Waarom is een roos mooi?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Robo
Forum fan
Contacteer:

Waarom is een roos mooi?

Bericht door Robo » 23 dec 2016 13:51

Religie hoort te gaan om spiritualiteit. Een persoonlijke ervaring die zich in de geest of gedachte van de mens ontwikkelt. De geest of spirit bevindt zich in het bewuste en onbewuste deel van ons brein. Ons brein is de meest hoog verfijnde biologisch elektronische computer die onze wereld kent. Uit onderzoeken is gebleken dat ons brein, en hele lichaam, constant signalen ontvangt en uitzendt. Onze ogen vangen frequenties op. De zon verlicht onze aarde terwijl dit licht zelf niet te zien is met het blote oog. Dit licht , waarvan de bron wel zichtbaar is maar wat verder alleen te zien is doordat het verschillende stoffen verlicht. Afhankelijk van de materie waarop geschenen wordt reageert het licht met een reflectie. Als licht door een regenbui die werkt als een grote lens, wordt gebroken, dan zien wij wat we denken dat het licht spectrum is, en we noemden het regenboog. Zo komen we bij kleuren. Kleuren zijn verschillende frequenties licht, zoals in de regenboog te zien zijn. Zo heeft de kleur rood een frequentie van 780 nm. Rood is een lage frequentie. Mensen hebben maar voor 3 kleuren receptoren. “Elke kleur die we zien wordt "gemaakt" doordat elk van die cellen een specifiek stroompje richting hersenen sturen. Klein stroompje van de roodgevoelige cellen, iets meer groen en veel blauw: je hersenen maken er een kleur van. (Door Theo de Klerk) ”.
Geluid, alweer frequenties. Elk geluid dat wij kunnen opvangen is hiervoor een trilling in de lucht. Er zijn ook frequenties die wij mensen niet kunnen waarnemen die er wel zijn, ik denk maar aan de echo locatie van vleermuizen en katten en honden, en het hondenfluitje, dat alleen de hond hoort, en wij als gesis ervaren. Zo zijn er veel frequenties die mensen niet kunnen waarnemen. Wat het totaal effect op het menselijk brein is van alle frequenties die het lichaam en het hoofd te voortduren krijgen, ik denk aan alle radio en tv signalen, wifi bluetooth, licht frequenties, geluid frequenties. We denken en menen dat al die frequenties geen invloed op ons hebben, maar is dat waar? Waarom worden mensen rustig van kleuren en geluiden, en kunnen anderen juist onrustig worden? Waarom is er ooit een horoscoop bedacht? Omdat per jaar de aarde elke dag in een ander magnetisch veld verkeert. En er waren mensen die geloofden dat tijd en plaats van geboorte bepalend waren voor het karakter dat uit die nieuwe mens zou groeien. En geloof het of niet, maar de in het boek van Linda Goodman beschreven karakter schetsen komen meer dan 90% overeen. https://www.bol.com/nl/p/zonneklaar/666774396/
Het principe van een radio golf of elektromagnetische golf is dat een radio golf zich in alle richtingen uitzend en zichzelf in stand houdt. Ik laat alle andere zaken die frequenties veroorzaken buiten beschouwing zoals radar, microgolfoven, hoogspanningsleidingen.
Wij zijn ontvankelijk voor vele frequenties, zo zijn er ook schadelijke frequenties die DNA kunnen verstoren, functies kunnen veranderen en malfunctie kunnen veroorzaken. Zou wat wij God noemen ook een voor ons (nog) niet meetbare frequentie kunnen zijn?
Het universum is voor ons onmeetbaar groot, wat wij voor het gemak oneindig noemen. Alle frequenties die door onze aarde worden uitgezonden gaan het hele heelal door. De kans dat er ergens een planeet is die ook “humanisten” herbergt die de door ons uitgezonden signalen kan horen en zien is niet 0 (nul) of niet onmogelijk.
Waarom denk ik dat dit mogelijk een straf kolonie is waar wij een paar duizend jaar geleden zijn gedropt? Gezien de huidige technologische ontwikkelingen is het mogelijk dat wij inderdaad mensen op Mars krijgen. Dat er in dit universum meerdere beschavingen zijn lijkend op die van ons, is gezien de uitgestrektheid van dit heelal, niet onmogelijk. Dat er op een moment intergalactisch is afgesproken om alle vervelende “geesten” of karakters op die verre planeet te dumpen, ze een handleiding mee te geven waarin wordt uitgelegd hoe je een goed mens kunt worden. Ik zie hier in de verdeeldheid en verspreiding op aarde van de oorspronkelijke rassen. We hebben 2 centimeter van de oceanen en 2% van het universum onderzocht, en er wordt al gesproken “dat we het allemaal wel weten”. Er zijn al warp motoren, China claimt zelfs er een werkzaam in omloop te hebben. De kans dat wij uiteindelijk met lichtsnelheid het universum in kunnen reizen, is nu nog net zo theorie als de huidige computer was in 1960.
Als we dood gaan stopt het systeem. Maar nog niemand heeft onderzocht welke energie het lichaam verlaat bij overlijden. Dood is een laatste uitzending van frequenties, die naar alle kanten wordt uitgezonden, en pas onder juiste omstandigheden worden omgezet in een energie. Dat het mogelijk is om bijvoorbeeld 5 Terra bit aan gegevens of informatie in frequenties of radio signalen om te zetten is geen grote moeite. Zo zou onze geest uiteindelijk uit een hoeveelheid aan frequenties of elektromagnetische signalen kunnen bestaan. Zo kan een EM puls ook de bron van leven zijn. Stel dat en eicel en sperma cel samen een ontvanger worden en dat er een EM signaal nodig is om de uiteindelijke groei van nieuw leven te starten. En die twee cellen weten genoeg om er een hele nieuwe mens uit te groeien. Hoe atomen en moleculen in voldoende mate aanwezig stoffen en materie worden van diverse kwaliteiten is op zich al een klein natuurlijk wondertje. De structuur echter van moleculen en atomen lijkt weer iets op die van planeten in ons universum. Zo is er ook een kans dat ons universum slechts onderdeel is van een complex molecuul ergens in een stoeptegel in de grote stad van weer een heel andere planeet die op zijn beurt onderzoek doet in zijn universum…
Voor zover ik de geschiedenis bekijk is religie vooral ontwikkeld om macht te hebben en controle uit te oefenen.
Waar ik mij bevind op een schaal van ongelovig tot gelovig weet ik niet meer. Ik maak dingen mee, zoals het overlijden van mijn zoontje, die na te zijn doodverklaard mij toch ineens aankijkt. En hij was dood! Hoe kan dat? Niemand kan het goed verklaren, maar het geeft te denken over de vraag of er iets is na de dood. Wel die mogelijkheid is er volgens mij na deze ervaring wel. Tussen niet geloven en geloven is er al veel discussie, meestal wat afgezaagd omdat de niet gelovigen niet open staan voor de fantasieën van een gelovige die zegt dat er een hemel is… althans dat wordt dan geloofd, omdat het niet is aan te tonen. Daarom mag iedereen er het zijn of hare van denken. Maar een geloof moet vooral spiritueel zijn, zoals water in een rivier. Als het een religie wordt, is het niet meer vloeibaar en dogma’s en regeltjes verstoren de stroom van de rivier zoals ijs de stroom kan remmen. Zo is door regelgeving het spirituele in het geloof door religie vermoord. Er is niets fout aan fantasie en sciencefiction, maar wel als het onbewezen als enige waarheid wordt verkondigd.
Waarom is een roos mooi? Dat hangt af van de frequenties en densiteit en intensiteit van de licht bron, en van hoe onze ogen en hersenen zijn “gewired”, en hoe onze hersenen het samenspel van receptoren en signalen aan de hersenprogramma’s omzetten in iets dat mooi is of lelijk.
Bloemen hebben ook die kleuren gekregen omdat zij met die kleuren insecten lokken die zo belangrijk zijn voor de voortplanting, het willen/moeten doorgeven van het leven, maar wie heeft dat allemaal bedacht? Omdat we daar geen goed antwoord op weten is het voor sommige mensen handig om dat Gods werk te noemen. Rode bloemen hebben nog een schijnsel en verschijnsel dat wij niet kunnen zien, in de rode reflectie van de bloem zit ook infrarood, dat kan weer worden gezien door bijen die op hun beurt beloond worden met nectar en stuifmeel in ruil voor het bevruchten van de bloem. God? Natuur? Of zijn planten slimmer dan wij denken en hebben we nog niet begrepen hoe we daarmee moeten communiceren? Na deze set van bevindingen kan ik niet anders dan God evenveel kans te geven als geen God. De kracht die ons laat vechten tegen ziekte en ellende, en ons dwingt te overleven, is dat een onderdeeltje God? Of is dat egoïsme? Voor wie wel in God geloofd, heeft God voor ieder een ander uiterlijk. Voor wie niet in God geloofd zijn het vaak wonderen der natuur, althans de onverklaarbare zaken.
Wat heb je hier zelf aan?
Niets, het is de zoveelste mening van de zoveelste gek die ook iets bedacht heeft, maar n mijn theorie zitten erg veel sluitende bevindingen. Om het op mijn manier te zien heb je een protestantse vader en ongelovige moeder nodig die vooral wil dat je het zelf uit zoekt. Daarnaast is een technische studie op HBO niveau een pre. Het meeste dat ik hier heb gebruikt is terug te vinden op wiki, waar van aan een aantal gebruikte woorden en termen een eenvoudige uitleg wordt gegeven. Ik besluit het roer na dit schrijven om te gooien, ik ben geen atheïst, geen agnost, maar kennelijk meer humanist, en dat is gelukkig nog geen religie
:angel12:
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Maria
Moderator

Re: Waarom is een roos mooi?

Bericht door Maria » 23 dec 2016 14:48

Prachtig essay Robo.
Moet ik meermaals lezen en vind steeds wat nieuws.

Vooral door de laatste alinea krijg ik het gevoel dat deze woorden komen uit een groeiproces.
Gegeven als bronvermelding, een toegift.
Het is zeker niet voorgekauwd uit een boekje of van internet geplukt.

Inhoudelijke reactie komt misschien nog, eerst even laten rijpen. :wink:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 dec 2016 11:20

@Robo
Boeiende uiteenzetting. Het is een open invitatie om het meermalen te lezen vanwege de vele aspecten die het bevat.
Omdat mijn technische kennis verwaarloosbaar klein is, zijn er een aantal elementen die ik niet begrijp, maar hé, dat kunnen wij tegenwoordig opzoeken.
De gedachte dat de aarde een strafkolonie zou kunnen zijn, is intrigerend, en blijft vaag door mijn hoofd zoemen. Daarbij doet zich de vraag voor; "Wie wordt er dan bestraft, en waarom"? Want wij zijn niet alleen in deze kolonie. Wij vertegenwoordigen slechts een miniem onderdeel van al wat leeft, krioelt of in het rond zwemt. Ook al zien wij kans onze eigen soort in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen, wil dat nog niet zeggen dat wij voor een andere denkende soort in de ruimte als nummer één op de ranglijst komen. Misschien wel helemaal onderaan, of zijn wij mogelijk zó zonder enige betekenis, dat onze aanwezigheid niet eens wordt opgemerkt.
Ik weet het, het zijn vragen die nergens toe leiden, en waar geen enkel zinnig antwoord op gegeven kan worden, maar ik vind het boeiend om je gedachten eens vrijelijk alle kanten op te laten vliegen.

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 24 dec 2016 15:13

Gershom schreef:@Robo
"Wie wordt er dan bestraft, en waarom"?
Ik denk dat alle humanoïden in het universum zoiets hebben als eigen wil, en eigen denken. In een ideale samenleving zouden geloof, hoop, liefde en geluk samen bestaan, dat is zonder oorlog of onenigheid die tot strijd leidt. Dat is ook waar alle "heilige" boeken in overeenkomen, hoe je een goed mens dient te zijn. Wie hier tijdens zijn leven toch kiest voor hebzucht, egoïsme, zelfverrijking, en meer van die minne kwaliteiten, krijgt niet de juiste frequentie na het leven en zal het moeten over doen, een soort reïncarnatie gedachte. Wie in staat is een weg naar vrede en tevredenheid te bewandelen en daarbij niet liegt en bedriegt die zou herplaatst kunnen worden in een van de vele universums waarin een planeet als aarde reist. Zo zie ik dat de dierenriem een mogelijke universele kaart (soort Tom Tom) is die de richtingen aangeven waarin andere beschavingen te vinden zouden kunnen zijn. Wij zouden dan een soort Guantánamo Bay van het universum kunnen zijn. De kans dat er beschavingen zijn die al 10000de jaren op ons voor lopen is gezien de ouderdom van alleen al ons zonnestelsel niet ondenkbeeldig. :wink:
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 24 dec 2016 16:27

Het is zelfs aannemelijk dat er beschavingen zouden kunnen zijn die 20 miljoen jaren op ons voor liggen, missschien zijn er daar zelfs wel 40 miljoen van, maar als dat zo is bevinden zijn zich gemiddeld 40 miljoen lichtjaar van ons af en zullen we alleen iets van ze vernemen als wij zelf 40 miljoen jaar verder zijn, en dan zouden wij dus 20 miljoen jaar voorliggen op de berichten die ons bereiken. Daar kunnen we dus maar beter niet op wachten, Dan maar liever van een roos genieten.
Ik wens u alle goeds

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 24 dec 2016 18:08

Peter van Velzen schreef:Het is zelfs aannemelijk dat er beschavingen zouden kunnen zijn die 20 miljoen jaren op ons voor liggen, missschien zijn er daar zelfs wel 40 miljoen van, maar als dat zo is bevinden zijn zich gemiddeld 40 miljoen lichtjaar van ons af en zullen we alleen iets van ze vernemen als wij zelf 40 miljoen jaar verder zijn, en dan zouden wij dus 20 miljoen jaar voorliggen op de berichten die ons bereiken. Daar kunnen we dus maar beter niet op wachten, Dan maar liever van een roos genieten.
Daar heb ik over nagedacht... Als de bron van ons leven wel een radiofrequentie zou zijn, dan reist die met de snelheid van licht, en volgens de natuurwetten houdt een radiosignaal zichzelf in stand tot het kan worden omgezet in een energie, met andere woorden we zijn even onderweg, maar het is een toestand te vergelijken met droomloze slaap/bewusteloosheid, dit gegeven maakt dat het nog steeds voor ons "gevoel" erg kort kan duren, zelfs al was het 100.000.000.000 lichtjaar verder :)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 dec 2016 05:23

Volgens de "Big bang" theorie is de bron van ons leven, ja de bron van alles, een hoeveelheid enrgie 13,8 miljard jaa geleden. Het is niet een enkele frequentie en - zover ik weet - ook niet uitsluitend electro-magnetische straling, aangezien men veondersteld, dat de verschillende krachten (sterke en zwakke kernkracht, electromagnetische kracht, en - naar men hoopt - ook de gravitatiekracht, allen één enkel kracht vormden. MAar het is - volgens diezelfde theorie - een eenzijdige bron. We kunnen er nooit naar terugkeren, tenzij we in een zwart gat vallen.

Ik vindt het een stap te ver in het overwegen van ons bestaan, en beperkt me liever tot: het eeuwige leven
Ik wens u alle goeds

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 25 dec 2016 11:01

Peter van Velzen schreef:Volgens de "Big bang" theorie
Ik vindt het een stap te ver in het overwegen van ons bestaan, en beperkt me liever tot: het eeuwige leven
Precies, een theorie :) het universum is, was en zal "eeuwig", of er altijd zijn, die hele big bang theorie rammelt aan alle kanten... En waarom moet alles verklaart worden?
Op eeuwig leven kom ik zeker terug :!:
Adhesies, Cohesie, massa, totaal krachten van massa's verklaren zwaartekracht, grotere planeet, meer samengeklonterde materie, grotere massa, meer "zwaartekracht" of aantrekkingskracht, om het eenvoudig te houden.
De mens is te klein om oneindig te bevatten :)
Waarom ben ik hier (op het forum) terecht gekomen? De weg hier naartoe is werkelijk een wonderbaarlijke, en zo onverklaarbaar dat ik het bijna als Gods wil ervaar, die me hier heeft gebracht, door een van Zijn engelen :)

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 25 dec 2016 11:38

Helaas gaan deze fantastische bespiegelingen mijn voorstellings, en denkvermogen ver te boven.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 dec 2016 15:07

Robo schreef: Waarom ben ik hier (op het forum) terecht gekomen? De weg hier naartoe is werkelijk een wonderbaarlijke, en zo onverklaarbaar dat ik het bijna als Gods wil ervaar, die me hier heeft gebracht
Dit is toch al een heel oud gezegde hoor.
En eens een keer niet van christelijke oorsprong.
"Als er een deur voor je neus dichtgesmeten wordt, gaat er altijd wel weer een open."

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 25 dec 2016 19:16

Maria schreef: En eens een keer niet van christelijke oorsprong.
Ik meen dat die titel niet wordt uitgedeeld als je van z.g. christelijke huize bent. Mijn ervaring is toch vaak dat hoe christelijker men is (of geweest), hoe onchristelijker men zich gedraagd.
Dat merk je wanneer iemand, verklaart niet van christelijke oorsprong te zijn, een deur open houdt :wink:
Goede dagen gewenst!

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 dec 2016 20:51

Robo schreef: Ik meen dat die titel niet wordt uitgedeeld als je van z.g. christelijke huize bent. Mijn ervaring is toch vaak dat hoe christelijker men is (of geweest), hoe onchristelijker men zich gedraagd.
Het gaat om de uitdrukking, Robo.

Ieder zijn ervaringen, cognities en zijn pakje meedragend op zijn rug.
Ik zelf kom uit een rasechte Hervormd Gereformeerde Bonds familie met neiging naar Gereformeerde Gemeente en geliëerdheid aan Oud Gereformeerd.
Als je dat iets zegt. :wink:

Maar je zult daar wel meer van lezen als je hier langer bent.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 26 dec 2016 00:49

Maria schreef
Ik zelf kom uit een rasechte Hervormd Gereformeerde Bonds familie met neiging naar Gereformeerde Gemeente en geliëerdheid aan Oud Gereformeerd.
Ik leer steeds meer bij over de verdeeldheid in protestantenland. Al heb ik grote moeite al die stromingen van elkaar te onderscheiden. Ook al omdat ik niet weet wat die verschillen (als die er zijn) inhouden.

Hervormd, hervormd gereformeerd, gereformeerde bond, oud gereformeerd.

Ik vraag mij onwillekeurig af of er ook licht belegen gereformeerd bestaat...
Ja? doet u mij dan maar 2 ons, dun gesneden graag...

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 26 dec 2016 10:43

Maria schreef: Hervormd Gereformeerde Bonds familie met neiging naar Gereformeerde Gemeente en geliëerdheid aan Oud Gereformeerd.
Als je dat iets zegt. :wink:

Maar je zult daar wel meer van lezen als je hier langer bent.
Als je dat iets zegt... Zucht... ja dat zegt wel veel. Het is mij in het leven opgevallen dat alle kerkjes met meer dan één naam een beetje eng zijn; dus gereformeerd kan nog net, hervormd gereformeerd is al een stuk enger, Katholiek nog net ok, Rooms Katholiek stuk minder, als dat je iets zegt...

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 26 dec 2016 10:47

Ik vraag mij onwillekeurig af of er ook licht belegen gereformeerd bestaat...
Ja? doet u mij dan maar 2 ons, dun gesneden graag...
Mag het ook een paar gram meer of minder zijn? :lol:

Plaats reactie