Welke filosoof inspireert je en waarom?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Willempie
Bevlogen

Re: Welke filosoof inspireert je en waarom?

Bericht door Willempie » 04 dec 2016 12:40

Friedrich Weinreb, omdat hij voor mij schatten heeft ontsloten die mij onbekend waren.

René Girard, omdat hij mij heeft geholpen de rode lijn in de menselijke geschiedenis beter te begrijpen.

Emmanuel Levinas, omdat hij zaken onder woorden brengt die ik, diep van binnen eigenlijk al meende te weten en dus op een bijzondere manier herken. Het gaat dan om een vorm van wetenschap die m.i. cruciaal is voor het welzijn van de mens.
Hallo meneer God, met Anna.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 04 dec 2016 14:04

Willempie schreef:Friedrich Weinreb, omdat hij voor mij schatten heeft ontsloten die mij onbekend waren.
Bedoel je in de periode na de oorlog toen hij zich verdiepte in de Bijbel? Wat ik zo lees was het nogal dubieus wat hij in zijn leven deed.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 04 dec 2016 15:49

Storm schreef:
Willempie schreef:Friedrich Weinreb, omdat hij voor mij schatten heeft ontsloten die mij onbekend waren.
Bedoel je in de periode na de oorlog toen hij zich verdiepte in de Bijbel? Wat ik zo lees was het nogal dubieus wat hij in zijn leven deed.
Wat hij tijdens de oorlog deed was, volgens mij, de nazi's een loer draaien en pogen zoveel mogelijk Joden voor deportatie te behoeden. Alle boeken die ik van hem heb gelezen dateren van na de oorlog. Eén van de dingen die mij opvallen is dat hij in zijn boeken zelfs geen spoortje van wrok uit maar zelfs begrip toont voor zijn vijanden, terwijl hem toch wel veel onrecht is aangedaan. Dat alleen al maakt hem voor mij een groot mens. Maar afgezien van dat alles ben ik zeer getroffen en geïnspireerd door wat hij allemaal heeft geschreven. Ik doelde en doel dus zuiver en alleen op de inhoud van wat hij schrijft.
Hallo meneer God, met Anna.

MaartenV
Diehard

Re: Welke filosoof inspireert je en waarom.

Bericht door MaartenV » 04 dec 2016 23:13

rereformed schreef: Hé, je verrast me grondig!
Ja, ik ben al een Nietzsche fan van toen ik een tiener was. Vooral zijn rebelse en uitdagende houding die spreekt uit zijn werk boeide mij al als jongeman.
Storm schreef:@Maarten V; verrast me niets, nog een Nietzsche "aanhanger''. :wink:
Nietzsche zie ik als een buitenbeentje onder de filosofen. Hij draait datgene wat je vanzelfsprekend vindt geheel om en doet dat op een briliante manier. Een houding die ik wel weet te smaken :D
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Plaats reactie