Wat is bewustzijn?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Wat is bewustzijn?

Bericht door axxyanus » 11 dec 2019 12:00

Ik heb hier nog eens over nagedacht en een van de problemen die ik heb met panpsychisme is dat het niet kan uitleggen waarom wij op bepaalde momenten geen bewustzijn hebben. Als bewustzijn een inherente eigenschap is van materie, dan zou het niet zomaar kunnen verdwijnen als ik ga slapen om dan weer te voorschijn te komen als ik wakker wordt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 11 dec 2019 12:14

axxyanus schreef:
11 dec 2019 12:00
Ik heb hier nog eens over nagedacht en een van de problemen die ik heb met panpsychisme is dat het niet kan uitleggen waarom wij op bepaalde momenten geen bewustzijn hebben. Als bewustzijn een inherente eigenschap is van materie, dan zou het niet zomaar kunnen verdwijnen als ik ga slapen om dan weer te voorschijn te komen als ik wakker wordt.
[pun intended]
Als alternatieve duivels-advokaat zou ik je onmiddellijk herinneren aan materie die "ook" aggregatietoestanden *) kent die op eerste gezicht dramatisch van elkaar verschillen.[/pun]

Roeland

*)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aggregatietoestand schreef:Bij de overgang van een aggregatietoestand naar een andere (smelten/stollen; verdampen/condenseren; sublimeren/rijpen) verandert er vanuit scheikundig standpunt niets.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 12 dec 2019 00:34

axxyanus schreef:
Misschien is er tijdens de diepe slaap of zogenaamde bewusteloosheid een zeer lage vorm van bewustzijn dat aanwezig is en dat sluimert, zoals een kleine waakvlam, waarvan wij ons, eens terug wakker, niks meer van herinneren.

Anderzijds vraag ik me ook af wat dat betekent voor bijvoorbeeld mijn ledematen. Hebben de atomen of moleculen in mijn lichaam een afgescheiden bewustzijn op zichzelf volgens een panpsychist?
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 12 dec 2019 12:55

axxyanus schreef:
Dat komt omdat je kennelijk bewustzijn niet goed begrijpt. Bewustzijn in actieve zin betekent ergens bewust van zijn. Kortom, bewustzijn heeft 'iets' nodig waar het zich op kan richten.

Sluit bijvoorbeeld eens je ogen en laat geen gedachten opkomen. Ben je dan bewusteloos? Nee hè? Dan is je bewustzijn even een momentje inactief. In zichzelf rustend. Bewustzijn is zich dan alleen van zichzelf bewust en dat is een toestand wat een gevoel kan opwekken van 'zijn' als je dit in een meditatie toepast. Heel eenvoudig , want je hoeft niks te doen, niet eens te denken.

Dat geeft ook al aan dat jouw denken bewustzijn nooit kan vinden, het denken kan er alleen over denken en gaande vanuit zichzelf begrijpen.
Bewustzijn verdwijnt dan ook niet in je slaap. Als je droomt richt bewustzijn zich op de beelden die je geest zelf produceert. Dat jij het je meestal niet herinnert is weer een andere kwestie. En in droomloze slaap heeft bewustzijn niks om zich op te richten dus dan is er schijnbaar niks. Maar slapen is niet hetzelfde als bewusteloos zijn, dat weet iedereen.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 12 dec 2019 13:02

MaartenV schreef:
12 dec 2019 00:34

Misschien is er tijdens de diepe slaap of zogenaamde bewusteloosheid een zeer lage vorm van bewustzijn dat aanwezig is en dat sluimert, zoals een kleine waakvlam, waarvan wij ons, eens terug wakker, niks meer van herinneren.
Dat kan niet Maarten. Bewustzijn kan geen afmetingen hebben. Afmetingen hebben juist de vormen die bewustzijn waarneemt: groot, klein, zwart, wit, enz. Wat er gebeurd tijdens slaap is dat het opslaan van herinneringen op een heel laag pitje staat. (En dat is maar goed ook, wie wil er nu al die dromen herinneren?) De geest is aan het rusten en verwerken zodat we er weer een dagje tegen aan kunnen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 12 dec 2019 18:11

Hopper schreef:
12 dec 2019 12:55
axxyanus schreef:
Dat komt omdat je kennelijk bewustzijn niet goed begrijpt. Bewustzijn in actieve zin betekent ergens bewust van zijn. Kortom, bewustzijn heeft 'iets' nodig waar het zich op kan richten.

Sluit bijvoorbeeld eens je ogen en laat geen gedachten opkomen. Ben je dan bewusteloos? Nee hè? Dan is je bewustzijn even een momentje inactief. In zichzelf rustend. Bewustzijn is zich dan alleen van zichzelf bewust en dat is een toestand wat een gevoel kan opwekken van 'zijn' als je dit in een meditatie toepast. Heel eenvoudig , want je hoeft niks te doen, niet eens te denken.
Ik begrijp niet goed waar je naar toe wil. Waar ik problemen mee heb is hoe panpsychisme bewusteloosheid uitlegt. De toestand die jij hier uitlegt en bewusteloosheid zijn niet het zelfde. Inactief bewustzijn is geen bewusteloosheid. Als mijn bewustzijn even inactief is, dan kan ik mij dat daarna herinneren.
Hopper schreef:
Dat geeft ook al aan dat jouw denken bewustzijn nooit kan vinden, het denken kan er alleen over denken en gaande vanuit zichzelf begrijpen.
Maar je moet bij bewustzijn zijn om er over te kunnen nadenken.
Hopper schreef:
Bewustzijn verdwijnt dan ook niet in je slaap. Als je droomt richt bewustzijn zich op de beelden die je geest zelf produceert. Dat jij het je meestal niet herinnert is weer een andere kwestie. En in droomloze slaap heeft bewustzijn niks om zich op te richten dus dan is er schijnbaar niks. Maar slapen is niet hetzelfde als bewusteloos zijn, dat weet iedereen.
Maar bewusteloosheid bestaat ook. Het enige wat je hiermee gedaan hebt is eventueel mijn woordgebruik verbeterd. Ik had misschien beter "bewusteloosheid" gebruikt i.p.v. slapen maar het probleem voor panpsychisme blijft het zelfde.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 12 dec 2019 20:02

axxyanus schreef:
12 dec 2019 18:11

Ik begrijp niet goed waar je naar toe wil. Waar ik problemen mee heb is hoe panpsychisme bewusteloosheid uitlegt. De toestand die jij hier uitlegt en bewusteloosheid zijn niet het zelfde. Inactief bewustzijn is geen bewusteloosheid. Als mijn bewustzijn even inactief is, dan kan ik mij dat daarna herinneren.

Je hebt gelijk, ik heb je verkeerd gelezen/begrepen. Ik zit feitelijk op dat panpsychisme te reageren. Excuus daarvoor.

Plaats reactie