Goede en slechte evolutie

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

De Encyclopedist
Ervaren pen

Re: Goede en slechte evolutie

Bericht door De Encyclopedist » 12 jun 2017 19:32

Mullog schreef:Hazenlippen zijn doorgaans goed te behandelen en je ziet dan ook dat naarmate de medische zorg in een land beter is het aantal hazenlippen stijgen om de doodsimpele reden dat een hazenlip nog steeds erfelijk wordt doorgegeven maar de drempel tegen voortplanting er niet meer is vanwege de behandeling.

Of we het hier dan over "kreukkelaars" hebben laat ik mij niet over uit :oops:
Dat valt denk ik wel vee. :shock:

Klaarblijkelijk is cultuur (niet alleen geneeskunde, maar ook uitvindingen als brilletjes) in staat de gevolgen van zulke erfelijke kwalen zover te reduceren dat ze minder selectiedruk uitoefenen. Wie dat als slecht benoemt geeft zijn oordeel over de betrokken kwaal en zegt niet iets objectiefs over evolutie.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Iksnaphetniet
Forum fan

Bericht door Iksnaphetniet » 12 jun 2017 20:01

De Encyclopedist schreef:
Mullog schreef:Hazenlippen zijn doorgaans goed te behandelen en je ziet dan ook dat naarmate de medische zorg in een land beter is het aantal hazenlippen stijgen om de doodsimpele reden dat een hazenlip nog steeds erfelijk wordt doorgegeven maar de drempel tegen voortplanting er niet meer is vanwege de behandeling.

Of we het hier dan over "kreukkelaars" hebben laat ik mij niet over uit :oops:
Dat valt denk ik wel vee. :shock:

Klaarblijkelijk is cultuur (niet alleen geneeskunde, maar ook uitvindingen als brilletjes) in staat de gevolgen van zulke erfelijke kwalen zover te reduceren dat ze minder selectiedruk uitoefenen. Wie dat als slecht benoemt geeft zijn oordeel over de betrokken kwaal en zegt niet iets objectiefs over evolutie.
Sterker nog, het dragen van een bril kan als aantrekkelijk worden beschouwd, of als intellectueel. Slechte ogen helpen dan indirect mee aan de voortzetting van deze genen. :lol:

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 13 jun 2017 00:19

Afbeelding
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 14 jun 2017 08:54

Die lijkt verdacht veel op professor Michael Mann. :lol:

Afbeelding
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 14 jun 2017 13:47

Boerenverstand schreef:
Bedankt voor extra informatie. Alle handelen heeft invloed op de genenpool. We spreken elkaar ook niet tegen, denk en hoop ik. We wijzen slechts naar een andere schaal. Het frustrerende is dat ik het niet kan observeren op de (tijd)schaal die ik zou willen. De aanwijzingen die jij hier toont, zijn wel vastgesteld.
Je plaatst de kennis en kunde van de mens buiten de genenpool. Wat is de reden dat het handelen van de mens geen onderdeel meer zou uitmaken van het algehele evolutionaire proces?
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 14 jun 2017 13:49

Doppelgänger schreef:Die lijkt verdacht veel op professor Michael Mann. :lol:

Alleen volgens het bovenstaande plaatje zou deze dus een vrachtwagenchauffeur moeten zijn.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 14 jun 2017 14:44

Jan van Lennip schreef:
Boerenverstand schreef: Bedankt voor extra informatie. Alle handelen heeft invloed op de genenpool. We spreken elkaar ook niet tegen, denk en hoop ik. We wijzen slechts naar een andere schaal. Het frustrerende is dat ik het niet kan observeren op de (tijd)schaal die ik zou willen. De aanwijzingen die jij hier toont, zijn wel vastgesteld.
Je plaatst de kennis en kunde van de mens buiten de genenpool. Wat is de reden dat het handelen van de mens geen onderdeel meer zou uitmaken van het algehele evolutionaire proces?
Waar doe ik dat? Volgens mij heb ik wat anders beweerd: "Alle handelen heeft invloed op de genenpool" Dus Kennis en kunde doen ook mee. Volgens mij heb ik juist daarover nog extra uitgeweid in het berichtje daarvoor:
Boerenverstand schreef: Dit is een klein onderdeeltje van een complex geheel. Sociale omstandigheden, mogelijkheden voor onderwijs (kortom welvaart) hebben invloed op de mensen en de omgeving en daarmee invloed op de genen die worden doorgegeven of die niet worden doorgegeven. Dus wij als mens veranderen onze omgeving, maar die verandering van de omgeving heeft ook weer invloed op de mens en zijn voortplanting. Uiteindelijk kan je na zeer lange tijd pas vaststellen wat dit doet met de menselijke soort en haar genenpool.
Ik begrijp jouw opmerking/vraag dan ook niet helemaal.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 14 jun 2017 16:07

Uit het vorige topic.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
Erik schreef:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Evolutie werkt niet meer zo goed omdat we kreukkelaars zich laten voortplanten.
Is Stephen Hawking een kreukelaar? :evil:
Yep, lichamelijk tenminste.
Hadden "we" Stephen Hawking er van moeten weerhouden zijn genen door te geven?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 jun 2017 16:25

Erik schreef: Hadden "we" Stephen Hawking er van moeten weerhouden zijn genen door te geven?
Nee, hij heeft drie kinderen, zover ik weet gezond (maar niet briljant). ALS is slechts in 5-10% van de gevallen genetisch.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 jun 2017 17:51

Jan van Lennip schreef:
Doppelgänger schreef:Die lijkt verdacht veel op professor Michael Mann. :lol:

Alleen volgens het bovenstaande plaatje zou deze dus een vrachtwagenchauffeur moeten zijn.
Ik moest aan Matt Dillahunty denken:
AfbeeldingAfbeelding
Ook zonder bril vind ik hem intelligent genoeg. Tenminste, wat bijbelkennis en retoriek betreft.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 14 jun 2017 19:57

Boerenverstand schreef:
Ik doelde op de topicstarter:

"Evolutie werkt niet meer zo goed omdat we kreukkelaars zich laten voortplanten."

Iksnaphetniet
Forum fan

Bericht door Iksnaphetniet » 16 jun 2017 14:34

Jan van Lennip schreef:
Boerenverstand schreef:
Ik doelde op de topicstarter:

"Evolutie werkt niet meer zo goed omdat we kreukkelaars zich laten voortplanten."
Volgens mij is het wel duidelijk allemaal, evolutie kan klaarblijkelijk niet goed of slecht werken. Alleen de uitkomsten van evolutie kunnen daar een waardeoordeel over hebben.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 16 jun 2017 14:52

Iksnaphetniet schreef:
Volgens mij is het wel duidelijk allemaal, evolutie kan klaarblijkelijk niet goed of slecht werken. Alleen de uitkomsten van evolutie kunnen daar een waardeoordeel over hebben.
Voor mij is het ook duidelijk: dit topic kan op slot. :lol:

Plaats reactie