Uit welke generatie kom jij?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Uit welke generatie kom jij?

Bericht door Rereformed » 16 apr 2017 19:58

Maria schreef:Dan wil ik ook nog wel wat zinnen anders van opbouw.
Bijvoorbeeld, het is:
Uit welke tijd kom jij? of
Van welke generatie ben jij of
tot welke generatie behoor jij? :wink:
Goed opgemerkt, maar dat behoort tot de vervolgcursus voor gevorderden. :mrgreen:
Born OK the first time

Petra
Banned

Bericht door Petra » 05 jun 2017 23:01

Kasper_JopiN schreef:Iemand iets aanpraten of in discrediet brengen is ook een afweer mechanisme (die jij momenteel toepast). Wat jij dus zegt is betrekkelijk. Het ligt eraan vanuit welk perspectief je het bekijkt. In principe kunnen we elkaar buitenspel zetten door elkaar van afweermechanismes te betichten....

Vanuit mijn studie heb ik les gehad over afweermechanismes (oa bij agogiek), dus wat jij zegt is mij niet onbekend.
:lol: :lol: :lol:
Heb je in je studie niet geleerd dat mensen in generaties hokjes duwen en ze dan aanpraten dat ze nu eenmaal anders functioneren, vanuit elk perspectief een buitenspelactie is.
Maar zet je nu jezelf buitenspel of anderen?

Enfin, ik hoor blijkbaar nog tot de verloren garde.
Ik heb wel m'n kroost geleerd dat ze fijn hun waffeltje houden op school, goed moeten opletten, en thuis weer het indigo/new age/sterrekindje mogen uithangen. Voor ff dan hè. Want als dat te lang duurt kun je zomaar last krijgen van hoogmoedswanen.
:D
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 06 jun 2017 09:11

dikkemick schreef:Misschien worden wij gewoon oud en zeiden onze ouders hetzelfde. Ik weet nog dat mijn vader soms meewarig zijn hoofd schudde als ik hem vertelde hoe het er op de HAVO aan toeging. Zelf had hij HBS gedaan en hij liet toch doorschemeren dat dit systeem superieur was aan het systeem uit de jaren 70-80.
Houd toch op.
Ook tegenwoordig probeert men kinderen nog heel gewoon te leren schrijven en de spellingregels toe te passen.
Let wel; ik zeg 'probeert'. :lol:

Iedereen weet dat er een verschil is tussen sms-taal, email-taal en het schrijven van een (sollicitatie) brief of essay.
Ook op een website word je geacht normale schrijftaal te gebruiken.
Kun je dat niet dat zou je wellicht beter een YT kanaal of Vimeo blog maken.

Als mijn kroost sms'te met afkortingen of sms-taal vond ik dat prima.
Regelrechte spelfouten kregen linea recta een vermaning.
Ik weet zeker dat het geholpen heeft want het gebeurt nu sporadisch.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 06 jun 2017 12:08

@Petra,

omdat jij email schrijft i.p.v. e-mail, kom je al duidelijk uit een andere generatie. Inmiddels heb ik al genoeg spellingshervormingen gezien. Ik vind het niet erg dat ze de spelregels aanpassen, maar als je ook geacht die woorden uit te spreken zoals ze geschreven staan, dan tast dat de taal direct aan. Paardenbloem zal voor mij altijd Paardebloem blijven, gewoon omdat nog nooit iemand die 'n' in het midden heeft uitgesproken, dus is dat een onzinnige niet bestaande toevoeging van letters. Net zoals 'ik heb gedownload' wat dan eigenlijk 'gedownloadet' zou moeten zijn. Ridicuul dat men er zomaar een paar letters aan toevoegt, die nog nooit iemand in de mond heeft genomen. Als je dan toch duidelijk onderscheid wil maken, doe dat dan met woorden als 'bedelen' en 'bedelen' Ha, zie je het verschil, nee want hier was het blijkbaar niet nodig omdat die woorden niet zo vaak worden gebruikt. Maar geen enkele taal ontkomt aan spellingregels, ik zie dat ook in het dagelijks werk. Waar ik constant alles met de Britse spelling invoer, krijg ik dan continu kringeltjes omdat het bedrijf waar ik voor werk de Amerikaanse spelling hanteert. Ik vraag me dan ook af welke Engelse spelling de leerlingen nu krijgen. Hetzelfde voor het Duits, waar tegenwoordig de Ringel-s niet meer hoeft, danwel niet meer mag, afhankelijk van de docent misschien? Omdat die niet op het standaard toetsenbord past zeker.

Kortom, generatiekloven zijn een manier om van grote afstand naar gedrag te kijken, maar zeggen niets over de mensen zelf. En als die opmerkingen dan komen van iemand die daarvoor geleerd heeft, dan voel ik mij al helemaal in een hokje gestopt.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 jun 2017 14:54

Henry II schreef:Hetzelfde voor het Duits, waar tegenwoordig de Ringel-s niet meer hoeft, danwel niet meer mag, afhankelijk van de docent misschien? Omdat die niet op het standaard toetsenbord past zeker.
Hij komt nog wel voor in de bundesliga

Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 06 jun 2017 16:23

Henry II schreef:@Petra,

Omdat jij email schrijft i.p.v. e-mail, kom je al duidelijk uit een andere generatie.

Kortom, generatiekloven zijn een manier om van grote afstand naar gedrag te kijken, maar zeggen niets over de mensen zelf. En als die opmerkingen dan komen van iemand die daarvoor geleerd heeft, dan voel ik mij al helemaal in een hokje gestopt.
Ik houd van taal. Zoveel dat ik zelfs graag Oud-Nederlands lees. Frankisch gaat me echter wat te ver :roll:
Het is mooi om te zien wat taal voor ontwikkelingen doormaakt, en ik ben er van overtuigd dat ook het Engels in onze taal steeds verder zal inburgeren. Voorheen schreven we idd gedownloadet maar door onze verengelsing is de Engelse term uiteindelijk de norm geworden.
Enneh..ach, wat dacht je van zoo en zoover. Het mag dan zo, en zover zijn geworden, onze uitspraak is niet veranderd.
M.i. niet vanwege de jeugd. Tenzij ik (mijn generatie) de jeugd is. :lol:

Kop op, weg uit dat malle hokje.
Wie aan hokjesgeest doet zet vooral zichzelf benauwend klem.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 07 jun 2017 08:44

Inderdaad Petra, maar zoals men vroeger placht te zeggen: "Zolange stuuct men ende steect den stoep te watre dat hij breekt"
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 07 jun 2017 09:51

Henry II schreef:Inderdaad Petra, maar zoals men vroeger placht te zeggen: "Zolange stuuct men ende steect den stoep te watre dat hij breekt"
Ach ja, we lijmen 't wel weer aan elkaar, denk ik dan maar. :lol:

P.S.
Zolange m/z So lange, denk ik.

Plaats reactie