiën hebben de eigenschap negatieve afzwaaiers te kunnen veroorzaken en kunnen soms leiden tot ernstige psychologische problemen met ernstige gevolgen.

Het hebben van lichamelijk pijn is makkelijker te herleiden tot een overlevings midddel/strategie, maar bijvoorbeeld een mentaal verdringen is iets wat we gelukkig kunnen doen maar kan soms tot ernstige problemen leiden. Toch ben ik blij dat als ik zelfonderzoek doet toch in staat ben zaken te verdringen.....
We zijn onze herrinneringen

Petra
Banned

Bericht door Petra » 13 mar 2018 02:52

Er is toch een verschil tussen iets geluk of pech noemen en het hebben van geluksgevoelens.
Volgens mij is coping strategie het geluk/pech bestempelen van situaties.
En is het voelen van de emotie; het geluksgevoel. Wat niet afhankelijk hoeft te zijn van een geluk of pech situatie.
Bv. Je kunt je heel gelukkig voelen als je schildert, zelfs als je het niet goed kan. Gewoon omdat het prettig is om te doen. En ook als je daar geen geluk of pech bij ondervindt maar gewoon doet wat je doet; schilderen.

Dus ik vraag me af in welke zin dat in de topic vraag bedoeld werd?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 13 mar 2018 09:52

Petra schreef:
13 mar 2018 02:52
Er is toch een verschil tussen iets geluk of pech noemen en het hebben van geluksgevoelens.
Volgens mij is coping strategie het geluk/pech bestempelen van situaties.
En is het voelen van de emotie; het geluksgevoel. Wat niet afhankelijk hoeft te zijn van een geluk of pech situatie.
Bv. Je kunt je heel gelukkig voelen als je schildert, zelfs als je het niet goed kan. Gewoon omdat het prettig is om te doen. En ook als je daar geen geluk of pech bij ondervindt maar gewoon doet wat je doet; schilderen.

Dus ik vraag me af in welke zin dat in de topic vraag bedoeld werd?
Goeie vraag. Het was zonder meer bedoeld in de betekenis van de emotie.

Plaats reactie