Uit welke generatie kom jij?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Uit welke generatie kom jij?

Bericht door Rereformed » 14 apr 2017 15:29

Dat beloof ik schreef:Alleen hier kijk ik wel iets anders tegen:
Kasper_JopiN schreef: Het klopt inderdaad dat jongeren soms lastig in anderen kunnen inleven, dat het eigenlijk alleen maar te maken met het feit dat we steeds meer op het individu gericht worden. Dus heel individualistisch. Jongeren hebben dus de neiging om zich minder goed in te leven in anderen uit een andere tijd.
Dat heeft simpelweg te maken met hersenontwikkeling. Die zijn pas rond de 25e klaar en alleen dan ben je pas goed in staat om in anderen in te leven. Ligt dus niet aan 'meer individuele richting dan vroeger'.
Ik zou zeggen dat jongeren juist veel betere kansen hebben om zich in te leven dan oudere generaties vanwege de overvloed aan beelden die via internet, films, documentaires op ons afkomen. Tegenwoordig hoef je maar op een knop te drukken om te zien hoe een indianenstam in de Amazone leeft, hoe de victoriaanse maatschappij eruit zag, over de geschiedenis van de Sowjet Unie of de Culturele Revolutie, enz., of om alles te weten te komen over en je in te leven in, - laat ik iets pakken waar ik in mijn jeugd zelfs nooit van gehoord had -, dingen zoals transgender, travestitie, kinderarbeid in ontwikkelingslanden, het leven van onaanraakbaren in India.
In mijn tijd hoorde je iets over hongersnood in Biafra of apartheid in Zuid-Afrika, en dan ging je naar een popconcert dat voor het goede doel gehouden werd; voor de rest was het ver van je bed. Maar nu kun je je via de stroom van informatie en beelden inleven in hongersnood en allerlei ellende.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 apr 2017 17:06

Rereformed schreef:
Dat beloof ik schreef:Dat heeft simpelweg te maken met hersenontwikkeling. Die zijn pas rond de 25e klaar en alleen dan ben je pas goed in staat om in anderen in te leven. Ligt dus niet aan 'meer individuele richting dan vroeger'.
Ik zou zeggen dat jongeren juist veel betere kansen hebben om zich in te leven dan oudere generaties vanwege de overvloed aan beelden die via internet, films, documentaires op ons afkomen.
Ik denk dat Dat beloof ik hier de emotionele sociale ontwikkeling bedoelt in antwoord op wat Kasper schreef over.
Het gaat dan ook om het "ik en de ander" bewustzijn en hoe die zich verhouden.
Een peuter is nog bijna geheel egocentrisch.
Een kind wordt ook niet met een volledige ontwikkelde empathie geboren, maar begint dat pas met ongeveer het 3e tot 5e levensjaar te ontwikkelen.

Het kunnen leren, volgen van en zich inleven in technische en andere ontwikkelingen heeft meer met de mogelijkheid van geheugen en kennisvergaring en zich daarin aanpassen te maken.
Dat gaat idd. in de zeer jonge jaren in een sneltreinvaart.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 14 apr 2017 17:49

@Kasper,

Er zit wel iets in wat jij schrijft, veel middelbare en ouderen users zijn meer met de schrijfwijze bezig. Ik merk dat ik wel af en toe fouten maken, misschien de uitzondering op de regel;ik zag er net nog een paar. Soms kan ik het niet uitstaan als ik het zie en het niet meer veranderen kan.. Maar het weerhoudt me er niet van om hier te posten, moet jij ook niet doen.
Mijn dochters die beiden VWO hebben sturen mij mails zonder hoofdletter, komma's etc, ze vinden dat er niet toe doen.

Zelf heb ik -komend uit het jaar van de watersnoodramp in Nederland- geleerd van een jonkie dat ik de komma zonder spatie moet plaatsen. Ik ben dat jonkie er nog steeds dankbaar voor. Een foutje minder. :wink:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 apr 2017 18:32

Misschien worden wij gewoon oud en zeiden onze ouders hetzelfde. Ik weet nog dat mijn vader soms meewarig zijn hoofd schudde als ik hem vertelde hoe het er op de HAVO aan toeging. Zelf had hij HBS gedaan en hij liet toch doorschemeren dat dit systeem superieur was aan het systeem uit de jaren 70-80.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 apr 2017 19:20

Kasper_JopiN schreef:
Mijn excuus, dit is de link (hoop dat hij het doet) https://nl.wikipedia.org/wiki/Generatie_(sociologie" onclick="window.open(this.href);return false;)
zelfde probleem (firefox ziet het haakje sluiten niet als deel van de link).

oplossing: url-tag eromheen:

Generatie(sociologie)
Ik wens u alle goeds

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 14 apr 2017 22:09

@de TS,

Ik herken me in geen enkele generatie, ik heb mijn denken en daardoor mijn levenswijze altijd aangepast, hoewel ik je voorbeelden wel snap. Ik denk dat als je realistisch nadenkt, en je denkwijzen daarop aanpast, je voor jezelf altijd weer in een nieuwe, eigen generatie terecht komt. En dat maakt in mijn opinie het leven zo leuk, telkens nieuwe dingen ontdekken en je standpunten bijstellen. Simpel voorbeeld: ik reageerde op een post van iemand op FB die aangaf The Passion noodgedwongen moest luisteren omdat hij geen andere radio ontvangst had. Ik heb een paar minuten gekeken en was er weer van overtuigt waarom ik niet meer gelovig ben.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN » 15 apr 2017 08:02

lost and not found yet! schreef:@de TS,

Ik herken me in geen enkele generatie, ik heb mijn denken en daardoor mijn levenswijze altijd aangepast, hoewel ik je voorbeelden wel snap. Ik denk dat als je realistisch nadenkt, en je denkwijzen daarop aanpast, je voor jezelf altijd weer in een nieuwe, eigen generatie terecht komt. En dat maakt in mijn opinie het leven zo leuk, telkens nieuwe dingen ontdekken en je standpunten bijstellen. Simpel voorbeeld: ik reageerde op een post van iemand op FB die aangaf The Passion noodgedwongen moest luisteren omdat hij geen andere radio ontvangst had. Ik heb een paar minuten gekeken en was er weer van overtuigt waarom ik niet meer gelovig ben.
Het heeft niet alleen te maken met wat je in jezelf kunt herkennen. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld, het plaatsen van mensen in hokjes is natuurlijk niet perse wat ik bedoel. Wat wel zo is dat bepaalde gedragingen bij bepaalde generaties vaker voorkomen. Dit kan soms ook een soort blindevlek zijn, zo zal ik dingen doen omdat ik die heb aangeleerd en daar niet bewust van zijn. Zo ben ik de afgelopen maanden achtergekomen dat ik de neiging heb om vanuit een aanval/verdedigings denken te functioneren. Dit is niet iets wat vanuit mijn generatie komt, maar wel iets wat ik mij door de loop van jaren heb ontwikkeld. Jaren lang was ik hier niet bewust van, het was een blindevlek. Nu kan ik hier wel iets mee doen.

Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN » 15 apr 2017 08:11

Storm schreef:@Kasper,

Er zit wel iets in wat jij schrijft, veel middelbare en ouderen users zijn meer met de schrijfwijze bezig. Ik merk dat ik wel af en toe fouten maken, misschien de uitzondering op de regel;ik zag er net nog een paar. Soms kan ik het niet uitstaan als ik het zie en het niet meer veranderen kan.. Maar het weerhoudt me er niet van om hier te posten, moet jij ook niet doen.
Mijn dochters die beiden VWO hebben sturen mij mails zonder hoofdletter, komma's etc, ze vinden dat er niet toe doen.

Zelf heb ik -komend uit het jaar van de watersnoodramp in Nederland- geleerd van een jonkie dat ik de komma zonder spatie moet plaatsen. Ik ben dat jonkie er nog steeds dankbaar voor. Een foutje minder. :wink:

Inderdaad, ik bedoel het niet puur negatief en ook niet om mensen in bepaalde hokjes te duwen. Maar bedoel er dus mee dat bepaalde gedragingen bij bepaalde generaties horen. Natuurlijk zijn er altijd wel voorbeelden dat er uitzonderingen zijn. Maar bepaalde kenmerken zijn meestal voor het grootste deel wel herkenbaar bij een bepaalde groep mensen. Jij noemde toepasselijk je dochters, en ook ik betrap mij erop dat ik van de snelle communicatie ben. Even snel email hierheen, even app naar ouders. Meestal vanuit een informele setting, waarbij fouten, en mijn vele afkortingen geen probleem zijn.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 15 apr 2017 22:48

Er zit wel verschil in eisen voor een e-mailtje naar vrienden of een webpagina voor onbekenden.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 apr 2017 00:29

Kasper_JopiN schreef: Dit zou bovendien een goede verklaring zijn waarom het botst.
Ik vind dat dat botsen veel te veel uitvergroot wordt. Ik merk er zelf weinig van.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 apr 2017 11:50

Fish schreef:
Kasper_JopiN schreef: Dit zou bovendien een goede verklaring zijn waarom het botst.
Ik vind dat dat botsen veel te veel uitvergroot wordt. Ik merk er zelf weinig van.
Uitvergroot via snel geïrriteerd te worden en via vooroordelen te oordelen! Dat viel me al op de eerste keer dat Kasper daar blijk van gaf. Een lange post van mij vol met argumentatie negeert hij. Vervolgens, wanneer ik hem er nogmaals op attent maak komt hij, in plaats van eindelijk met tegenargumenten, aan met enkel irritatie en ad hominems:
Kasper_JopiN schreef: Je reactie laat mij alleen zien dat jij een zelf ingenomen persoon bent. Dat merkte ik al eerder op uit je reacties.
Blijkbaar zit jij hier op deze forum met de vooringenomenheid en de verwachting dat anderen naar jouw pijpen gaan dansen. Zo van, laat ik eens mijn best doen om iemand te pakken. Tjah, helaas voor jouw voel ik hier weinig voor. Maar het geeft mij een indruk met wat voor figuur ik te maken heb. Gelukkig heb ik vanuit mijn studies ook voldoende dingen mogen leren over generaties, psychologie, etc. Ik heb van sommige hier al een idee wat voor types het zijn en waarschijnlijk ook uit welke generatie (met hun typische gedragskenmerken).
De gedachte dat hij iemand snel kan evalueren en de gedachte dat iemand hem 'te pakken wil nemen' blijkt zeer licht in zijn gedachten naar voren te komen.
Ook is mij opgevallen dat hij het advies dat hij eens moet gaan zitten om te leren hoe men de uitgangen van nederlandse werkwoorden schrijft niet serieus neemt. In plaats daarvan wimpelt hij dit af met dat de persoon die dat advies geeft zout op slakken legt. En dat laatste probeert hij vervolgens te verdedigen door te stellen dat zoiets belangrijk was in een vroegere tijd, maar voor de jongere generatie irrelevant is.

Het is interessant te overdenken dat deze manier van het om de tuin leiden van jezelf precies hetzelfde is wat een gelovige ook doet met alles wat de waarheid van zijn geloof betreft.

De tweede keer dat Kasper liet zien hoezeer hij leeft met een vooroordeel wat betreft ouderen was deze opmerking over dit forum:
Kasper_JopiN schreef:Tjah gezien de foto's hier heb ik te maken met een oudere doelgroep (die hebben dat starre meer in zich).
Deze opmerking kwam na een opsomming van andere kenmerken die hij hieraan verbond: "mensen die met een hoonachtige manier mij toespreken", "toegesproken dat ik niet reflectief ben, alleen vanuit dogma's denk"
Ondertussen hebben jullie ook een soort bekrompenheid om aan jullie eigen dingetjes vast te houden. Geen ruimte voor nieuw geluid".

En dat alles nadat hij een eenvoudige en geheel terechte raad kreeg van Peter van Velzen:
Peter van Velzen schreef:Als je dingen beweert over een onderwerp op een serieuze website, en daaruit maakt iemand anders op, dat je het onderwerp omvoldoende hebt bestudeerd, dan is het allerminst egocentrisch om je aan te raden om er eens een boek over te lezen. Het is juist omdat we je willen helpen om er voldoende van te weten, dat we dat soort dingen zeggen.
Dat laatste is iets wat Kasper op dit forum niet kan accepteren. Aan hemzelf om te overdenken of dat komt omdat wij geen christenen zijn en het dus nooit beter kúnnen weten, of eenvoudig omdat het voor hem überhaupt moeilijk is om te accepteren dat oudere mensen (meer ervaren, meer erop gestudeerd) het soms beter weten.

Op de opmerking van Storm
Storm schreef:Het is lastig, als je alleen staat in een discussie tegen over zoveel ouwe rotten die je nog heel wat kunnen leren.
Het is niet erg dat toe te geven. Het zou je beter staan dan zo'n sneer in de laatste zin.

komt alweer de bekende ontkenning, met een dooddoener erachter:
Kasper_JopiN schreef:Ik heb zelf geen moeite met ouderen, wel hoe ouderen kunnen zijn.

Te vergelijken met het cliché-antwoord van de christenen dat zij homofielen liefhebben, maar afkeuren wat ze in de praktijk kunnen doen: dé beproefde manier om een probleem te ontkennen.
Echt iets overdenken van wat een ander tegen hem zegt heb ik Kasper niet zien doen.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 apr 2017 13:31

Kasper_JopiN schreef: Dit kan soms ook een soort blindevlek zijn, zo zal ik dingen doen omdat ik die heb aangeleerd en daar niet bewust van zijn. Zo ben ik de afgelopen maanden achtergekomen dat ik de neiging heb om vanuit een aanval/verdedigings denken te functioneren. Dit is niet iets wat vanuit mijn generatie komt, maar wel iets wat ik mij door de loop van jaren heb ontwikkeld. Jaren lang was ik hier niet bewust van, het was een blindevlek.
Dan ben je al een heel eind op weg.
Nu kan ik hier wel iets mee doen.
Is dat zo?
In de theorie, maar ook in de praktijk voor jezelf en van alledag?

Je lijkt steeds toch terug in de tegenaanval te gaan, als je een opmerking leest, die voor jou naar negatieve kritiek klinkt, logisch, maar ook bij een opbouwende.
Van verdediging heb ik nog weinig gemerkt en ook al kun je dat bij jezelf verklaren, de ander ziet dat nog niet.
Bij verdediging is er een erkenning van hetgeen wat de ander bij jou ziet en een zelfkennis.
Bij terugslaan is er een niet willen erkennen van wat je diep in je binnenste best wel weet, maar een je in de slachtofferrol gedrukt voelen, wat je zelf op dat moment nog niet doorziet, omdat je nog voldoende energie hebt de aanval om te draaien naar een tegenaanval.
Het gevolg is dan vaak, dat jij alleen de logica ervan inziet, maar dit door de oplettende toeschouwers snel is door te prikken.

Je lijkt hier op mijn vader.
Maar dan al wel 20 jaar geleden:
In een voor mij zeer bijzonder gesprek:
Nooit eerder hoorde ik hem dit zeggen, ook al moesten de laatste woorden er toch nog achteraan komen. :wink:
"Natuurlijk heb ik ook mijn fouten, dat heeft iedereen."
Op het moment dat ik er dieper op in wilde gaan, en aan wilde geven waar het mij om ging, was opnieuw weer het hek van de dam,....en weer.... dat de fout bij de ander lag.
En de man was toen over de 80 jaar.
Veel geleerd in zijn leven, maar toch wat dit betreft helemaal niets.

Dit heeft niets met leeftijd te maken, hooguit dat je in een langer leven meer inzicht gekregen zou kunnen hebben en meer geleerd zou moeten kunnen hebben.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 apr 2017 14:29

Maria schreef:
Kasper_JopiN schreef: Dit kan soms ook een soort blindevlek zijn, zo zal ik dingen doen omdat ik die heb aangeleerd en daar niet bewust van zijn. Zo ben ik de afgelopen maanden achtergekomen dat ik de neiging heb om vanuit een aanval/verdedigings denken te functioneren. Dit is niet iets wat vanuit mijn generatie komt, maar wel iets wat ik mij door de loop van jaren heb ontwikkeld. Jaren lang was ik hier niet bewust van, het was een blindevlek.
Dan ben je al een heel eind op weg.
Kasper schreef:
Nu kan ik hier wel iets mee doen.
Hé, dit is mij ontgaan. Wat mij betreft altijd een goede zaak om een blinde vlek in jezelf op te merken. Bravo daarvoor.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 apr 2017 14:41

Bonjour schreef:Er zit wel verschil in eisen voor een e-mailtje naar vrienden of een webpagina voor onbekenden.
Precies. De vraag is hoevaak Kasper er nu op blijft reageren via een verdedigingstechniek die hem ontheft van de noodzaak te oefenen op de regels van hoe het zit met de -d , -t, en -dt van Nederlandse werkwoorden, en hoe de woordjes 'jou' en 'jouw' gebruikt worden.
Born OK the first time

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 apr 2017 19:06

Hoe lang blijven we hier nou op hameren?

Dan wil ik ook nog wel wat zinnen anders van opbouw.
Bijvoorbeeld, het is:
Uit welke tijd kom jij? of
Van welke generatie ben jij of
tot welke generatie behoor jij? :wink:

Waarbij je de laatste 2 ook nog op een 2e en 3 manier kunt uitleggen en vragen.
Ben je een eerste generatie, een tweede of een derde vanaf een bepaalde tijd?
Of
Van welke generatie ben jij binnen je leefwereld van nu, waarbij je de leeftijden vergelijkt.
Ben je minderjarig, jong volwassen, in de bloei van je leven, in je midlife, een oudere of ben je bejaard of hoog bejaard?
Of grofweg gesteld afhankelijk van de context: Kind, ouder of grootouder.

Of sociaal gesteld:
Ben je het kind dat aan moet nemen, ben je volwassene die zijn eigen verantwoordelijk moet nemen en die van zijn kinderen en ook nog steeds in de groei is.
Of ben je de bejaarde, die wel de verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn eigen leven, maar niet zo nodig meer hoeft uit te blinken.

Plaats reactie