Welke filosoof inspireert je en waarom?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Welke filosoof inspireert je en waarom?

Bericht door Storm » 02 dec 2016 17:56

Vaak lees ik hier hoe mensen geïnspireerd zijn geraakt door filosofen. Zelf heb ik alleen een boek gelezen over Baruch Spinoza, de Deense Kierkegaard kennen ook veel christenen. Maar verder gaat mijn kennis niet.

Daarom mijn vraag; door welke filosoof ben je geïnspireerd, en waarom?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

MaartenV
Diehard

Re: Welke filosoof inspireerd je en waarom.

Bericht door MaartenV » 02 dec 2016 19:11

Nietzsche, niet als filosoof, maar als filoloog (taalkundige). Zijn poëtisch proza is soms geniale literatuur. Hij keert alle waarden van zijn tijd om, of dat is toch zijn betrachting. Ik ben het daarom niet volledig eens met hem, maar de wijze waarop hij alles omgekeerd juist doet lijken met woorden is soms buitengewoon schitterend.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 02 dec 2016 19:59

Heb me nooit met filosofie bezig gehouden, maar kan wel lachen om de welbespraaktheid van Herman Philipse. Zijn godsdienst filosofie lessen kan ik wel waarderen. En Maarten Boudry vind ik aantrekkelijk om naar te luisteren.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 02 dec 2016 20:08

Herman Philipse niet in de laatste plaats om zijn atheïstisch manifest maar ook vanwege de vele hoorcollege's die uitgegeven zijn al autorijdende zit je dan in je privé collegezaal.
Daniel C. Dennett voor het eerst kennis van genomen tijdens de tv serie "een schitterend ongeluk" en sindsdien veel van gelezen.
Bas Haring vanwege zijn heldere uitleg in soms ingewikkelde kwesties.
Etienne Vermeersch
Johan Braeckman vanwege zijn betoog voor helder en kritisch denken. Boek de ongelovige Thomas heeft een punt.
Maarten Boudry vanwege zijn inzet voor Skepp en onderstaande quote :)
Uiteraard kunnen we het bestaan van God niet uitsluiten. Maar hetzelfde kun je zeggen over het monster van Loch Ness. We kunnen bij wijze van spreken ook een ander alwetend wezen introduceren: de eenhoorn, een schrander hoefdier. Dat dier weet alles, ook dat God niet bestaat. Of misschien is God slachtoffer van een kwaadaardige demon. Hij kan zelf wel weten dat Hij bestaat, maar er kan een demon zijn die Hem heeft wijsgemaakt dat Hij de schepper van hemel en aarde is.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 02 dec 2016 20:53

Sorry, even off topic. Kan een moderator die afzichtelijke taalfout uit de topictitel halen? Het doet pijn aan de ogen, iedere keer dat je het subforum "Filosofie" opent.
Gedaan.

Storm
Bevlogen

Re: Welke filosoof inspireert je en waarom?

Bericht door Storm » 02 dec 2016 22:30

Wim_1946,
Sorry Wim ik zie het nu ook, d's of t's is niet mijn sterke kant. :oops: In de aanhef staat het ook verkeerd maar kan ik het niet meer veranderen. Even kijken of verkeerd goed geschreven is....... volgens mij wel. Maar zeker ben ik er niet van.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 dec 2016 06:53

Mijn eerste kennismaking met filosofie in het algemeen was de geschiedenis der westerse filosofie van Bertrand Russel, Sindsdien ben ik een paar filosofen tegengekomen, met wie ik wat gemeen heb (Daniel Dennet en Karl Popper en vooral David Hume), maar de meesten inspireren mij vooral door hun denkfouten. Ik heb in gedachten het boek van Russel een subtitel gegeven: A comedy of Errors. Zelfs de beste filosofen maken ze, maar wij kunnen er gelukkig van leren.
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Welke filosoof inspireert je en waarom.

Bericht door Rereformed » 03 dec 2016 08:41

MaartenV schreef:Nietzsche, niet als filosoof, maar als filoloog (taalkundige). Zijn poëtisch proza is soms geniale literatuur. Hij keert alle waarden van zijn tijd om, of dat is toch zijn betrachting. Ik ben het daarom niet volledig eens met hem, maar de wijze waarop hij alles omgekeerd juist doet lijken met woorden is soms buitengewoon schitterend.
Hé, je verrast me grondig!

@Storm
Nietzsche is voor iedere christen of ex-christen de filosoof die je het meeste te vertellen zal hebben. Of je het nu met hem eens bent of niet. Dat was ook wat hij op het oog had. Zijn boek Aldus sprak Zarathoestra noemde hij zelfs "het vijfde evangelie".
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 03 dec 2016 16:13

doctorwho schreef: Daniel C. Dennett voor het eerst kennis van genomen tijdens de tv serie "een schitterend ongeluk" en sindsdien veel van gelezen.
Bas Haring vanwege zijn heldere uitleg in soms ingewikkelde kwesties.
Daniel Dennett "ken" ik natuurlijk van de debatten. Vooral de gezamelijk gesprekken van de four horsemen boeide. Maar niets van hem gelezen. Zijn er ook boeken in het Nederlands vertaald?

Bas Haring; heerlijk, helder, haring :) Ooit "kaas en de evolutietheorie'' gelezen. Goed leesbaar zelfs voor dummies.
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Re: Welke filosoof inspireert je en waarom.

Bericht door Storm » 03 dec 2016 16:48

Rereformed schreef: @Storm
Nietzsche is voor iedere christen of ex-christen de filosoof die je het meeste te vertellen zal hebben. Of je het nu met hem eens bent of niet. Dat was ook wat hij op het oog had. Zijn boek Aldus sprak Zarathoestra noemde hij zelfs "het vijfde evangelie".
Er zijn hier nogal wat Nietzsche "aanhangers". Als christen werd ik toch het eerst gewezen op Kierkegaard.. Iemand die roept dat God dood is schrikt af. :wink:
Maar jij hebt vooral iets met de fase waarin hij: Aldus sprak Zarathoestra schreef?
Wat hebben briljante filosofen soms moeilijke levens gehad. Zijn hevige hoofdpijn en ernstig geestelijke verwarring. Misschien ook begrijpelijk dat de kans dat je dan een diepe,intensere denker wordt groter is
Zou Nietze geen hersentumor gehad hebben i.p.v de roddel; 'syfilis'? Maakt niet meer uit, maar komt zo maar in me op.

@Maarten V; verrast me niets, nog een Nietzsche "aanhanger''. :wink:
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 dec 2016 17:55

Ik ga maar even naar filosofen die nu nog leven en prettig leesbaar zijn. Chris Buskes verzorgt de cursus Darwins Erfenis (Radboud) en de weerslag is te vinden in "Evolutionair denken". Bij het grote publiek niet zo bekend maar het is een boek dat inhoudelijk net iets meer biedt dan de doorsnee boeken die op de markt zijn. Philipse, Law, Boudry, Massimo Pigliucci en zo zijn er nog wel wat die mij inspireren. Vanwege hun boeken of hun ijver om bepaalde zaken die ook bij ons leven te verdedigen en verder aan te scherpen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 03 dec 2016 18:10

Storm schreef:
Daniel Dennett "ken" ik natuurlijk van de debatten. Vooral de gezamelijk gesprekken van de four horsemen boeide. Maar niets van hem gelezen. Zijn er ook boeken in het Nederlands vertaald?
Zeker :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 04 dec 2016 00:37

Ik ken te weinig filosofen goed om daar een antwoord op te geven.
Zelf filosoferen kan leuk zijn, maar de geestesvruchten van anderen zijn vaak dodelijk saai om te lezen.
Ik vind liever het wiel opnieuw uit dan me te verliezen in filosofen.
Alles is vermoedelijk toch al eens gedacht.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 dec 2016 05:31

Storm schreef:
Nogal wat: Maar bol.com biedt ook de Engelse originelen te koop aan. Dankzij Siger ben ik echter van mening dat "A mind so Rare" van Merlin DOnald (helaas aleen in het Engels verkrijgbaar) het bewustzijn beter verklaart dan Dennet doet.
Ik wens u alle goeds

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 04 dec 2016 07:39

Nog een filosoof die me inspireert, als ik het een filosoof mag noemen, is Sun Tzu. Alhoewel men vermoedt dat het werk van Sun Tzu eigenlijk zou zijn samengesteld door heel wat militaire experten uit die tijd en de naam 'Sun Tzu' er achteraf aan werd gegeven, vind ik het een uiterst filosofisch werk. Het is vooral ook poëzie en het literaire intrigeert me er ook aan. De taoïstische visie die erin besloten ligt, is het filosofische aspect dat mij inspireert.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Plaats reactie