een logisch bewijs voor de continuïteit van de ziel

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Dmfcasimiri
Forum fan

Re: een logisch bewijs voor de continuïteit van de ziel

Bericht door Dmfcasimiri » 10 mar 2017 16:35

Dmfcasimiri schreef:
MaartenV schreef:
Dmfcasimiri schreef:MaartenV, denk je werkelijk dat door jouw redenering de oneindigheid van de ziel kan worden aangetoond of is dit slechts hypothetisch en speculatief? Ben je door jouw redenering steevast overtuigd van de oneindigheid van de ziel?
Het is misschien inderdaad te sterk om dit als ware conclusie op te vatten als gevolg van een valide logische redenering vertrekkend vanuit ware premissen.
Maar ik zou het niet als geheel onzinnig willen klasseren.
Stel dat je een veel en veel sterkere logische redenering vond. Stel dat je absoluut ware premissen bezat. Stel dat je er op grond van die premissen wel zeker van moet zijn dat er sprake was van oneindigheid van de ziel. Zou je dan nog op grond van die logica besluiten tot het bestaan van de oneindigheid van de ziel?
Zolang ik van Maarten geen duidelijk antwoord heb gekregen op de tweede vraag kan ik zijn uitspraken dienaangaande niet al te ernstig opvatten. Dus graag, met een marge van enige weken een antwoord...... :evil3:

NB: het concept van de oneindigheid cq de continuïteit van de ziel kan in een als persoonlijk geldig verklaarde gedachten-wereld wel met de algemeen geaccepteerde ervaringswereld (van de wetenschap) vermengd worden om dit concept voor de lol en ter demonstratie van de Wil tot macht het stempel van het Zijn op te drukken, maar men moet ook in staat zijn dergelijke speculaties even naast zich neer te leggen om zich te richten op de concrete realiteit van alledag.
"Ruimdenkendheid blijkt niet uit het toegeeflijk zijn, maar uit wijsheid en het juiste handelen." (Uit: Dmfcasimiri, aforisme 73)

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 10 mar 2019 10:12

Neemt niet weg dat de premisse waar is dat voor een bewustzijn enkel ‘leven’ telt. De momenten dat we dood zijn, die beleven we niet. Dus als we nog eens geboren worden, wat al eens gebeurd is en dus nog eens kan gebeuren, dan komt ons dat voor dat we het ene leven na het andere beleven. De tijd dat we dood zijn telt niet voor het bewustzijn. We leven voor ons bewustzijn dus eeuwig. We kunnen niet niet leven voor ons bewustzijn. Ons bewustzijn creëert zo de illusie van onsterfelijkheid.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.
Dat wat niet is, zal nooit zijn; dat wat is, zal nooit ophouden te zijn. (Bhagavad Gita, hoofdstuk 2 vers 16)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 mar 2019 11:00

Leuk, dat je dit meer dan 2 jaar oude topic nog eens door wil lezen. :)
Maar waarom het ook voor ons bumpen?

Heb je nieuwe inzichten en toevoegingen?
Of vind je dat het past in één van de actuele berichten?
Dan kun je dat ook af met een viewtopic.
Misschien zelfs beter vanwege de vele bladzijden hier.

Ik heb de eerste bladzijde nogmaals gelezen en zie dat je bump geen nieuws brengt.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 10 mar 2019 11:07

Ja, je hebt gelijk Maria. Ik heb niets nieuws toegevoegd. Sorry daarvoor.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.
Dat wat niet is, zal nooit zijn; dat wat is, zal nooit ophouden te zijn. (Bhagavad Gita, hoofdstuk 2 vers 16)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 mar 2019 11:27

Ik zag wel dat je een nieuw topic opende nav. een stukje discussie hier over tweelingen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie