Ouderdom

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

jongedenkers

Re: ouderdom

Bericht door jongedenkers » 14 dec 2016 21:57

Waarom? schreef:
Storm schreef:Hè eindelijk een topic waar ik over mee kan praten. :wink:
Nee, lijkt me een natuurlijk proces. Als je geluk hebt en je wilt het dan wordt je vanzelf ouder...en ouder. Tot dat je gaat denken:''verhip'' het gaat wel erg snel. En dat praat je over vroeger toen alles nog goed en fijn was. Dan ben je al héél oud.

@jongedenkers; Welkom! Zou ik toch bijna vergeten.
Toch maar even dit linkje lezen dat ik gaf......, filosofisch kun je er veel van zeggen....http://www.civismundi.nl/?p=artikel&aid=2256" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanker is ook een natuurlijk proces......, kans dat je het krijgt bij ouder worden is 100%......toch beschouwen we het als een ziekte.......dus......
Dankjewel voor uw reactie en uw mening. Ook dankuwel voor de link.
Wij hebben deze hard nodig gehad. En het heeft ons zeer erg geholpen. Wij hebben deze vraag gesteld omdat wij met een project op bij levensbeschouwing op school bezig zijn met een zelf gestelde vraag uitwerken.
Wij zitten in 4 vwo op het roncalli scholengemeenschap.

Dankuwel.

jongedenkers

Bericht door jongedenkers » 14 dec 2016 21:58

Fish schreef:Welkom jongedenkers.

Net zo min als jeugd is ouderdom een ziekte, gewoon een fase in je leven.
Dankjewel voor uw reactie en uw mening.
Wij hebben deze hard nodig gehad. En het heeft ons zeer erg geholpen. Wij hebben deze vraag gesteld omdat wij met een project op bij levensbeschouwing op school bezig zijn met een zelf gestelde vraag uitwerken.

Dankuwel.

jongedenkers

Bericht door jongedenkers » 14 dec 2016 21:59

Mullog schreef:Hier wordt de vraag gesteld of ouderdom een ziekte is, ik zou eerder willen beweren dat ouderdom een plaag is.

Voor de goede orde wil ik alle lezers erop wijzen dat onderstaande met grote liefde geschreven is omdat ik bang ben er een andere indruk gewekt wordt.

Mijn moeder gaat in december haar 100ste levensjaar in en is lichamelijk en geestelijk dusdanig dat ik ook wel op die manier mijn 100ste levensjaar in zou willen gaan. Ware het niet dat zij notoir eenzaam is. Iets wat wij als kinderen niet kunnen oplossen omdat dit niet met gebrek aan aandacht te maken heeft, noch met gebrek aan bezigheden. Het heeft te maken met haar wereld. Dat is een andere dan waarin ze nu leeft. Ze is de laatste van het gezin met 5 kinderen waarin ze is opgegroeid, haar man (mijn vader) is al langer dood dan dat ze met hem getrouwd is geweest en er is niemand meer van haar generatie waar ze nog een band mee zou kunnen hebben. En dit is niet van vandaag op morgen maar al bijna 20 jaar zo en nog steeds groeiende. Ze heeft plezier in de achterkleinkinderen maar ik zie dat je daar je dagen ook niet mee kunt vullen.

Mijn schoonouders naderen de 90 en wonen nog zelfstandig. Mijn schoonmoeder is ernstig dementerend en wordt verzorgt door mijn schoonvader die twee jaar jonger is. Maar die weet het ook allemaal niet zo goed meer. Hij is voldoende eigenwijs om nauwelijks hulp van ons te aanvaren, laat staan van instanties. Vooral dat gebrek aan bereidheid om hulp te aanvaarden leidt bij ons (mijn vrouw is enigst kind) tot grote zorgen en af en toe tot veel gedoe.

Bovenstaande case-studies doen mijzelf en mijn vrouw wel eens verzuchten “waren ze maar dood”. Niet dat we ze dat echt gunnen maar met zelf kinderen en kleinkinderen die oppas en ondersteuning nodig hebben want iedereen moet tegenwoordig werken om rond te kunnen komen en kinderopvang kost ook klauwen vol met geld vormen de oudjes een extra belasting die af en toe hoogst ongelegen komt. Ik las laatst dat de medische wetenschap ons het genoegen geeft om steeds langer dood te gaan en ik kan dat onderschrijven. Mijn moeder heeft weleens geuit dat ze het allemaal wel gehad heeft (alhoewel ik betwijfel dat ze een pil zou slikken als ik ermee op de stoep zou staan :) ). De wijze waarop mijn schoonmoeder hoog bejaard aan het worden is zou ik zelf niet voor kiezen. Over mijn schoonvader heb ik geen mening.

Al inventariserend kom ik in de familie van mezelf en van mijn vrouw op nog één oom en drie tantes die de 90 gepasseerd zijn zonder dat ze ooit het besef hebben gehad dat ze deze mijlpaal overschreden.

De vraag die ik dan eigenlijk wel zou willen stellen is wat we hier nu mee moeten want het is natuurlijk persoonlijk wel iets maar ik denk dat het maatschappelijk ook wel iets is.
Dankuwel, dat u zo een persoonlijk verhaal met ons heeft willen delen.

jongedenkers

Bericht door jongedenkers » 14 dec 2016 22:00

Jagang schreef:Als ouderdom een ziekte is, is de geboorte de eerste stap in het ziekteproces.

Dankuwel.

jongedenkers

Bericht door jongedenkers » 14 dec 2016 22:00

Peter van Velzen schreef:
Jagang schreef:Als ouderdom een ziekte is, is de geboorte de eerste stap in het ziekteproces.
Volgens mij begint het al bij de eerste celdeling. 8*)

Dankuwel.

vegan-revolution
Superposter

Re: Ouderdom

Bericht door vegan-revolution » 15 dec 2016 02:20

Misschien mosterd na de maaltijd na al die dankbetuigingen, maar hier waarschijnlijk wel relevant :

A Harvard professor says he can cure aging, but is that a good idea?

Daaruit :
Church thinks that one of the ailments he can cure is aging. When I met him early this year, in his laboratory at Harvard Medical School, where he is professor of genetics, he expressed confidence that in just five or six years he will be able to reverse the aging process in human beings.
So on Tuesday, I asked him if he was still on track to reversing the aging process in the next five years or so. He said yes — and that it’s already happening in mice in the laboratory. The best way to predict the future, he said, is to predict things that have already happened.
“If it is such a good idea, I want to scratch my head and say why didn’t evolution try to do that, and increase that in the population?” Lander said.

“We largely exist in a state of limited knowledge,” he said. “Before we make permanent changes to the human gene pool, we should exercise considerable caution.”
We lijken te leven in een tijdperk waarin de ene na de andere revolutionaire techniek in een steeds snellere sneltreinvaart ontwikkeld wordt. Zeggen dat ouderdom genezen kan worden : je moet het maar durven ..... Maar het is een professor aan de Harvard Universiteit die zo'n bewering doet. En dus? Afwachten maar!
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 dec 2016 11:30

Ik voor mij ben er wel van overtuigd dat ergens in de toekomst de mogelijkheid zich aandient om mensen gezond de tweehonderd jaar te laten halen. Tegen die tijd wordt het ook interessant omdat we dan misschien in staat zijn om verre ruimte reizen te maken naar planeten bij andere sterren.
Er zullen ongetwijfeld heel wat beren op de weg daar naar toe zijn. Maar, komt tijd komt raad.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 06 jan 2017 03:51

Hallo allemaal, voor mij is ouder worden zoiets als wat er met je pop of beer gebeurt die je heel lang hebt of hebt gehad.
Ik heb geleerd dat ons lichaam tot op zekere hoogte en leeftijd, zichzelf hersteld, maar tevens start er een soort slijtage doordat het lang gebruikt wordt. Ik zie het lichaam als een auto. Een nieuwe auto ziet er na 90 jaar toch ook oud uit? Dan kan die nog steeds rijden, maar je kunt er dan het best kalm aan mee doen.
Dus ouder worden is volgens mij geen ziekte of handicap. Als je ouder bent en veel hebt meegemaakt dan hoef je dat dus niet meer te beleven. Het is een vrijbrief om het rustig aan te doen.
En dat is ook de bedoeling denk ik.
Om even met de bijbel te spreken, Uw jaren zijn 70, en als U sterk bent 80. Het leven is bedoelt als leermodel, en ik denk om alles te begrijpen je ongeveer 70 tot 80 jaar nodig hebt. (onder voorwaarde dat je die kans pakt in die 70 of 80 jaar)
Het is de mens niet gegeven om hier "eeuwig" te gaan leven.
200 worden? Tja in goede gezondheid, want 200 jaar modderen met een of andere aandoening lijkt me niet leuk.
Ik denk, voor dat wordt bereikt, dat mensen eerst anders met leven en geld zouden leren omgaan. Als ik nu alleen al het geweldige pensioen gat dat dan ontstaat kan bedenken, dan weet ik dat we daar nog lang niet rijp voor zijn. Maar de toekomst is nog lang, ik zou bijna zeggen oneindig, dus ja, ik denk dat er inderdaad een tijd komt dat dit mogelijk is, maar dan moeten we echt het roer omgooien.

Gelukkig heb ik niet echt angst om dood te gaan. En ik leef al met het idee dat ik mijn lichaam in het verleden meer heb versleten dan menig ander, dat is ook waarom ik zelf nooit een hoge leeftijd verwachting heb gehad.
Ik zou willen besluiten met het lijkt mij een grappige uitdaging, dat oud worden, ook al weet ik niet echt zeker op welk moment je dan oud bent.
Is oud het moment dat je niet meer zonder rollator kan?
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 06 jan 2017 04:42

jongedenkers schreef:
Toch maar even dit linkje lezen dat ik gaf......, filosofisch kun je er veel van zeggen....http://www.civismundi.nl/?p=artikel&aid=2256" onclick="window.open(this.href);return false;
Of ouderdom een ziekte is hangt dus sterk af van de persoon hoe daar over te denken.
Juist omdat het uitgelegd wordt met de termen disease, Illness en sickness, wat in het Engels aparte betekenis heeft is de vertaling naar het Nederlands, alle drie ziekte.
Of een van de voorbeeld ziekten:
Neem bijvoorbeeld het Chronisch Vermoeidheids Syndroom (CVS). Er is daarbij geen duidelijk fysieke dysfunctie aantoonbaar, waardoor het moeilijk als ‘disease’ erkend wordt. De patiënt zelf voelt zich echter wel degelijk ziek en ervaart een forse mate van beperking en dysfunctioneren. De maatschappij heeft er moeite mee dit te plaatsen: CVS is al verschillende malen door Minsters, Tweede Kamer en uitkeringsinstanties als ziekte dan wel niet-ziekte aangemerkt – met bijbehorende sociale en financiële consequenties voor degenen die eronder lijden.
fysiologie-fysieke-kant-burnout Omdat men al aanwijzingen heeft dat Burn-out en CSV wel degelijk fysieke kenmerken heeft, als men het maar wil onderzoeken.

Ik ben bang dat dit ook een testcase is. Het heeft financiële gevolgen CVS ziekte of geen ziekte te noemen. Het is me duidelijk dat de politiek hierover al verschillende standpunten heeft ingenomen.

Als dit voor CSV al een probleem vormt, voor welke problemen komen we dan politiek en financieel als we ouder worden officieel een ziekte zouden gaan vinden?
Ik heb nog niet uitgewerkt voor wie dit besluit de meeste voor en nadelen biedt. Maar als ouder worden een ziekte wordt, wordt dat zeker niet alleen door medici bepaalt.
Juist omdat ouder worden fysiologisch goed waarneembaar is zou een of andere idioot kunnen besluiten dat het toch maar een ziekte wordt.
Zo kan de volgende idioot een pilletje op de markt brengen dat zou "helpen" tegen deze ziekte. Een mooi nieuw vers gepatenteerd "geneesmiddel", dat de overheid als die dat wil wel kan pushen.
Daarom hoop ik dat ouder worden nooit een ziekte mag worden, omdat het sinds mensen heugenis al gaat zoals wij het kennen. Ik herinner mij dat er tijden zijn geweest dat mensen rond de 40 dood gingen. Als ik het zo mag schalen dan zou ik zeggen, in die tijd was leven nog een ziekte die we al zo ver hebben overwonnen dat we nu 2 keer zo oud worden.
Historisch gezien hebben we juist kennelijk een medicijn gevonden om ouder te worden, maar nog geen middel gevonden waarmee we slijtage kunnen voorkomen.

En hallo jonge denkers, ben zelf nog maar kort op het forum, maar de vraag intrigeert als je 60 bent geweest :)
Ik dacht dat dit antwoord meer in het verlengde van de vraag lag, gezien jullie opmerking 4VWO. Ik hoop dat je ook hier iets aan hebt :wink:
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Plaats reactie