Gods with anuses

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Iksnaphetniet
Forum fan

Gods with anuses

Bericht door Iksnaphetniet » 07 mar 2017 10:26

Even een gedachte- fantasie experiment. Ik hoorde laatst een quote van Ernest Becker, 'we are gods with anuses'. Dat zette met wat aan het denken.

Stel dat wij in het universum zo goed weten te doorgronden dat we in staat zijn om een nieuw universum te creëren met dezelfde soort principes. Dat zou ons een soort van goden (als in de definitie van dat we dat universum hebben geschapen, het omnipotente etc laat ik achterwege) maken. In dat nieuwe universum komt ook weer evolutie voor en het is een kwestie van oneindig veel tijd totdat er weer intelligentie de kop op steekt. Je voelt de regressie natuurlijk opkomen, ook deze wezens creëren weer een nieuw universum. Ze scheppen een omgeving waarin uiteindelijk leven zal ontstaan. Zoals wij de game of life hebben gemaakt op een pc.

In deze fantasie hebben onze goden hetzelfde probleem als wij. Ze leven wellicht met dezelfde existentiële problematiek en zijn het product van willekeur. Maar dan wel willekeur die een intelligente oorsprong heeft. Je krijgt dan een regressie van intelligentie en willekeur. Zou dat niet grappig zijn :lol: ?

Beetje kip en het ei verhaal.

Overigens laat ik de vraag of deze goden menselijk ethisch handelen buiten beschouwing.

Misschien nog mooie aanvullingen op deze fantasie of een eigen variatie hiervan? Of brand het gerust af 8*)

Jan van Lennip
Diehard

Re: Gods with anuses

Bericht door Jan van Lennip » 09 mar 2017 19:00

Iksnaphetniet schreef:
Beetje kip en het ei verhaal.
Sorry. Ook dit fantastische verhaal wordt tot een abrupt einde verwezen. Geen kip zonder ei. :sleepy4:
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 14 mar 2017 14:51

Er gaat een theorie dat wij in een computersimulatie leven (zoiets als de matrix films die rond de eeuwwisseling populair waren). Het is op dit moment niet mogelijk om deze uitspraak te weerleggen. In de toekomst zou dit mogelijk kunnen zijn door zelf een simulatie van het universum te ontwikkelen en als deze gedetailleerd genoeg is zou daaruit kunnen blijken dat we zelf ook in een simulatie leven.

https://www.scientias.nl/leven-we-in-ee ... a-te-gaan/

We hoeven dus helemaal geen universum te maken. Computers met voldoende capaciteit volstaan (al zijn deze nog ver weg).

Persoonlijk krijg ik wel een soort van Droste meisje gevoel hierbij.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 14 mar 2017 15:44

Mullog schreef:Er gaat een theorie dat wij in een computersimulatie leven (zoiets als de matrix films die rond de eeuwwisseling populair waren). Het is op dit moment niet mogelijk om deze uitspraak te weerleggen.
Dat hoeft ook helemaal niet. Dit is net zo'n rare bewering als "bewijs maar eens dat god niet bestaat". Het is eerst aan degenen die met een hopsakee idee komen, om dat idee te onderbouwen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Plaats reactie