Cognitieve dissonantie

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Cognitieve dissonantie

Bericht door Rereformed » 21 mei 2017 18:55

axxyanus schreef:Dus jij kan alleen aan dit soort mensen denken bij het woord gelovige? Is een deïst dan geen gelovige?
Inderdaad, dat is wat voor mij een gelovige is.

Een Deïst ben ik nooit tegengekomen. Dat is iets van de 18e eeuw.
Je komt wel mensen tegen die speculeren dat er een mogelijkheid is dat misschien zus of zo... wat ze dan god noemen. Dat is spelen met gedachten, iets heel anders dan geloven. Een religieus gelovige is iemand die aan irrationaliteit doet.
Born OK the first time

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 21 mei 2017 19:05

Rereformed schreef:
axxyanus schreef:Dus jij kan alleen aan dit soort mensen denken bij het woord gelovige? Is een deïst dan geen gelovige?
Inderdaad, dat is wat voor mij een gelovige is.

Een Deïst ben ik nooit tegengekomen. Dat is iets van de 18e eeuw.
Je komt wel mensen tegen die speculeren dat er een mogelijkheid is dat misschien zus of zo... wat ze dan god noemen. Dat is spelen met gedachten, iets heel anders dan geloven. Een religieus gelovige is iemand die aan irrationaliteit doet.
Tja als lijden aan CD, blijkbaar deel uitmaakt van wat een gelovige is volgens jou, dan valt er voor de rest niet veel meer te zeggen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 mei 2017 19:15

axxyanus schreef:Tja als lijden aan CD, blijkbaar deel uitmaakt van wat een gelovige is volgens jou, dan valt er voor de rest niet veel meer te zeggen.
Dat klopt, alles is helder wanneer je je definities maar helder uiteenzet. :D
Born OK the first time

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 24 mei 2017 15:27

Een prachtige column van Maarten Boudry, die ook is verschenen in een dagblad bij onze zuiderburen.
Zou hem in verschillende (eerdere) topics kunnen plaatsen: Hel, We zijn onze hersenen, theologie, Absolute Moraal, ET, ID, Creationisme, etc. Het hangt gewoon in de lucht deze onderwerpen...
Toch maar in deze omdat zo mooi wordt ingegaan op dissonantie..... :wink: Lezen!

https://maartenboudry.blogspot.nl/2017/ ... e-hel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maarten Boudry schreef: Sindsdien heb ik talloze gesprekken gevoerd met moslims over de hel, met wildvreemde taxichauffeurs, met lokale moslims op vakantie in Egypte, of met de woordvoerder van een Gentse moskee. Mijn liberale moslimvrienden breng ik in verlegenheid met twee eenvoudige vragen: 1) Bestaat de hel? 2) Ga ik er volgens jou naartoe, wetende dat ik een overtuigde atheïst ben en de hele Koran heb gelezen, maar het boek niettemin compleet verwerp?

In hun kronkelige antwoorden proberen ze twee tegenstrijdige zaken met elkaar te verzoenen, die een geweldige dissonantie veroorzaken. Aan de ene kant weten ze dat het bestaan van de hel als bestraffing voor ongelovigen en zondaars een centrale stelling is in de Koran, het boek waaraan ze lippendienst bewijzen als het woord van God. Aan de andere kant verzet hun geweten zich tegen het idee dat onschuldige personen voor eeuwig gefolterd zouden worden omwille van een thought crime, nota bene door iemand die zich als barmhartig laat voorstaan.

Die morele verlegenheid is begrijpelijk. Indien er een categorie in het Guinness Book of Records zou bestaan voor ‘het meest weerzinwekkende idee dat iemand ooit heeft bedacht’, dan zou die onderscheiding met vlag en wimpel naar de hel gaan. Mijn moslimvrienden hoeven zich overigens niet schuldig te voelen: hun profeet heeft het idee van de hel niet zelf bedacht. De islam heeft de eeuwige vlammenzee van de hel min of meer integraal uit het christendom geïmporteerd, en de sadistische beschrijvingen in de Bijbel en de Koran zijn aan elkaar gewaagd.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Plaats reactie