Het vrije filosoferen over bewustzijn.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: Het vrije filosoferen over bewustzijn.

Bericht door Fish » 30 nov 2016 23:20

Wat ik bedoel is dat als je de aanleg hebt en ook nog in een gelovige omgeving opgroeit het geloof hardwired in je hersenen zit en er nauwelijks kans is om er nog vanaf te komen.
Heb je de aanleg niet kan je ondanks je opvoeding er wel vanaf komen. Jij, een flink deel van onze mede forummers en ikzelf zijn daar het bewijs van.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

axxyanus
Moderator

Re: Het vrije filosoferen over bewustzijn.

Bericht door axxyanus » 01 dec 2016 12:18

MaartenV schreef:Axxyanus, voor mij is tijd ook geen illusie. Het ervaren van de tijd als lineair is volgens mij een gevolg van de interactie tussen een bestaand 'bewustzijn' en het blokuniversum van Brian Greene waar alle tijden en alle plaatsen reeds aanwezig zijn. (zie blokuniversum Brian Greene e.a.).
Het heeft IMO niets met bewustzijn te maken. Dat blok universum is een zeer globaal beeld dat op geen enkele manier tegenspreekt dat tijd plaatselijk lineair voortschrijdt. Want het gaat namelijk niet enkel om ons ervaren. Het gaat ook om observaties. Als het enkel ons ervaren was, dan zou het best mogelijk moeten zijn dat als we iets zouden achterlaten en dan terug gaan kijken dat dat ondertussen verjongingsverschijnselen zou vertonen. Entropie neemt ook toe op plaatsen waar er geen bewustzijn is. De relativiteitstheorie geeft ook aan dat er heel wat plekken in dat blokuniversum zijn die onbereikbaar zijn. Die onbereikbaarheid heeft niets met ons bewustzijn te maken. Dat zijn allemaal elementen die er op wijzen dat de tijd plaatselijk voortschrijdt en dat dat voortschrijden niets met ons bewustzijn te maken heeft.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie