Cognitieve dissonantie

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Cognitieve dissonantie

Bericht door dikkemick » 13 mei 2017 12:42

Een steentje bijdragen aan het milieu om de wereld in goede staat achter te laten mocht je ooit de wereld verlaten, of een uur onder de douche staan omdat dat eigenlijk wel heel lekker is? Sparen, of toch die mooie schoenen? Stappen of studeren? Genieten van je sigaretje(s) en dan maar een paar jaartjes korter leven?

Iedereen herkent ze wel: die eindeloze dilemma’s. Niemand houdt ervan en je probeert ze zo snel mogelijk op te lossen.

http://www.psyblog.nl/2011/12/19/keuzes ... ssonantie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij cognitieve dissonantie (CD) moet ik altijd aan godsgeloof (en/of roken) denken. Ook nu weer in het "jongeren-pastoraat"-topic is dit het eerste dat me te binnen schiet. Krampachtig vast blijven houden aan overtuigingen waarvan je (denk ik) diep van binnen weet dat ze (hoogstwaarschijnlijk) incorrect zijn.

Toch zijn er meer vormen van CD en misschien maken we ons er (onbewust?) wel allemaal "schuldig" aan. De voorbeelden hierboven spreken wat mij betreft boekdelen. Je kunt ze eindeloos aanvullen met eigen voorbeelden uit je eigen leven.

(Ook zijn er trucs om dit fenomeen te benutten: https://www.verkopersonline.nl/artikel/ ... mgaan.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
En die zijn ons wel bekend denk ik. Het gesprek met de verkoper of manager. Zij die geleerd hebben jouw gedachten te manipuleren.
Maar mijn vraag is: Hoe herkennen we dit gedrag bij onszelf (die geest-spagaat) in het dagelijks leven? Sommige vormen van CD zijn zo hardnekkig (en dan val ik toch weer terug op het voorbeeld van religie) dat ze vrijwel niet te doorbreken zijn en andere vormen herkennen we misschien niet eens (of willen we niet herkennen...). Een interessant psychologisch fenomeen waar we allemaal mee te maken hebben. Niet per definitie een negatieve (psychologische) toestand (zelfbescherming?) denk ik dan. Maar misschien wel onwenselijk omdat je jezelf in het ootje neemt.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Re: Cognitieve dissonantie

Bericht door axxyanus » 13 mei 2017 15:38

dikkemick schreef:Toch zijn er meer vormen van CD en misschien maken we ons er (onbewust?) wel allemaal "schuldig" aan. De voorbeelden hierboven spreken wat mij betreft boekdelen. Je kunt ze eindeloos aanvullen met eigen voorbeelden uit je eigen leven.
Maak van die misschien maar een hoogst waarschijnlijk.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 13 mei 2017 15:44

axxyanus schreef:
dikkemick schreef:Toch zijn er meer vormen van CD en misschien maken we ons er (onbewust?) wel allemaal "schuldig" aan. De voorbeelden hierboven spreken wat mij betreft boekdelen. Je kunt ze eindeloos aanvullen met eigen voorbeelden uit je eigen leven.
Maar als we onszelf niet goed doorhebben, hoe kunnen we gelovigen dan op de vingers tikken dat ze aan CD lijden? Is het dan niet de lamme die de blinde adviseert?
Philip K. Dick

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 13 mei 2017 16:14

axxyanus schreef:
Behalve jij dan toch?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 13 mei 2017 19:54

CD is hét stempel dat je op alle uitlatingen kunt plakken die beginnen met : "Maar mijn god is anders, die .... etc". En dat zijn er hééél veel.
Het is de het aanpassen van het bestaande godsbeeld omdat dit niet meer verenigbaar is met andere zaken.
Een hele bekende is het loslaten van het idee dat de aarde 6000 jaar oud is, iets wat je met de huidige kennis van zaken niet meer serieus kunt nemen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 13 mei 2017 22:27

Erik schreef:
axxyanus schreef:
Behalve jij dan toch?!
Dat zou mij ten zeerste verwonderen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 13 mei 2017 23:02

dikkemick schreef:
axxyanus schreef:
Maar als we onszelf niet goed doorhebben, hoe kunnen we gelovigen dan op de vingers tikken dat ze aan CD lijden? Is het dan niet de lamme die de blinde adviseert?
Waarom zouden we hoe dan ook iemand op de vingers tikken dat ze aan CD lijden? Zelfs in het zuiver hypothetische geval dat we onszelf wel goed zouden doorhebben, moeten ons nog altijd de vraag stellen of iemand op de vingers tikken dat ze aan CD lijden een positieve bijdrage zal leveren om hen tot enig inzicht te brengen. Dat laatste betwijfel ik ten sterkste. Ik begrijp de verleiding om het te doen maar IMO is dat dus contraproductief. De kans is redelijk dat die ander CD meent te herkennen bij jou en dat je dan een reactie krijgt die er op neerkomt dat je beter eens in de spiegel kijkt. Daar ben je dus niets mee opgeschoten.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 mei 2017 05:10

axxyanus schreef:Waarom zouden we hoe dan ook iemand op de vingers tikken dat ze aan CD lijden?
Eenvoudig omdat het onderwerp van gesprek vaak de juistheid of onjuistheid van een zienswijze is. Wanneer er van CD sprake is dan wordt een zienswijze dus met met vergezochte argumenten of nepargumenten tegen beter weten in volgehouden.
Zelfs in het zuiver hypothetische geval dat we onszelf wel goed zouden doorhebben, moeten ons nog altijd de vraag stellen of iemand op de vingers tikken dat ze aan CD lijden een positieve bijdrage zal leveren om hen tot enig inzicht te brengen. Dat laatste betwijfel ik ten sterkste.
Waarom betwijfel je het dat iemand een dieper inzicht zou kunnen krijgen betreffende zijn drijfveren? Het klopt dat enkel je realiseren dat er sprake is van CD niet gelijk staat aan de oplossing voor een dilemma, maar in ieder geval doet het iemand dan inzien dat zijn/haar verdediging van iets niet berust op redelijkheid van de argumenten waaraan deze persoon al zijn tijd verspilt, maar op diepere psychische behoeften.
Ik begrijp de verleiding om het te doen maar IMO is dat dus contraproductief. De kans is redelijk dat die ander CD meent te herkennen bij jou en dat je dan een reactie krijgt die er op neerkomt dat je beter eens in de spiegel kijkt. Daar ben je dus niets mee opgeschoten.
Dat is echt onzin. Ten eerste moet die ander het gesprek dan op een ander onderwerp laten overgaan, hetgeen geen pas heeft, en ten tweede is het beside the point, aangezien niemand beweert immuun voor CD te zijn. Integendeel, het is zo menselijk dat ieder mens er aan ten prooi valt.

Het hele punt van CD is dat de persoon in kwestie zich er niet bewust van is, terwijl het voor een buitenstaander zeer gemakkelijk op te merken is. Het is dus zeer normaal dat een ander dan daar op wijst. Zie bijvoorbeeld hier.

Je bewust worden van CD in je eigen leven is een enorme stap waarmee je zelfinzicht vermeerdert oftewel wijzer wordt.

Overigens is het altijd een bewonderenswaardige stap wanneer gelovigen op dit forum komen en zich dus vrijwillig onderwerpen aan een vloedgolf van tegensprekende informatie. Aangezien dat CD verhoogt, dus psychische benauwdheid verhoogt, is de natuurlijke reaktie zoiets te vermijden. Stel je je aan de confrontatie bloot dan word je gedwongen steeds meer harmonisaties te verzinnen waardoor de psychische spanning tot rust kan komen, een moeizame, vaak onmogelijk toeschijnende zaak, of men ziet uiteindelijk de psychische spanning tot een hoogtepunt oplopen waarna er een ommekeer in het denken plaats vindt.
Born OK the first time

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 14 mei 2017 09:46

Rereformed schreef:
Zelfs in het zuiver hypothetische geval dat we onszelf wel goed zouden doorhebben, moeten ons nog altijd de vraag stellen of iemand op de vingers tikken dat ze aan CD lijden een positieve bijdrage zal leveren om hen tot enig inzicht te brengen. Dat laatste betwijfel ik ten sterkste.
Waarom betwijfel je het dat iemand een dieper inzicht zou kunnen krijgen betreffende zijn drijfveren? Het klopt dat enkel je realiseren dat er sprake is van CD niet gelijk staat aan de oplossing voor een dilemma, maar in ieder geval doet het je dan inzien dat je verdediging van iets niet berust op redelijkheid van de argumenten waaraan je al je tijd verspilt, maar op diepere psychische behoeften.
Ik betwijfel dat iemand zich realiseert aan CD te lijden, enkel omdat de ander hem op de vingers getikt heeft wegens CD. Ik betwijfel niet dat iemand een beter inzicht kan krijgen betreffende zijn drijfveren. Ik betwijfel dat iemand op de vingers tikken wegens CD daarin helpt.

Mijn persoonlijk oordeel is trouwens dat in ongeveer de helft van de gevallen, het de persoon is die de ander op de vingers tikt in werkelijkheid de persoon is met CD. Want dat is natuurlijk ook wat CD doet, je lijkt het in anderen te zien waar je het zelf hebt.
Rereformed schreef:
Ik begrijp de verleiding om het te doen maar IMO is dat dus contraproductief. De kans is redelijk dat die ander CD meent te herkennen bij jou en dat je dan een reactie krijgt die er op neerkomt dat je beter eens in de spiegel kijkt. Daar ben je dus niets mee opgeschoten.
Dat is echt onzin. Ten eerste moet die ander het gesprek dan op een ander onderwerp laten overgaan, hetgeen geen pas heeft, en ten tweede is het beside the point, aangezien niemand beweert immuun voor CD te zijn. Integendeel, het is zo menselijk dat ieder mens er aan ten prooi valt.
Je moet het natuurlijk wel in context bekijken. Als mensen elkaar op de vingers tikken wegens CD bij de ander, dan bedoelen ze specifiek betreffende het onderwerp dat op dat moment besproken wordt. Dus waar je dan uiteindelijk mee zit zijn twee mensen die de ander op de vingers getikt hebben wegens een vermeend CD betreffende het onderwerp.
Rereformed schreef:Het hele punt van CD is dat de persoon in kwestie zich er niet bewust van is, terwijl het voor een buitenstaander zeer gemakkelijk op te merken is. Het is dus zeer normaal dat een ander dan daar op wijst. Zie bijvoorbeeld hier.

Je bewust worden van CD in je eigen leven is een enorme stap waarmee je zelfinzicht vermeerdert oftewel wijzer wordt.
Heb je zelfs maar anekdotisch bewijs, dat iemand op de vingers tikken wegens diens vermeende CD tot enige bewustvorming op dat vlak heeft gezorgd? Mijn persoonlijk anekdotische ervaringen zijn dat de ander op de vingers tikken wegens diens CD, door die ander gezien wordt als illustratie van de eigen CD.

En het is misschien normaal om de ander op diens CD te willen wijzen, ik betwijfel dat het pedagogisch is.
Rereformed schreef:Overigens is het altijd een bewonderenswaardige stap wanneer gelovigen op dit forum komen en zich dus vrijwillig onderwerpen aan een vloedgolf van tegensprekende informatie.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mei 2017 10:23

axxyanus schreef: Waarom zouden we hoe dan ook iemand op de vingers tikken dat ze aan CD lijden? Zelfs in het zuiver hypothetische geval dat we onszelf wel goed zouden doorhebben, moeten ons nog altijd de vraag stellen of iemand op de vingers tikken dat ze aan CD lijden een positieve bijdrage zal leveren om hen tot enig inzicht te brengen. Dat laatste betwijfel ik ten sterkste. Ik begrijp de verleiding om het te doen maar IMO is dat dus contraproductief. De kans is redelijk dat die ander CD meent te herkennen bij jou en dat je dan een reactie krijgt die er op neerkomt dat je beter eens in de spiegel kijkt. Daar ben je dus niets mee opgeschoten.
Heb je wel eens een gesprek met een verstokt roker gevoerd? En dan zo'n roker die alles erbij sleept om zijn/haar gedrag goed te praten. Onderzoeken kloppen niet. Opa werd 96 jaar. Aan uitlaatgassen kan je ook vroeg dood gaan. Alcohol is boosdoener nr. 1. Het ontspant me zo. Het is in de kroeg niet meer gezellig. De cijfers worden zwaar overtrokken. En ga zo maar door.
Is dan enig psychologisch profiel niet een fraaie aanvulling om je standpunten kracht bij te zetten? Zouden de afbeeldingen op de pakjes niet een (psychologisch) lange termijn effect kunnen hebben? CD is moeilijk te doorbreken (zelfbeschermingsmechanisme), maar om de moed op te geven...
Philip K. Dick

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 mei 2017 10:40

axxyanus schreef:Ik betwijfel dat iemand zich realiseert aan CD te lijden, enkel omdat de ander hem op de vingers getikt heeft wegens CD. Ik betwijfel niet dat iemand een beter inzicht kan krijgen betreffende zijn drijfveren. Ik betwijfel dat iemand op de vingers tikken wegens CD daarin helpt.
Ik zou het niet omschrijven als 'op de vingers tikken', maar nieuw inzicht geven. Het is iemand feiten onder de ogen schuiven waar hij/zij niet omheen kan, maar tot nu nagelaten heeft om recht in de ogen te kijken en serieus te overdenken. Het is iets aanwijzen wat voor de buitenstaander gemakkelijk aan te wijzen is, maar waar de gesprekspartner zich weinig of niet van bewust is. Zie de link met het voorbeeld dat ik gaf. Het voorbeeld dat Dikkemick hierboven geeft is ook uitstekend.
Mijn persoonlijk oordeel is trouwens dat in ongeveer de helft van de gevallen, het de persoon is die de ander op de vingers tikt in werkelijkheid de persoon is met CD. Want dat is natuurlijk ook wat CD doet, je lijkt het in anderen te zien waar je het zelf hebt... Je moet het natuurlijk wel in context bekijken. Als mensen elkaar op de vingers tikken wegens CD bij de ander, dan bedoelen ze specifiek betreffende het onderwerp dat op dat moment besproken wordt. Dus waar je dan uiteindelijk mee zit zijn twee mensen die de ander op de vingers getikt hebben wegens een vermeend CD betreffende het onderwerp.

Ik begrijp dat je hiervoor naar voorbeelden op het forum moet gaan om het duidelijk te maken, en dit wellicht beter niet gedaan kan worden omdat het onnodig bepaalde forummers aanspreekt.
Maar het overdenkend is mijn eerste gedachte dat de persoon die op CD is gewezen de bal waarschijnlijk onterecht terugkaatst. Het is een afweermechanisme dat verkozen wordt boven de gegeven kritiek serieus onder ogen te willen zien.
ayyanus schreef: Heb je zelfs maar anekdotisch bewijs, dat iemand op de vingers tikken wegens diens vermeende CD tot enige bewustvorming op dat vlak heeft gezorgd?
In mijn persoonlijke leven heeft juist dit inzicht ertoe geleid dat ik mijn godgeloof uiteindelijk opzei.
axxyanus schreef:En het is misschien normaal om de ander op diens CD te willen wijzen, ik betwijfel dat het pedagogisch is.
Persoonlijk zie ik de CD kritiek die ik ooit zelf het hoofd moest bieden als het zwaarst wegende argument om iemand op andere ideeën te brengen. (Niet voor niets is psychologie de studie die het slechtst met religieuze overtuiging te combineren is: http://www.patheos.com/blogs/epiphenom/ ... us-of.html" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Ik zie het zelfs als de enige relevante kritiek op geloofsovertuigingen.

Dat een ander het idee kan hebben dat het niet werkt wijt ik hieraan dat het proces vreselijk lang duurt voordat iemand de uiteindelijke conclusie eruit trekt. Men probeert de zienswijze waar men ooit van overtuigd was tot het uiterste te redden. Wanneer de CD iets is wat de basis van je leven aantast kan het jaren duren voordat men de geestelijke kracht heeft om de conclusies te trekken die het gezond verstand jaren geleden al getrokken had.
Born OK the first time

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 mei 2017 20:41

Rereformed schreef:Ik zou het niet omschrijven als 'op de vingers tikken', maar nieuw inzicht geven. Het is iemand feiten onder de ogen schuiven waar hij/zij niet omheen kan, maar tot nu nagelaten heeft om recht in de ogen te kijken en serieus te overdenken. Het is iets aanwijzen wat voor de buitenstaander gemakkelijk aan te wijzen is, maar waar de gesprekspartner zich weinig of niet van bewust is. Zie de link met het voorbeeld dat ik gaf. Het voorbeeld dat Dikkemick hierboven geeft is ook uitstekend.
Op de vinger tikken was de manier waarop dikkemick het verwoorde. En ik begrijp best wat je wil doen. De vraagt blijft of mensen op hun CD wijzen wel de behulpzaam is. Waarom zouden mensen moeten aannemen dat de CD ben heb ligt? De CD zal wat hen betreft waarschijnlijker bij jou liggen en natuurlijk ontken jij dat want jij bent net als de rest blind voor je eigen CD.
Rereformed schreef:Ik begrijp dat je hiervoor naar voorbeelden op het forum moet gaan om het duidelijk te maken, en dit wellicht beter niet gedaan kan worden omdat het onnodig bepaalde forummers aanspreekt.
Maar het overdenkend is mijn eerste gedachte dat de persoon die op CD is gewezen de bal waarschijnlijk onterecht terugkaatst. Het is een afweermechanisme dat verkozen wordt boven de gegeven kritiek serieus onder ogen te willen zien.
Dus als hier een gelovige komt en die wijst er op dat ons ongeloof het gevolg is van CD bij ons en wij kaatsen de bal terug dan is dat waarschijnlijk onterecht? Het is dan een afweermechanisme dat verkozen wordt boven de gegeven kritiek serieus onder ogen te willen zien?

Ik zie geen reden om minder schroom om de ander CD aan te wrijven als aanwijzing te zien dat men niet zelf aan CD lijdt betreffende het onderwerp in kwestie.
Rereformed schreef:
ayyanus schreef: Heb je zelfs maar anekdotisch bewijs, dat iemand op de vingers tikken wegens diens vermeende CD tot enige bewustvorming op dat vlak heeft gezorgd?
In mijn persoonlijke leven heeft juist dit inzicht ertoe geleid dat ik mijn godgeloof uiteindelijk opzei.
Kan je dat wat verduidelijken? Iemand heeft je gezegd dat je aan CD lijdt en dat was (het exrta) dat jij nodig had om uiteindelijk van je godsgeloof af te raken?
Rereformed schreef:
axxyanus schreef:En het is misschien normaal om de ander op diens CD te willen wijzen, ik betwijfel dat het pedagogisch is.
Persoonlijk zie ik de CD kritiek die ik ooit zelf het hoofd moest bieden als het zwaarst wegende argument om iemand op andere ideeën te brengen. (Niet voor niets is psychologie de studie die het slechtst met religieuze overtuiging te combineren is: http://www.patheos.com/blogs/epiphenom/ ... us-of.html" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Ik zie het zelfs als de enige relevante kritiek op geloofsovertuigingen.
Wat mij betreft is het geen argument. Het is een beoordeling die zelf kan beïnvloed zijn door een CD waar hij blind voor is.
Rereformed schreef:Dat een ander het idee kan hebben dat het niet werkt wijt ik hieraan dat het proces vreselijk lang duurt voordat iemand de uiteindelijke conclusie eruit trekt. Men probeert de zienswijze waar men ooit van overtuigd was tot het uiterste te redden. Wanneer de CD iets is wat de basis van je leven aantast kan het jaren duren voordat men de geestelijke kracht heeft om de conclusies te trekken die het gezond verstand jaren geleden al getrokken had.
Maar als het zolang duurt voor iemand de conclusie trekt is het dan dank zij of ondanks dat er op de CD gewezen werd?

Ik vrees dat we er niet gaan uitkomen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 15 mei 2017 21:51

axxyanus schreef:Dus als hier een gelovige komt en die wijst er op dat ons ongeloof het gevolg is van CD bij ons dan is dat waarschijnlijk onterecht? Het is dan een afweermechanisme dat verkozen wordt boven de gegeven kritiek serieus onder ogen te willen zien?
Inderdaad. Je laat nu zelf ook zien dat je niet goed begrijpt waar het in CD om gaat. Ongeloof is beslist geen gevolg van CD in een maatschappij waar ongeloof, skepticisme en rationaliteit de norm is.
axxyanus schreef:
Kan je dat wat verduidelijken? Iemand heeft je gezegd dat je aan CD lijdt en dat was (het exrta) dat jij nodig had om uiteindelijk van je godsgeloof af te raken?
Ik raakte via de studie van psychologie bekend met het begrip cognitieve dissonantie. Het was niet moeilijk om het in mijn eigen leven op te merken, oa. wat betreft mijn geloof. De laatste jaren als gelovige was de CD zelfs zo sterk dat ik geen enkele reden meer kon verzinnen om gelovig te zijn, maar me enkel nog troostte met het feit dat ik nu eenmaal religieus ben en dat dat een onveranderbaar axioma is in mijn leven.
axxyanus schreef:
Rereformed schreef:Persoonlijk zie ik de CD kritiek - die ik ooit ook zelf het hoofd moest bieden - als het zwaarst wegende argument om iemand op andere ideeën te brengen. Ik zie het zelfs als de enige relevante kritiek op geloofsovertuigingen.
Wat mij betreft is het geen argument. Het is een beoordeling die zelf kan beïnvloed zijn door een CD waar hij blind voor is.
Nogmaals, bestudeer beter wat CD is.
Wanneer een ongelovige niet in een superman gelooft die wijn uit water kan maken, stormen kan luwen door de storm streng te gebieden, die duivels uit kan werpen, broden en vissen tot in het oneindige vermenigvuldigen, verlamden, doven en blinden beter kan maken, doden kan opwekken, zelf uit de dood opgewekt kan worden om daarna door dichten muren aan zijn vrienden te verschijnen, om even later voor hun ogen naar de hemel te zweven, - dan is daar absoluut geen sprake van cognitieve dissonantie.
Born OK the first time

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 mei 2017 22:23

Rereformed schreef:
axxyanus schreef:Dus als hier een gelovige komt en die wijst er op dat ons ongeloof het gevolg is van CD bij ons dan is dat waarschijnlijk onterecht? Het is dan een afweermechanisme dat verkozen wordt boven de gegeven kritiek serieus onder ogen te willen zien?
Inderdaad. Je laat nu zelf ook zien dat je niet goed begrijpt waar het in CD om gaat. Ongeloof is beslist geen gevolg van CD in een maatschappij waar ongeloof, skepticisme en rationaliteit de norm is.
Daar gaat het niet om. Dat ongeloof geen gevolg is van CD, spreekt niet tegen dat de gelovige dat wel kan denken. Iets in de aard van: (1) Mijn geloof is rationeel en ondersteund door degelijke argument. (2) Die ongelovige kan mijn argumenten maar niet begrijpen. (3) Dat is waarschijnlijk het gevolg van CD bij hem.

Dat lijkt me toch een redelijk manier waarop CD zich bij een gelovige zou kunnen manifesteren.

Dat ongeloof geen gevolgd is van CD, spreekt niet tegen dat een gelovige de ongelovige CD kan aanwrijven, hoe onterecht dat ook zou zijn.
Rereformed schreef:Ik raakte via de studie van psychologie bekend met het begrip cognitieve dissonantie. Het was niet moeilijk om het in mijn eigen leven op te merken, oa. wat betreft mijn geloof. Christelijk geloof is de constante bezigheid om rationele verontschuldigingen te zoeken voor dingen waarvan iedereen weet dat ze niet waar kunnen zijn.
De laatste jaren als gelovige was de CD zelfs zo sterk dat ik geen enkele reden meer kon verzinnen om gelovig te zijn, maar me enkel nog troostte met het feit dat ik nu eenmaal religieus ben en dat dat een onveranderbaar axioma is in mijn leven.
Ja op die manier kan ik dat begrijpen. Maar dat is natuurlijk iets helemaal anders dan hier in een discussie met iemand zitten en dan CD voor je voeten geworpen krijgen. Persoonlijk zou dat op mij als een zwaktebod overkomen. Je argumenten zijn op dus werp je me maar CD voor de voeten. Waarom zou een gelovige dat ook niet zo kunnen ervaren?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 mei 2017 03:00

@Axxyanus
Waarom zouden mensen moeten aannemen dat de CD ben heb ligt? De CD zal wat hen betreft waarschijnlijker bij jou liggen en natuurlijk ontken jij dat want jij bent net als de rest blind voor je eigen CD.
Wederom mijn rokers-voorbeeld. Waarom zou de CD bij de roker liggen en niet bij mij (de niet-roker)?? Lijkt mij logisch.
Misschien heb ik last van een heel andere vorm van CD, maar daar ging het gesprek (met de roker) niet over. "Roken is slecht voor je gezondheid" was de stelling en de roker blijft dit bagatelliseren en goedpraten. Dan rest wat mij betreft nog maar 2 dingen:
1. Laat maar. Er is geen gesprek mogelijk met deze persoon.
2. De persoon heel duidelijk maken waar hij/zij mee bezig is. Statistieken, onderzoeken tonen. Meenemen naar een longafdeling van een ziekenhuis en hem/haar in gepsrek laten gaan met een verstokt roker (aan de zuurstof) die nog enkele weken te leven heeft.
Je ziet hoe ontzettend moeilijk het is hier mensen met logica en bewijzen op de neus te drukken, dat het bestaan van die bijbelse god wel HEEL onaanemlijk is. En ligt dan aan mijn CD of die van de persoon? Als een gelovige bij hoog en laag blijft beweren dat de aarde 6000 jaar oud is en ik met veel argumenten en bewijzen aantoon dat dit niet zo is kun je dat moeilijk in mijn schoenen schuiven (de CD).
Hoe anders ga je iemand overtuigen (van het slechte van roken, de ouderdom van de aarde) als er een geestelijke blokkade is? Moet de blokkade dan niet weggenomen worden? Moet de persoon daar niet op gewezen worden?
Weet je nog hoeveel moeite je hebt gedaan mij ervan proberen te overtuigen ik niet hardnekkig aan Nederlandse tradities vast moet houden?
Philip K. Dick

Plaats reactie