Peter van Velzen
Het bestaan van bewustzijnsinhouden als bestaande fenomenen in de wereld kan nooit door een niet bewustzijnhebbende robot uit de materie worden afgeleid, door onderzoek van die materie. Ook al heeft een dergelijke robot-onderzoeker alle wetenschappelijke meettoestellen en rekencapaciteit om de materiële werkelijkheid te onderzoeken. Deze robotonderzoeker, die zelf geen bewustzijnsfenomenen ervaart, zal nooit 'bewustzijnservaringen' als bestaande fenomenen in de werkelijkheid kunnen ontdekken.
Je moet reeds zelf een bewustzijn zijn, wil je weten dat bewustzijnsfenomenen bestaan in deze werkelijkheid.
Daardoor onttrekt 'bewustzijn' zich aan elke definitie in concrete termen.
Er is dus minstens één entiteit in deze wereld, bewustzijn, dat niet door de wetenschappelijke robot, in de aanname dat die zelf geen bewustzijnsfenomenen kan ervaren, kan worden afgeleid als bestaand in deze wereld door onderzoek van de materie.
En over wat ik 'God' zou noemen.
'God' is natuurlijk een menselijk woord dat vele ladingen dekt. Daarom spreek ik liever van een geloof in het bestaan van wat ik 'Het Liefdevolle Licht' noem dat bijnadoodervaarders soms ontmoeten. Daar geloof ik in. Soms noemen zij dit Licht 'God'. In het bestaan van die God geloof ik.
De vele getuigenissen van mensen die een bijna doodervaring hebben meegemaakt, doet mij vermoeden, dat Het Liefdevolle Licht dat ze ontmoeten, een entiteit is, die een zijnsstatus heeft dat kan worden gekenmerkt als 'werkelijk bestaand'. Een act aan het bewustzijn dat niet in de concrete materiële werkelijkheid terug te vinden is die een ontologische status heeft (een bestaansstatus) die we 'werkelijkheid' kunnen noemen.
De ervaarder van Het Liefdevolle Licht ervaart die werkelijkheid als hyperreëel en ervaart ook alle consequenties van het (tijdelijk) vertoeven in die 'werkelijkheid'. Wat onderscheidt een dergelijk fenomeen dan nog van wat wij 'realiteit' noemen als verschillende waarnemers, onafhankelijk van elkaar, het ten volle ervaren alsof het realiteit is? En ook alle kwaliteiten van de ervaring (scherpheid, helderheid, kleurtonaliteit, geluiden enz.) zijn identiek aan of overtreffen van hoe wij dagelijks onze realiteit ervaren.
Het hangt dan puur af van de afgesproken definities van wat wij 'werkelijk' noemen, dat tot op zekere hoogte arbitrair is, of we het voor 'waar' aannemen, al dan niet.
Zie hier verder. Maria