Ouderdom

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

jongedenkers

Ouderdom

Bericht door jongedenkers » 24 nov 2016 12:46

Vaak tolt deze vraag in mijn hoofd:' Is ouderdom nou eigenlijk een ziekte ?'

doctorwho
Superposter

Re: ouderdom

Bericht door doctorwho » 24 nov 2016 13:49

jongedenkers schreef:Vaak tolt deze vraag in mijn hoofd:' Is ouderdom nou eigenlijk een ziekte ?'
Welkom,
En nee :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 24 nov 2016 13:59

jongedenkers schreef:Vaak tolt deze vraag in mijn hoofd:' Is ouderdom nou eigenlijk een ziekte ?'
Welkom!,

En......, als medicijn fabrikanten een medicijn weten te ontwikkelen......dan ineens wel.... :wink:

En wat leesvoer:
http://www.civismundi.nl/?p=artikel&aid=2256" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.vn.nl/ouderdom-is-een-ziekt ... an-worden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.visionair.nl/politiek-en-maa ... en-ziekte/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.scientias.nl/wetenschappers ... en-ziekte/" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 nov 2016 14:02

Hè eindelijk een topic waar ik over mee kan praten. :wink:
Nee, lijkt me een natuurlijk proces. Als je geluk hebt en je wilt het dan wordt je vanzelf ouder...en ouder. Tot dat je gaat denken:''verhip'' het gaat wel erg snel. En dat praat je over vroeger toen alles nog goed en fijn was. Dan ben je al héél oud.

@jongedenkers; Welkom! Zou ik toch bijna vergeten.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 24 nov 2016 14:20

Storm schreef:Hè eindelijk een topic waar ik over mee kan praten. :wink:
Nee, lijkt me een natuurlijk proces. Als je geluk hebt en je wilt het dan wordt je vanzelf ouder...en ouder. Tot dat je gaat denken:''verhip'' het gaat wel erg snel. En dat praat je over vroeger toen alles nog goed en fijn was. Dan ben je al héél oud.

Toch maar even dit linkje lezen dat ik gaf......, filosofisch kun je er veel van zeggen....http://www.civismundi.nl/?p=artikel&aid=2256" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanker is ook een natuurlijk proces......, kans dat je het krijgt bij ouder worden is 100%......toch beschouwen we het als een ziekte.......dus......
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 24 nov 2016 15:09

Welkom jongedenkers.

Net zo min als jeugd is ouderdom een ziekte, gewoon een fase in je leven.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 nov 2016 16:37

Waarom? schreef: Toch maar even dit linkje lezen dat ik gaf......, filosofisch kun je er veel van zeggen....http://www.civismundi.nl/?p=artikel&aid=2256" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanker is ook een natuurlijk proces......, kans dat je het krijgt bij ouder worden is 100%......toch beschouwen we het als een ziekte.......dus......
In de linken die je gaf zie je toch ook dat men het niet zeker weet. Tot nu toe is ouder worden mits je niet eerder sterft aan ziektes, ongevallen of zelfdoding m.i een natuurlijk verschijnsel. Het is nog niet "te genezen".
Natuurlijk zijn er wel veel ouderdoms ziektes, maar zeg je dan dat ouderdom op zich een ziekte is? Het lijf kan steeds minder, de geest soms ook. Dat er onderzoek naar is om het proces milder te laten verlopen dat is zeker belangrijk. We kunnen er wat jaartjes bij krijgen misschien, hopelijk met minder 'ouderdomsziektes' Wie weet zijn sommigen te genezen op den duur, maar we worden ouder dat proces gaat door. Zelfs al krijg je nieuwe heupen, knieen etc.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 nov 2016 06:12

Welkom jongedenkers namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Ik wens u alle goeds

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 30 nov 2016 12:12

Hier wordt de vraag gesteld of ouderdom een ziekte is, ik zou eerder willen beweren dat ouderdom een plaag is.

Voor de goede orde wil ik alle lezers erop wijzen dat onderstaande met grote liefde geschreven is omdat ik bang ben er een andere indruk gewekt wordt.

Mijn moeder gaat in december haar 100ste levensjaar in en is lichamelijk en geestelijk dusdanig dat ik ook wel op die manier mijn 100ste levensjaar in zou willen gaan. Ware het niet dat zij notoir eenzaam is. Iets wat wij als kinderen niet kunnen oplossen omdat dit niet met gebrek aan aandacht te maken heeft, noch met gebrek aan bezigheden. Het heeft te maken met haar wereld. Dat is een andere dan waarin ze nu leeft. Ze is de laatste van het gezin met 5 kinderen waarin ze is opgegroeid, haar man (mijn vader) is al langer dood dan dat ze met hem getrouwd is geweest en er is niemand meer van haar generatie waar ze nog een band mee zou kunnen hebben. En dit is niet van vandaag op morgen maar al bijna 20 jaar zo en nog steeds groeiende. Ze heeft plezier in de achterkleinkinderen maar ik zie dat je daar je dagen ook niet mee kunt vullen.

Mijn schoonouders naderen de 90 en wonen nog zelfstandig. Mijn schoonmoeder is ernstig dementerend en wordt verzorgt door mijn schoonvader die twee jaar jonger is. Maar die weet het ook allemaal niet zo goed meer. Hij is voldoende eigenwijs om nauwelijks hulp van ons te aanvaren, laat staan van instanties. Vooral dat gebrek aan bereidheid om hulp te aanvaarden leidt bij ons (mijn vrouw is enigst kind) tot grote zorgen en af en toe tot veel gedoe.

Bovenstaande case-studies doen mijzelf en mijn vrouw wel eens verzuchten “waren ze maar dood”. Niet dat we ze dat echt gunnen maar met zelf kinderen en kleinkinderen die oppas en ondersteuning nodig hebben want iedereen moet tegenwoordig werken om rond te kunnen komen en kinderopvang kost ook klauwen vol met geld vormen de oudjes een extra belasting die af en toe hoogst ongelegen komt. Ik las laatst dat de medische wetenschap ons het genoegen geeft om steeds langer dood te gaan en ik kan dat onderschrijven. Mijn moeder heeft weleens geuit dat ze het allemaal wel gehad heeft (alhoewel ik betwijfel dat ze een pil zou slikken als ik ermee op de stoep zou staan :) ). De wijze waarop mijn schoonmoeder hoog bejaard aan het worden is zou ik zelf niet voor kiezen. Over mijn schoonvader heb ik geen mening.

Al inventariserend kom ik in de familie van mezelf en van mijn vrouw op nog één oom en drie tantes die de 90 gepasseerd zijn zonder dat ze ooit het besef hebben gehad dat ze deze mijlpaal overschreden.

De vraag die ik dan eigenlijk wel zou willen stellen is wat we hier nu mee moeten want het is natuurlijk persoonlijk wel iets maar ik denk dat het maatschappelijk ook wel iets is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 30 nov 2016 13:10

Mullog schreef:Voor de goede orde wil ik alle lezers erop wijzen dat onderstaande met grote liefde geschreven is omdat ik bang ben er een andere indruk gewekt wordt.
Zeer goed in mijn oren geknoopt en ik begrijp je helemaal.
Je stelt het zelfs nogal voorzichtig door jezelf in de plaats van de ander voor te stellen.

Niet on topic.
Maar wat jij aankaart is bijzonder heftig en bijzonder actueel bij heel veel mensen.
Echter om hier een eerlijke mening over uit te spreken nog een groot taboe.

Wel steeds meer in het nieuws komt is de behoefte van de oudere mens zelf. En het verlangen naar de einde.
Niet wat de kinderen, die vaak zelf al een eind boven de helft van hun leven zijn meemaken en denken.
En als zij eens eerlijk hun gedachten ventileren, dan wordt dat aan alle kanten ethisch bekenken en niet met veel empathie. Het invoelen is er vaak uitsluitend voor de mens met de doodswens zelf.
Niet voor de naaste, die die doodswens van de ander voor zichzelf ondersteunt of zelfs heeft vóór die ander.

Van een afstand bekeken is het dan ook minder belangrijk aan de klachtenpatronen van omstaanders aandacht te schenken dan aan de behoefte van degene waar het om draait zelf, zeker zolang er geen echte grote zorgplicht of claim is.
Maar in geval van eigen kinderen en zeer nabij staande verzorgenden, die er verder ook privé bij betrokken zijn, wordt eigenlijk nog te weinig gekeken naar wat een oudere voor belasting kan betekenen, eigenlijk alleen nog maar voorzichtig uitgesproken als je de gevoelens van de ander ook kent en meeneemt.

Te vaak wordt nog klakkeloos gezegd: "Ben blij dat je ouders nog leven."
En te weinig begrip is er als je dan vraagt: "Waarom zou ik daar blij om moeten zijn?"
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 30 nov 2016 13:54

Als ouderdom een ziekte is, is de geboorte de eerste stap in het ziekteproces.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 nov 2016 14:23

Jagang schreef:Als ouderdom een ziekte is, is de geboorte de eerste stap in het ziekteproces.
Volgens mij begint het al bij de eerste celdeling. 8*)
Ik wens u alle goeds

jongedenkers

Bericht door jongedenkers » 14 dec 2016 21:52

doctorwho schreef:
Welkom,
En nee :wink:
Dankjewel voor uw reactie en uw mening.
Wij hebben deze hard nodig gehad. En het heeft ons zeer erg geholpen. Wij hebben deze vraag gesteld omdat wij met een project op bij levensbeschouwing op school bezig zijn met een zelf gestelde vraag uitwerken.
Wij zitten in 4 vwo op het roncalli scholengemeenschap.

Dankuwel.

jongedenkers

Bericht door jongedenkers » 14 dec 2016 21:54

Waarom? schreef:
Welkom!,

En......, als medicijn fabrikanten een medicijn weten te ontwikkelen......dan ineens wel.... :wink:

En wat leesvoer:
http://www.civismundi.nl/?p=artikel&aid=2256" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.vn.nl/ouderdom-is-een-ziekt ... an-worden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.visionair.nl/politiek-en-maa ... en-ziekte/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.scientias.nl/wetenschappers ... en-ziekte/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dankjewel voor uw reactie en uw mening. Ook bedankt voor uw linkjes met een heleboel bruikbare informatie.
Wij hebben deze hard nodig gehad. En het heeft ons zeer erg geholpen. Wij hebben deze vraag gesteld omdat wij met een project op bij levensbeschouwing op school bezig zijn met een zelf gestelde vraag uitwerken.

Dankuwel.

jongedenkers

Bericht door jongedenkers » 14 dec 2016 21:56

Storm schreef:Hè eindelijk een topic waar ik over mee kan praten. :wink:

Dankjewel voor uw reactie en uw mening.

Dankuwel.

Plaats reactie