De mens een religieus wezen (?)

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Henry II
Diehard

Re: De mens een religieus wezen (?)

Bericht door Henry II » 05 apr 2017 09:18

@Kasper, Mindfullness is 'slechts' een onderdeel van het totale pakket. In principe is het één van de 8 stappen in het pad naar verlichting binnen het Boedhisme. Het woord zelf is een nogal onhandige Engelse vertaling van het woord 'Sati' wat zoveel betekent als 'observeren, oog in oog zijn met wat zich van moment tot moment voordoet' Het wordt in het Westen gebracht als een op zichzelf staand iets, maar dat is het dus eigenlijk niet. Ik doe zelf dagelijks een aantal korte of langere aandachtsoefeningen/meditaties en heb hier enorm veel aan. Je kunt dit voor jezelf inpassen zoals je het wilt. Er zijn veel technieken, zoals de bodyscan en geleide meditaties, die je kunt gebruiken. Ikzelf ga bij mindfulness uit van een drie stappen plan. Ten eerste wordt ik stil en luister alleen naar mijn ademhaling, waarbij je de gedachten die ongetwijfeld langskomen benoemt en vervolgens los laat. Daarna komt de tweede stap, waarbij je alles om je heen zonder oordelen waarneemt, een geluid is slechts een drukverschil in de lucht en niet direct een auto of een wandelaar naast je huis, een object is niet direct een deur maar een object dat je het zicht blokkeert. Als laatste komt voor mij dan de stap om je over te geven aan wat is, het accepteren van het nu waarin je leeft, met de wetenschap dat dit het enige moment in je leven is dat je iets kunt veranderen. Zoals je ziet is mindfulness veel meer dan wat de spoedcursussen proberen te verkopen. Niet slechts een middel om stress te verwerken na een drukke werkdag. Het is het omgaan met de realiteit zoals je die tegenkomt, zonder direct je falen uit het verleden hierop te projecteren, zonder je angsten uit het verleden te projecteren op de toekomst, zonder te oordelen en veroordelen wat je ziet door het te interpreteren op basis van associaties met iets negatiefs. Dingen die gebeuren zijn in de basis gewoon dingen die gebeuren, het is jouw oordeel over deze dingen die het negatief op positief laat worden.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 05 apr 2017 09:52

Henry II schreef:@Kasper, Mindfullness is ... worden.
Wellicht handig om concreet de relatie met zingeving of de vraag of mensen religieuze wezens zijn te beschouwen (al-dan-niet mindfull).

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 05 apr 2017 10:35

Er is een relatie tussen Mindfullness en zingeving en de vraag van de topic titel. Maar het was meer een poging Mindfulness wat nader te verklaren, zodat iedereen zelf kan beoordelen wat die relatie precies is. Er is in elk geval géén bovennatuurlijk wezen voor nodig.

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 05 apr 2017 12:25

Henry II schreef:Er is een relatie tussen Mindfullness en zingeving en de vraag van de topic titel. Maar het was meer een poging Mindfulness wat nader te verklaren, zodat iedereen zelf kan beoordelen wat die relatie precies is. Er is in elk geval géén bovennatuurlijk wezen voor nodig.
Die relatie trek ik in twijfel.

Groetjes,

Bob

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 apr 2017 13:45

Maar goed. De mens is dus niet per definitie een religieus wezen, zelfs niet een spiritueel wezen. De mens is er in dit opzicht in verschillende gradaties, van de monnik die zich zijn hele leven in een grot in eenzaamheid leeft, tot de yup die overal schijt aan heeft en slechts om opgepimpte auto's en zoveel mogelijk vrouwen geeft.
Misschien is het zinnig hier te vraag te stellen, wat zingeving aan het bestaan geeft, als religie hierin geen rol speelt (en of dit misschien dan toch een religieuze basis heeft).
Mijn eerste, zuiver rationele emotieloze antwoord op de vraag: "Heeft het leven zin?" is: "Nee!" Het leven, de mens, de aarde, het heelal...het heeft wat mij betreft totaal geen nut of zin.
Als men dan doorvraagt en me vraagt naar mijn zingeving in dit bestaan, dan kan ik daar op verschillende momenten (in mijn leven) misschien wel anders op antwoorden. Op dit moment is het genieten van het feit dat ik besta, dat ik in de zon kan zitten, kan genieten van kinderen en kleinkind en met plezier me nuttig denk te kunnen maken op mijn werk (en zo de mens een beetje kan helpen). Zal de wereld anders om de zon gaan draaien als ik morgen dood neerval? Absoluut niet.
Misschien zijn er een aantal mensen een tijdje verdrietig, maar het leven zal weer haar gang gaan.
Mijn zingeving bestaat dus vooral uit het bestaan zelf. Deze zeer korte periode op aarde, die zo weer voorbij is. Haal ik alles eruit? Beslist niet. Zou het beter kunnen? Misschien wel. Maar is het leven totaal zinloos omdat ik er over een aantal jaren misschien toch niet meer ben en niet in een hiernamaals of reïncarnatie geloof? Absoluut niet! Het leven is een lot uit de loterij! En ik doe nooit met loterijen mee, omdat de kans marginaal klein is, dat je wint. En wij zijn allen winnaars in deze kosmische loterij.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 apr 2017 14:17

Nu zijn er al vier die het woord verkeerd schrijven.
Het is
mindful
mindfulness
(Alle woorden die eindigen in -ful worden met één l geschreven)
(hier kan men oefenen :) )
Born OK the first time

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 05 apr 2017 17:32

Rereformed schreef:Nu zijn er al vier die het woord verkeerd schrijven.
Het is
mindful
mindfulness
Ach, als dat de enige spel-, taal- of grammaticafout was die hier wordt gemaakt dan viel het nog wel mee. Ik zal hier binnenkort eens een topic over openen.

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 05 apr 2017 18:52

Het is
mindful
mindfulness
True, rotwoord!
Taalvaudten worden in mijn stukken standaard meegeleefert. Zie ook mijn standaard onderschrift. Alvast excuus aan de grammatica politie!
Groet,

Bob

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 05 apr 2017 19:21

Peter van Velzen schreef:Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat er geen god is, maar dat neemt niet weg, dat een herhaalbare objectieve waarneming mijn niet van het tegendeel zou kunnen overtuigen.
Je bedoeld 'wel' zou kunnen overtuigen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 apr 2017 20:17

Fish schreef:
Peter van Velzen schreef:Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat er geen god is, maar dat neemt niet weg, dat een herhaalbare objectieve waarneming mijn niet van het tegendeel zou kunnen overtuigen.
Je bedoeld 'wel' zou kunnen overtuigen?
Oei! Ik haalde twee kandidaatzinnen door elkaar en schreef dus inderdaad het omgekeerde van wat ik bedoelde te zeggen. Jouw verbetering betreft de ene variant. ik heb het bericht gewijzigd naar de andere variant.
Ik wens u alle goeds

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 06 apr 2017 09:36

Het is
mindful
mindfulness
Tuurlijk, maar het is dan weer wel 'fullness' met dubbele L. Ik probeer mijn spelfouten zoveel mogelijk te vermijden, maar zelfs dan schiet er bij mij (net zoals bij jou overigens) wel eens iets door de vingers.

Plaats reactie